خبر/

نخستین پایانه صادراتی فرش ایران در زنجان افتتاح شد

1399/07/15 - 13:45 - کد خبر: 28467
فرحناز رافع

نصر: نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف ایران روز سه شنبه با حضور معاون روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سامازن توسعه تجارت ایران، رییس مرکز ملی فرش ایران و مسوولان استان در زنجان افتتاح شد.

به گزارش نصر، رییس مرکز ملی فرش ایران در جلسه مشترک کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و توسعه صادرات که در استانداری زنجان تشکیل شد، گفت: در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرش صادراتی که هویت ما ایرانی هاست، در هر نقطه کشور قالی بافی و فعالان حوزه فرش فعالیت دارند.
فرحناز رافع با اشاره به اینکه استان زنجان از نظر قالی بافی در سطح بسیار بالایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از فرش های استان زنجان به نام شهرهای دیگر صادر می‌شد که با افتتاح این پایانه صادراتی، فرش دستبافت این استان شناسنامه دار و بیش از پیش شناخته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه استان زنجان بهترین نقطه برای افتتاح این پایانه بوده است، بیان کرد: سه طرح از فرش های زنجان با نام قلتوق، بیدگینه و خمسه زنجان در آستانه ثبت بین المللی است.
رافع تبلیغات در حوزه معرفی فرش دستبافت را عاملی مهم در فروش فرش دستبافت دانست و گفت: قالی دستبافت در انواع مختلف برای اقشار مختلف وجود دارد در حالی که فرش ماشینی که مضرات زیست محیطی نیز دارد در مواردی گرانتر از قالی دستبافت تمام می‌شود.
رییس مرکز ملی فرش ایرانی با اشاره به ظرفیت بالای اشتغالزایی فرش دستبافت ایرانی، تصریح کرد: ۳۱ صنعت وابسته به قالی بافی وجود دارد که می‌تواند در صورت حمایت شدن بسیاری از مشکلات اشتغال را حل کرده و از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری کند.
رافع اظهار داشت: متاسفانه به دلیل تامین نبودن زیرساخت‌ها و نبود حمایت ها در گذشته تعداد قالیبافان از ۷۵ هزار نفر به ۴۵ هزار قالیباف رسمی و غیر رسمی در استان زنجان رسیده است که با حمایت های آینده دوباره شاهد افزایش تعداد قالیبافان خواهیم بود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این خصوص گفت: پایانه صادراتی فرش دستباف ایران در مساحتی بالغ بر پنج هزار مترمربع راه اندازی شده که دارای بخش های گالری، سالن اجتماعات، سالن مزایده، کلاس های آموزشی و آی تی واحدهای خدمات جانبی از قبیل رستوران، کافی شاپ و پشتیبانی از طریق ۲ سایت اینترنتی داخلی و خارجی است.
ناصر فغفوری بااشاره به جایگاه صنعت فرش در کشور و نقش مهم صادرات غیرنفتی از جمله فرش در اقتصاد کشور، افزود: با راه اندازی این پایانه صادراتی، دفاتر گمرکی، پستی، ارائه خدمات بازرگانی و حوزه حمل و نقل، زیر ساخت های نرم افزاری و دفاتر ارتباطی خارج از کشور ایجاد می شود.
وی یادآورشد: راه اندازی پایانه صادراتی فرش دستباف موجب تولید فرش در کشور با نگاه صادراتی و تسهیل در فرایند صادرات آن و جهش تولید خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار