گزارش/

آغاز فصل سرد و مهمانی‌های قاتل خاموش

1399/07/15 - 11:22 - کد خبر: 28435
قاتل خاموش

نصر: همه ساله با شروع فصل سرما، شمارش معکوس برای مرگ ‌و ‌میرهای ناشی از گازگرفتگی در نقاط مختلف کشور به خصوص استان‌های سردسیر از جمله آذربایجان‌شرقی آغاز می‌شود.

به گزارش نصر، حوادث پرتکرار گاز گرفتگی یا انتشار گاز منواکسید کربن، تمامی ندارد و بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که استاندارد نبودن وسایل گرمایشی، یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن است.
غیر استاندارد بودن وسایل گرمایشی، رعایت نکردن مسائل ایمنی در ساختمان‌ها و همچنین نقص در دودکش ها موجب می شود که گاز کشنده منواکسید کربن به اعضای خانواده سرایت کند و موجب کشته و مسمومیت در این حوادث شود.
در فصل سرما شهروندان آذربایجان شرقی  باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند و تا جایی می توانند از وسایل گرمایشی استاندارد و مناسب استفاده کنند و در صورت نقص در سیستم گرمایشی مراتب را به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند.

قاتل خاموش جان ۱۶ نفر در آذربایجان شرقی را گرفت
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی گفت: درپنج ماهه امسال ۱۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در استان آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲ نفر زن بودند.
دکتر علی صفائی فرد افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ۲۶ نفر فوت شده بود، حدود ۳۸ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: سال گذشته ۶۰ نفر بر اثر استنشاق گاز سمی منواکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۳ نفر زن و بقیه مرد بودند.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، افزود: عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.
وی ادامه داد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.
صفائی فرد با اشاره به اینکه تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می باشد، گفت: با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند؛ به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.
وی علایم مسمومیت حاد با این گاز را شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما عنوان کرد و افزود: در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی اظهار کرد: از جمله سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد، افزود: باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است، دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز شود.

کارشناسان اورژانس ۱۶۱ نفر را به بیمارستان انتقال دادند
رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: در سال جاری کارشناسان این مرکز ۱۶۱ نفر را به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به بیمارستان منتقل کردند.
دکتر فرزاد رحمانی افزود: ۸ نفر نیز بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: در سال گذشته کارشناسان اورژانس ۸۶۵ نفر را به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به مراکز درمانی منتقل کردند و مرگ ۲۳ نفر را بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن را در محل تایید کردند.
رحمانی با اشاره به سرد شدن هوا در اکثر مناطق استان، گفت: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سردرد همراه با احساس سنگینی، سرگیجه، تهوع، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری است.
وی افزود: نخستین و مهمترین اقدام برای نجات افرادی که دچار مسمومیت با گازمونواکسیدکربن و سایر انواع گاز گرفتگی شده ‌است، رساندن اکسیژن یا همان هوای تازه به افراد است.
رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: در صورت مواجهه با افرادی که دچار گازگرفتگی شده اند، بلافاصله آن ها را از محیط خارج کنید و پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فورا با ۱۱۵  تماس بگیرید.
وی ادامه داد: همچنین با گرفتن دستمال مرطوب جلوی دهان و بینی‌ خود جهت جلوگیری از گازگرفتگی، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرد.
رحمانی تاکید کرد: تا رسیدن اورژانس هیچ ماده خوراکی یا نوشیدنی به فرد دچار گاز گرفتگی ندهید، چون به علت حالت تهوع، احتمال خفگی وی بیشتر می‌شود و باید توجه داشته باشید به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از دیگر آسیب ‌دیده‌ها کمک کنید.
وی از مردم خواست که از نصب آبگرمکن و بخاری گازی در اتاقی که در آن هوا جریان ندارد، خودداری کنند.
رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه سرد بودن لوله بخاری علامت کار کرد ناصحیح بخاری است، تاکید کرد: در صورتی که شعله آبگرمکن و بخاری، آبی رنگ نباشد، باید آن را جدی گرفت.
وی به شهروندان توصیه کرد از استفاده وسایل گاز سوز رو باز و غیر استاندارد برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کارخود خودداری کنند، چرا که به راحتی گاز منواکسید در سیستم تنفسی افراد نفوذ کرده و باعث مسمومیت و درنهایت مرگ افراد می‌شود.
رحمانی خاطرنشان کرد:  بخاری بدون نیاز به دودکش مخصوص مغازه و مکان هایی است که مرتب تهویه هوا صورت می گیرد.

دلیل اصلی گازگرفتگی رعایت نکردن نکات ایمنی در وسایل گرمایشی
مدیرروابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز در  گفت و گویی با هشدار در خصوص احتمال گاز گرفتگی در فصول سرد سال ازشهروندان خواست بررسی وسایل گازسوز توسط سرویس کارمجاز و اطمینان از تهویه فضای ساختمان ها را مورد توجه قرار دهند.
سیامک نوروزی افزود: با فرا رسیدن فصل سرما، به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی هر ساله تعدادی از شهروندان دچار گاز گرفتگی و مرگ می شوند.
وی اظهار کرد: گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولاً در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گاز سوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و تهویه ناکافی در فضای بسته رخ می دهد.
نوروزی تاکید کرد: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد مجزا و مجهز به کلاهک باشد.
وی از شهروندان خواست همواره محل اتصال دودکش به وسایل گاز سوز را بازرسی و از آب بندی و ثبات آنها اطمینان حاصل کنند.
مدیر روابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده می شود که برگشتن چنین گازهایی به داخل باعث گاز گرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان می شود.
وی افزود: دود کش های وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه های پنجره نباید مستقیما با شیشه در تماس باشد، زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.
نوروزی گفت: قطر لوله خروجی بخاری بزرگتر یا مساوی خروجی بخاری باشد و در صورتیکه دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.
وی از شهروندان خواست هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنند.
مدیر روابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز یادآوری کرد: کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز هم موثر است.
وی اضافه کرد: باید از فشردن بیش از اندازه کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گازهای دودکش می شود نیز خودداری شود.
نوروزی با اشاره به اینکه انتهای دودکش های توی کار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد، افزود: هر وسیله گاز سوز باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیه گازهای حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هر گونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استانداردها در این مورد باعث حادثه خواهد شد. 
وی تاکید کرد: شهروندان از نصب آبگرم کن و بخاری بدون دودکش در فضاهای بسته مثل حمام خودداری کنند.
مدیرروابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: شهروندان از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه کنند که شعله بخاری حتما باید آبی باشد و از داغ بودن لوله دودکش بخاری اطمینان حاصل کنند.
وی اضافه کرد: حتی الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری شود زیرا زانو کارایی دودکش را کاهش می دهد و نکته بعد این است که به هیچ وجه نباید از لوله های آکاردونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد.
نوروزی گفت: این لوله ها به مرور زمان مقاومتشان را از دست داده و در آنها افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی در لوله و در نهایت برگشت گازهای ناشی از احتراق به فضای سکونت می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار