یادداشت نصر به مناسبت «روز کودک» در تقویم ایران/

دو بال پرواز و آسمانی امن باید تا کنند کودکان پرواز

1399/07/16 - 11:00 - کد خبر: 28498
روز کودک

نصر: اهمیت دوران کودکی سال هاست که در کشورهای توسعه یافته مطرح شده و بر همگان واضح است که اعتلای کشورها و تمدن ها در گرو سرمایه گذاری بر روی نیروهای انسانی در حال رشد است.

ایجاد علاقه در نسل آینده نسبت به تاریخ و فرهنگ کشور، ادبیات، موسیقی و هنر همه می توانند به ابزاری بدل شوند که از طریق آموزش های غیر مستقیم تأثیر بسزایی بر ذهن کودکان داشته باشند.
برگزاری نشست های تخصصی آشناسازی کودک با مسائل هنری و تاریخی، برگزاری تورهای گردشگری مختص کودکان، برگزاری برنامه آشنایی کودکان با مهارت‌های زندگی و در نهایت ایجاد مسیر رشد و شکوفایی کودکان براساس فرهنگ و دانش روز از جمله اقداماتی است که انتظار می رود متولیان امور در استان و کشور  و همچنین والدین به آن توجه داشته باشند.
در عصر حاضر کودکان در محاصره ابزار مدرن ارتباطی و تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند که به دنبال آن نسبت به نسل های گذشته از ارتباط های جمعی رو در رو بهره کمتری برده اند و با کم رنگ شدن ارتباط کودکان با بزرگسالان و همچنین عدم آموزش های فرهنگی، بحران هویت در جامعه آتی کشور محتمل خواهد بود.
آموزش و پرورش کودکان براساس دانش روز و تکیه بر هویت تاریخی نقش کلیدی در انسجام هویت آینده جامعه دارد و باید توجه داشت که آموزش علاوه بر اینکه در جامعه امری پرتکرار و بدیهی است، جایگاه ویژه ای نیز در تشکیل هویت اصیل اجتماعی دارد.
کودکان که در بطن جامعه کنونی ریشه دوانده و در سال های پیش رو درخت هویتی آن ها با کسب دانش روز و فرهنگ گذشته به بار خواهد نشست، می بایست از آموزش غنی برخوردار باشند.
آموزش ها و رفتارهای اولیه با کودک آینه ی تمام نمایی از نحوه برخورد کودکان با مسائل آتی زندگانی خواهد بود، با در نظر گرفتن اصول اولیه آموزش در تربیت کودکان می‌توان نحوه برخورد کودکان را با مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری کشور  پیش بینی کرد، با توجه به اینکه کنجکاوی یکی از مهم ترین ویژگی های کودکان بوده و کشف دنیای پیرامون را برای آن ها میسر می کند، لذا با آموختن صحیح و فرهنگ سازی درست، حس کنجکاوی در آن ها همیشه در جریان خواهد بود و طبیعتا در خصوص مباحث تاریخی، اجتماعی و هویتی نیاز به دانستن را در خود احساس خواهند کرد.
حال اگر والدین و ارکان مختلف جامعه بر لزوم انتقال اطلاعات صحیح، منطقی و بدور از هرگونه گرایش واقف باشند، با بحران هایی نظیر بحران هویتی، انحرافات فکری و عملی مواجه نخواهیم بود.
حال که به دنبال پاندمی کووید ۱۹، کودکان و خانواده ها شرایطی منحصربفرد برای تحکیم ارتباط و آموزش‌های مستقیم با یکدیگر بدست آورده‌اند، لذا باید از این فرصت بهره برد و با تقویت ظرفیت های فکری و عملی کودکان در راستای جبران مسائل پیش آمده و شکاف بین کودک و والد اقدام کرد.
با وجود اینکه تعطیلی مدارس برای خانواده ها و دانش‌آموزان با چالش های مختلفی همراه بوده اما این شرایط فرصتی مناسب برای نظارت مستقیم والدین بر عملکرد کودکان و به ویژه سیستم آموزشی و عملکرد مدارس فراهم کرده است تا با نظارت کامل، تصمیمات آتی خانواده ها در ارتباط با ارتقا سطح توانایی فرزندان و البته انتخاب مدرسه ای کارآمد، دقیق و آسان‌تر شود.
روز ۸ اکتبر در ایران به نام روز جهانی کودک به ثبت رسیده است اگرچه این روز در سایر کشورها با تاریخ های مختلفی شناخته شده اما مهم این است در تقویم زندگی جایگاهی واقعی برای کودکانمان اختصاص دهیم، ما همان کودکانی هستیم که گذشتگان حال را به ما امانت داده اند تا خشت‌هایش آگاهانه و خردمندانه بر روی هم بگذاریم و با خلاقیت و تفکر روزمان آن را تحکیم بخشیده، برای کودکان امروز زمینه بالندگی و رشد را فراهم سازیم، یادمان باشد، کودکان برای اوج گرفتن دو بال پرواز و باوری می‌خواهند که از آسمان آبی و روشن ما خواهند گرفت، آسمان را برایشان درخشان و امن سازیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار