گفتگوی اختصاصی نصر با جوان ترین مربی کاراته دان 9 جهان/

مربی ایرانی که با تیم ایتالیایی شکست ناپذیرها را شکست داد

1399/07/15 - 14:17 - کد خبر: 28464
سید جمال الدین نکوفر

نصر: دکتر سید جمال الدین نکوفر جوان ترین مربی کاراته دان 9 جهان، بنيانگذار سبک شوتوكان ادونس، مربی سابق کاتای تیمی ایتالیا، سرمربی و مدیر فنی سابق تیم های ملی کاراته ایران و ایتالیا است که از چهره های شناخته شده در رشته رزمی کاراته در جهان به شمار می رود.

به گزارش نصر، "سید جمال الدین نکوفر " متولد 1336 در مرند و کاراته دان 9  است پدر وی در رشته ژیمناستیک فعالیت داشت و در اداره تربیت بدنی مرند مشغول به کار بود. وی از کودکی با پدرش به سالن های ورزشی می رفت که از این طریق با ورزش آشنا شد. خبرنگار نصر  با این ورزشکار رکوردار جهان و فارغ التحصیل در رشته فیزیولوژی در سطح دکتری از دانشگاه میلان ایتالیا؛ گفت و گویی صمیمی و متفاوت انجام داد که مشروح آن به قرار زیر است:


 
در چه رشته ای تحصیل کرده اید؟
 بنده از کودکی به رشته های پزشکی علاقه مند بودم اما به دلایلی در رشته برق دانشگاه زاهدان مشغول به تحصیل شدم.
در سال 1358 بعد از انقلاب اسلامی به ترکیه رفتم و بعد از آن هم به ایتالیا نقل مکان کردم و در آنجا با مشکلات زیادی به تحصیل پرداختم.
بعد از تحصیل در رشته فیزیولوژی در سطح دکتری از دانشگاه میلان ایتالیا فارغ التحصیل شدم. بعد از آن هم در سال 2004 میلادی از دانشگاه پرودو نیویورک در رشته دکترای روانشناسی فارغ التحصیل شدم.

در ترکیه فعالیت های ورزشی گسترده ای داشتید درست است؟ لطفا درباره فعالیت های خود در کشورمان و کشورهای دیگر توضیحاتی بیان نمایید.
 بنده در مدت اقامتم در ترکیه در یک باشگاه ورزشی در استانبول به مربیگری پرداختم و در سال 1978 میلادی در مسابقات کاتا و کمیته در ترکیه قهرمان شدم. بعد از آن به ایتالیا سفر کردم و مدت 20 سال مربیگری باشگاه پلیس این کشور را بر عهده داشتم.
در سال 1370 شمسی هم به عنوان مدیر فنی و سرمربی تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارتخانه و فدراسیون مربوطه به ایران دعوت شدم و در کشورم به فعالیت پرداختم.

توضیحاتی از سوابق ورزشی خود و این که چگونه ورزش را آغاز کردید بیان نمایید.
 همانطوری که عرض کردم پدر بنده مربی و قهرمان ژیمناستیک بود و به خاطر آشنایی با رشته های رزمی آن زمان بعضی حرکات دفاع شخصی و نمایشی ابداع کرده بود. پدرم از کودکی این حرکات را به من هم آموزش می داد و تا آنجایی که به خاطر دارم بنده در سن سه سالگی با فرد مسلح به سرنیزه به صورت نمایشی به مبارزه می پرداختم.
از نه سالگی هم با مطالعه کتاب های کاراته و انجام تمرینات به این رشته علاقه زیادی پیدا کردم تا این که در شانزده سالگی در مسابقات کاراته آلمان مدال قهرمانی کسب کردم.
بعد از آن هم در مسابقات جهانی متعددی شرکت کردم و مدال های متفاوتی به دست آوردم. بنده در سال 2011 میلادی به عنوان جوانترین مربی، موفق به کسب کمربند دان 9 جهان شدم.

در دورانی که تیم ملی ژاپن به شکست ناپذیری مشهور شده بود ولی شما موفق شدید این تیم را شکست دهید؛ توضیح می دهید؟
در رقابتهای جهانی کاراته در مونتری مکزیک کاتاروهای ایتالیایی با مربیگری بنده با شکست ژاپن، به افسانه شکست ناپذیری "برادران هاسی گاوا" خط بطلان کشیدند.
باید عرض کنم که برادران "هاسی گاوا" در نهمین دوره مسابقات جهانی کاراته که در سال 1988 در قاهره مصر برگزار شد، برای اولین بار در کاراته جهان ظاهر شدند و با کسب مدال طلای کاتای تیمی توجه همگان را به خود جلب کردند. این سه برادر در طول سال ها پنج بار در سکوی قهرمانی دنیا ایستادند و سه بار نیز نائب قهرمان جهان شدند‌ و اما در نهایت تیم مردان ایتالیا با مربیگری بنده توانست در مکزیک با ترکیب اولیه "رُوّلی، فیگوچو و ویِتّی" و ترکیب "والدزی، فیگوچو، مائورینو" بهترین مدال بازی ها را بدست آورد و بدین ترتیب توانستیم به افسانه شکست ناپذیری "برادران هاسی گاوا" که یک دهه بر کاتای تیمی جهان حکومت کرده بودند خط بطلان بکشیم.

در مطبوعات معتبر خارجی مقالات شما چاپ شده است که در آن ها ورزش های رزمی را متعلق به ایران باستان عنوان کرده اید؟
بله، در حدود 200 مقاله ای كه در روزنامه های معروف اروپا به چاپ رسانده ام، با ارائه مدارک و مستندات محل ابداع ورزشهای رزمی را ایران دانسته ام.
به عنوان مثال در سال 1960 میلادی، باستان شناسان جامی با قدمت حدود چهار هزار ساله را در منطقه ای كه امروزه در ترکیه واقع شده و در آن زمان متعلق به ايران بود كشف كردند كه روی آن حركات نمايشی رشته ورزشی كاراته حک شده بود كه اين كشف نشان می دهد ايرانيان باستان حداقل چهار هزار سال پيش در اين رشته فعاليت داشتند.
با تحقيقاتی كه انجام داده ام، متوجه شده ام ورزش های رزمی از طريق جاده ابريشم و توسط ايرانيان به كشورهايی همچون چين و ژاپن برده شده و در آن كشورها گسترش یافته و پيشرفت كرده است.


درباره سبک شوتوكان ادونس که سبک ابداعی شما در کاراته می باشد هم توضیحاتی بیان فرمایید.
بنده در سال 1990 ميلادی كاراته را علمی تر و پيشرفته تر به صورت انستيتو بين المللی كاراته، در شهر ميلان ايتاليا پايه گذاری كردم كه در زوريخ سوئيس به ثبت رسيد.
چند سال بعد هم سبک شوتوكان ادونس را تاسيس كردم كه اين سبک خوشبختانه در جهان طرفداران خوبی دارد. امروزه بيشتر كشورهای اروپايی در اين سبک فعاليت دارند و بر من افتخار بزرگی است كه اين سبک ايرانی در جهان گسترش يافته است.
وی در پایان مصاحبه با بیان این که كاراته يكی از رشته های قدرتمند و پرطرفدار در ايران محسوب می شود ابراز امیدواری کرد با حمایت مسوولین شاهد قهرمانی کاراته کاران کشورمان در مسابقات بین المللی شویم.

گفتگو از آیدین خطیبی

انتهای پیام/

پژوهشیار