گزارش/

مشق گروه جهادی منتظران ظهور در زندان تبریز/ از ارائه خدمات دندانپزشکی به 450 زندانی تا آزادی پنج زندانی

1399/07/15 - 09:39 - کد خبر: 28388
مصاحبه

نصر: گروه جهادی منتظران ظهور در دهمین اردوی جهادی خود که در زندان های کشور انجام داده است، با حضور در زندان مرکزی تبریز علاوه بر ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به 450 نفر از زندانیان، 5 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در تبریز را آزاد کردند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، زندگی همانند امواج دریا است، آنگاه که به سرکشی افتد می تواند اندوخته سالیان یک انسان را، سرپرست و نان آور یک خانواده را، سلامت آدمیان را یا سرپناه یک سالخورده را با خود ببرد و او را در غرقاب اندوه تنها بگذارد اما نیکوکاران یاوران کشتی شکستگان زندگی اند و آنان را تا ساحل امن همراهی می کنند.
خیران انسان های بزرگ و نیک اندیشی که همواره یاریگر مردم هستند در روزهای سخت آستین همت بالا می زنند، نیازمندان را تنها نمی گذارند به یاری همنوعان می شتابند و جلوه های ایثار و همدلی را به نمایش می گذارند.
گره گشایی، حل مشکلات و برطرف کردن نیازهای مادی و معنوی مردم، جلوه ای از خدمت و خدمتگزاری است که اسلام به آن سفارش می کند؛ برخورداری از این ویژگی، توفیقی است که خداوند نصیب بندگان نیکش می کند.
از زمانی که یورش کرونا به سرزمین مان از اسفندماه ۹۸ همه را غافلگیر کرده بود، لوازم ضروری مقابله با این ویروس شامل ماسک و انواع مواد ضدعفونی کننده کمیاب شد، کسب و کار مردم آسیب دید؛ در همان روزهای سخت زندگی بود که خیران دست به کار شدند و از هر جانب به یاری مردم شتافتند، حال با گذر هشت ماه از این روزهای سخت، متاسفانه دیگر خبری از مشق کمک های مومنانه نیست.
 اما جهادگران منتظران ظهور هنوز هم دست از کار خیر برنداشته و همنوعان آسیب دیده خود را تنها نگذاشتند و کمر همت بستند و به یاری نیازمندان و  آسیب دیدگان از تبعات جامعه و کرونا شتافتند. آنان با  آگاهی از کم و کاستی های بخش درمان در شرایط اضطرار و در مناطق محروم از جمله زندان ها به یاری نیازمندان به خدمت پرداختند.
به نظر می رسد این گزارش خوشحال کننده ترین گزارش این روزهای پر التهاب باشد. توسط یکی از خیران پایمان به زندان تبریز باز شد؛ صرف نظر از ناملایمتی هایی که به خبرنگار نصر شد، بی تردید کار خیری که پشت پرده خود را نمایان می کرد، همه آن تیرگی ها را می شست و بالاخره تمام تلاش جهادیگران عرصه خیر و خدمت پوشیده نماند؛ ناگفته نماند که مدیرکل زندان آذربایجان شرقی فردی بسیار مهربان، دلسوز، فداکار و خوش برخورد بود و یکی از دلایل خوب برای نادیده گرفتن زیردستان با نگاه های محدود بود.
 

 
مدیرکل زندان های آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار نصر اظهار کرد: 40 نفر از دندانپزشکان گروه جهادی منتظران ظهور از سراسر کشور به همت رئیس سازمان زندان ها، کمر همت بسته و ارائه خدمات دندانپزشکی در زندان ها را آغاز کرده اند.
"حسن محمدیاری" افزود: گروه جهادی منتظران ظهور اغلب در تمامی اتفاقاتی که در کشور رخ می دهد، از جمله سیل، زلزله و...در صورت نیاز در آن منطقه حضور می یابند. دوسال اخیر درمراسم اربعین نیز به 10 هزار زائر خدمات درمانی انجام داده اند.
وی ادامه داد: امسال نیز به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا که منجر به تعطیلی مراسم اربعین شد، این گروه جهادی دست از کار خیر برنداشته و تصمیم گرفتند تا این خدمات را در سراسر کشور به زندانیان و مددجویان نیازمند خدمات ارائه بدهند.
محمدیاری تصریح کرد: زندان تبریز بعد از زندان های تهران، چهارمین زندان در کشور است که گروه جهادی منتظران ظهور به مدت سه روز در آن مستقر شده اند. در این وضعیت کرونا که مردم از رفتن به دندانپزشک ها واهمه دارند، اما در زندان تبریز جراحان دندانپزشک با رعایت پروتکل های بهداشتی از صبح ساعت 8 تا اذان مغرب به صورت رایگان خدمت ارائه داده اند.
وی تاکید کرد: علاوه برخدمات درمانی گروه جهادی منتظران ظهور، 75 میلیون تومان نیز به ستاد دیه استان جهت آزادی 5 زندانی جرائم غیر عمد عطا کردند. کار جهادی یک کار خداپسندانه و ستودنی است. در کار ایثار و جهاد قبل از اینکه خدمت گیرنده به خدمت رسان سود دهد، اجر معنوی را بیشتر خدمت رسان می برد.
مدیرکل زندان های آذربایجان شرقی اذعان کرد: ناگفته نماند که در سراسر زندان های کشور و استان، امکانات درمانی از جمله دندانپزشکی نیز در سطح عالی وجود دارد؛ در زندان تبریز کلینیک دندانپزشکی نیز وجود دارد ولی به دلیل اینکه خدماتی همچون ترمیم و عصب کشی از عهده اعتبارات زندان خارج است، لذا بر اساس آئین نامه اغلب خدمات دندانپزشکی محدود به کشیدن وجراحی دندان است.
محمدیاری اذعان کرد: در زندان های آذربایجان شرقی بالای 120 نفر پرسنل بهداشت و درمان وجود دارد که تنها در تبریز در هشت رشته تخصصی پزشک وجود دارد.
وی ابراز کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در استان، حتی یک نمونه بستری در بیمارستان را نداشته ایم و اگر زندانی مبتلا به کرونا بوده باشد به صورت سرپایی با تجویز داروهای پزشک متخصص و در قرنطینه هایی که در نظر گرفته شده است، بهبود یافته اند.
محمد یاری افزود: تا به امروز یک نفر آسیبی به جهت ویروس کرونا ندیده است. این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با ویروس کرونا خدمات عالی از جمله در اختیار گذاشتن کیت هایی آزمایش مخصوص زندان های استان و یا انجام آزمایش «پی سی ار» در محل زندان است که می توان گفت دانشگاه علوم پزشکی استان سنگ تمام گذاشته است.
وی عنوان کرد: از رئیس کل دادگستری استان و دادستان تبریز نیز تشکر می کنم که از زمانی که بیماری در استان نیز شیوع یافت، تاحد ممکن برای زندانیان مرتکب با جرائم غیرعمد که به لحاظ قانونی حائز شرایط مرخصی هستند، هر ماه مرخصی شان تمدید می شود و در کنار خانواده هایشان هستند تا در حد امکان جانشان از بیماری کرونا در امان باشند.
مدیرکل زندان های آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: زندان های استان و تبریز را به دستگاه های اکو، آندوسکوپی و برونکوسکوپی و... تجهیز کرده ایم تا حد امکان از اعزام بیماران به بیمارستان ها کم شود و درمان های لازم را در خود زندان انجام دهیم.

 

مسئول گروه جهادی منتظران ظهور در گفت و گو با خبرنگار نصر به ماهیت فعالیت های گروه جهادی منتظران ظهور اشاره کرد و گفت: گروه جهادی منتظران ظهور از سال 86 با یک تیم پنج نفره کار خود را آغاز کرد و درحال حاضر 500 عضو فعال دارد که در 20 استان کشور بیش از 200 اردوی جهادی دندانپزشکی برپا کرده است.
"جلال عادلی" افزود: این تعداد عضو فعال شامل متخصصین و اساتید پزشک، دندانپزشک، دستیار، مشاور، متخصص زنان از سراسر کشورهستند و قرار است یک تیم چشم پزشکی را نیز به گروه اضافه کنیم. گروه جهادی منتظران ظهور بزرگترین گروه دندانپزشکی کشورمان است که نزدیک 13 سال در حیطه دندانپزشکی فعالیت می کند.
وی اظهار کرد: این گروه خدمات درمانی را به صورت رایگان در مناطق محروم کشور و بسته به نیاز آن منطقه انجام می دهند؛ همچنین این گروه تاکنون در طول فعالیت خود به سیل زدگان سیستان و بلوچستان و زائران اربعین افتخار خدمت رسانی داشته است.
عادلی با بیان اینکه گروه جهادی منتظران ظهور در دوران بیماری کرونا اقدام به تهیه ماسک برای نیازمندان کردند، ابراز کرد: از زمان شیوع ویروس کرنا، امکان ارائه خدمات دندانپزشکی و دمانی به صورت عمومی در روستاها و مناطق مختلف نیز محدود شد؛ گروه جهادی منتظران ظهور ابتدا در پشتیبانی بیمارستان ها در راستای تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده فعالیت می کردند که بعد از فروکش کردن بیماری و باز شدن فضای جدید با توجه به مدیریت قوه قضائیه و سازمان زندان ها، قرار بر این شد تا گروه جهادی منتظران ظهور بتوانند با حضورشان در زندان ها، خدمات درمانی رایگان ارائه دهند.
وی ادامه داد: با همکاری مسئولان، برای اولین بار یک گروه جهادی از جمله پزشک و دندانپزشک، متخصص زنان و مشاوران وارد زندان شدند و مشغول ارائه خدمات دندانپزشکی از جمله، کشیدن دندان، عصب کشی، پر کردن و ترمیم دندان، هستند.
مسئول گروه جهادی منتظران ظهور اذعان کرد: زندان یک فضای بسته ای است و نیازمند ویژه خدمات درمانی است مخصوصا خدمات دندانپزشکی که هزینه های بالایی دارد و به طبع افرادی که در زندان هستند ناتوان از پرداخت هزینه های دندانپزشکی هستند.
عادلی با اشاره به اینکه تا به امروز با این تیم 40 نفره در کشور به 10 زندان رفته ایم، خاطرنشان کرد: زندان تبریز دهمین زندانی است که در آن جا حضور داشته ایم. از اردیبهشت سال جاری 7 زندان در تهران و کرج رفته ایم. اولین برنامه فرا استانی در زندان اصفهان برگزار شد و دو هفته گذشته در زندان همدان مستقر بودیم و امروز افتخار این را داشتیم تا در زندان تبریز حضور یابیم.
وی در پایان تصریح کرد: افرادی که عضو گروه درمانی و جهادی منتظران ظهور هستند، در همدان نفری که مرتکب جرم غیرعمد بود را آزاد کردند.این اتفاق در تبریز برای 5 زندانی مرتکب جرائم غیر عمد نیز افتاد. اعضای این گروه با جمع آوری کمک های نقدی 75 میلیون تومانی، توانستند 5 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد زندان تبریز را از بند سلول و میله های زندان رهایی سازند.
 

 
"عطا اسماعیلی راد" جراح دندانپزشک تبریزی که عضو گروه جهادی منتظران ظهور است، در گفت و گو با خبرنگار نصر اظهار کرد: نزدیک به ده سال است که با این گروه مشغول خدمت رسانی به جامعه نیازمند کشورم هستم و از خدمتی که می کنم بسیار راضی هستم.
وی افزود: اولین گروه تخصصی و بین المللی که با چنین امکانات و گستردگی در کشورمان خدمات منحصر به فرد درمانی ارائه می دهد، گروه جهادی منتظران ظهور است. سال قبل اولین سفر زیارتی و خدماتی را در مراسم اربعین کربلا بودیم که در طول 10 روز به 10 هزار زائر خدمات درمانی ارائه کردیم.
اسماعیلی راد تصریح کرد: بارها شنیده ایم که مردم می گویند چرا مطب را ول کرده اید و مشغول این کار هستید؟! اما شخص بنده معتقد هستم که همیشه در یک جای ایزوله و تمیز کار کردن کار هرانسانی است اما خدمات دادن به نیازمندان در شرایط خاص و ویژه، افرادی با خلوص نیت و افکاری متفاوت و دلی بزرگ را می طلبد.
این جراح دندانپزشک اذعان کرد: امروزه هزینه های دندانپزشکی با توجه به شرابط تحریمی و افزایش ترخ دلار بسیار بالا است و بی تردید افراد آسیب دیده از جامعه و یا افرادی که در مناطق محروم جامعه زندگی می کنند، به چنین خدمات درمانی کمتر دسترسی پیدا می کنند که ما سعی داریم به این نوع هموطنان بهترین خدمات را ارائه بدهیم.
اسماعیلی راد ابراز کرد: قطع یقین کیفیت خدماتی که در زندان ها به زندانیان می دهیم، همانند کیفتی است که یک جراح در مطب خود به کار می برد. هدف ما این است افرادی که گریه کننان پیش ما می آیند، خوشحال از پیش ما برگردند و از نحوه کیفیت و ارائه خدمات ما راضی باشند. راضایت این قشر آسیب دیده همان دست مزد ما محسوب می شود.
وی در پایان اظهار کرد: برآوردی که در این سه روز از جمع هزینه صورت گرفته به 450 نفر آن هم با تعرفه دولتی در زندان تبریز به دستمان رسیده است، 600 میلیون بوده است. کار و یا کمکی که از دستمان بر می آید بدون هیچ چشم داشتی انجام می دهیم وحتی لذت آن را هم می بریم و بی شک لذت روحی و اشتیاق و آرامش روحی، ارزش اش از مادیات بالاتر است.
 
 

"خانم بختیاری" یکی دیگر از جراحان دندانپزشک در تهران است که عضو گروه جهادی است. وی در گفت و گو با خبرنگار نصر اظهار کرد: از سال 92 کار جهادی را شروع کردم و چند سالی است که به گروه منتظران ظهور پیوسته ام.
وی افزود: مردم ایران حس انسان ‌دوستی خاصی دارند و این حس حاکی از باورهای فطری و اعتقادی آنان است. لذا مردم برای کمک به محرومان باید بیشتر همت کنند؛ چراکه چنین عملی در شرایط اضطرار بسیار سفارش شده است.
بختیاری اظهار کرد: از بچگی علاقه داشتم تا کار خیر انجام دهم، بعد از اینکه درسم را تمام کرده و توانستم به مردم خدمتی کنم، سعی کردم این خدمت بدون چشم داشت و از اعماق وجودم باشد. از کاری که می کنم حس رضایت و خوشنودی نسبت به خودم دارم.
 خ. م یکی از زنان زندان بند نسوان تبریز در گفت و گو با خبرنگار نصر افزود: امروز سه دندانم توسط دستان پرتوان جراحان دندانپشکی کشورم کشیده شد و دو دندانم عصب کشی شد.  
وی ادامه داد: بنده و تمام هم سلولی هایم از خدماتی که توسط این گروه جهادی دریافت کرده ایم راضی هستیم. خدا خیرشان بدهد، سال ها از درد دندانم خواب به چشمانم نمی آمد.
وی گفت: طی این سه روز که گروه جهادی منتظران ظهور در زندان تبریز مستقر بودند، علی رغم خدمات دندانپزشکی که برای ما انجام دادند، مشاوران و متخصص زنان نیز به مشکلات بند نسیان زندان تبریز نیز رسیدگی کردند. از زحمات تک تک این خیران بزرگوار تشکر میکنم و از صمیم قلب آرزوی تندرسی برای این جوانان مفتخر کشورم دارم.
انتهای پیام/

پژوهشیار