یادداشت/

شهر دوستدار كودك، شهري براي پرورش كودكان

1399/07/16 - 10:15 - کد خبر: 28505
شبنم خداخواه

نصر: امروزه مخاطبان اصلي شهرها و برنامه ريزي هاي فرهنگي در شهرها، كودكان هستند، كه اگر به اندازه ي كافي مورد توجه برنامه ريزان شهري قرار نگيرند، حضور آنها در شهر نه به عنوان يك ضرورت توجه، بلكه به ايجاد مشكلات و آسيب هاي جدي به خانواده ها بدل خواهد گشت

شهر دوستدار كودك، شهري است كه كودكان به عنوان اصلي ترين جايگاه تربيتي و آينده ساز، علاوه بر اينكه از امنيت كافي برخوردار هستند، بتوانند از خدمات ضروري و سالم استفاده كرده و با ايجاد حس مشاركت و همكاري بتوانند به پرورش خلاقيت ها و اصل رسيدن به شهروند خوب دست يابند. مهارت هايشان پرورش يابد، اخلاق اجتماعي را فراگيرند و فضا ي لازم را براي رشد و فراگرفتن تجربه هاي لازم آماده سازند.
ضمن اينكه فارغ از ريشه هاي قوميتي، بايد به شكل گيري بنيادي و ساختاري شهر دوستدار كودك پرداخت، لزوم توجه به فرهنگ بومي،  سنت و ديدگاه هاي تخصصي در اين حوزه هم به شدت احساس مي شود.
در واقع شهر دوستدار كودك به مثابه ي دانشگاهي است كه بايد زمينه ي لازم براي رشد تمام ابعاد شخصيتي يك كودك را در اختيار اين گروه از شهروندان قرار دهد، از حفاظت محيط زيست گرفته، تا مهارت هاي والاي انساني همگي بايد در ايجاد شهرهاي دوستدار كودك لحاظ گردد. اين روزها اگرچه واژه ي شهرهاي دوستدار كودك را زياد مي شنويم، ولي هنوز به جايگاهي نرسيده ايم كه به راحتي بتوانيم از اين واژه به عنوان افتخاري در مديريت شهري به راحتي استفاده كنيم. آنچه كه مورد نياز روح و جسم و آينده ي فرزندان ماست، به راحتي از طرف شهر دوستدار كودك بايد بتواند در اختيار اين گروه از شهروندان قرار گيرند.
در اين ميان مديريت شهري با در نظر گرفتن عدالت اجتماعي(تاكيدا عرض ميكنم عدالت اجتماعي)  مي تواند قدم هاي بهنگامي در ايجاد زيرساخت هاي لازم براي تحقق يافتن شهرهاي دوستدار كودك بردارد. به بهانه ي ١٦ مهرماه، روز ملي كودك و به جهت تحقق فضاي شهري در راستاي شهرهاي دوستدار كودك به سادگي و با احساس نياز و برنامه ريزي هاي لازم، مي توان گام هاي اساسي و زيرساختي در اين زمينه برداشت كه بتواند زمينه ساز سرمايه گذاري هاي فرهنگي و اجتماعي مناسب باشد. لذا با شروع جريان هاي تحقق شهرهاي دوستدار كودك بايد اميدوار باشيم كه با در نظر گرفتن تمام ابعاد اين مدل پيشنهادي، بتوان در آينده اي نه چندان دور به شهرهايي به تمام معنا دوستدار شهروند دست يافت.

شبنم خداخواه - مشاور شهردار كلانشهر تبريز
انتهای پیام/

پژوهشیار