گزارش «نصر» از مشکلات کشاورزان پسته کار ایلخچی/

کم توجهی جهاد کشاورزی استان به طلای سبز ایلخچی/ پیازکاران دیروز و پسته کاران امروز ایلخچی

1399/07/15 - 11:01 - کد خبر: 28327
باغات پسته

نصر: " ایلخچی" در 25 کیلومتری جنوب غرب تبریز از دیرباز به قطب تولید و فرآوری پیاز کشور مشهور بود ولی چند سالی می شود که اکثر کشاورزان این منطقه با تغییر دادن کشت به کاشت، داشت و برداشت پسته روی آورده اند.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، "پسته" محصولی گرانقیمت و از لحاظ صادراتی استراتژیک. پیازکاران دیروز و پسته کاران امروز ایلخچی اگرچه از این تغییر راضی هستند ولی مشکلات عدیده ای نیز در فروش و صادرات محصول دارند. البته ناگفته نماند از عدم حمایت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز گلایه هایی دارند.
زمین های کشاورزان ایلخچی که بیش از 200 هکتار پسته در این مناطق کاشت و در هر هکتار حدود سه تن پسته برداشت می شود، کشاورزان این منطقه را با مشکلات جدی روبرو کرده است که با تغییر قوانین و راهنمایی های سازمان جهاد کشاورزی قابل حل و علاوه بر اینکه پسته به عنوان طلای سبز ایرانیان محصول ارز آوری است، برای بسیاری از جوانان این منطقه شغل ایجاد خواهد کرد.
"نورمحمد کمالی" اولین کسی بود که در ایلخچی به کاشت پسته پرداخت و بعد از تحمل سختی های بسیار موفق به برداشت محصول با کیفیت پسته شد.
پسته ایلخچی اولین بار توسط نورمحمد کمالی طی تحقیقات و کشت محصول پسته از سال ۱۳۶۹ طی سالیان متوالی به مرور اصلاح شد.
وی به مطالعه کتاب و مقالات مربوط و به سوابق تاریخی کاشت پسته در نقاط مختلف ایران و اقلیم های تحت کشت پسته سفرهای متعدد به مناطق پسته خیز کشور از جمله رفسنجان کرمان و جمع آوری نمونه های خاک از باغات پسته مناطق مزبور و کاشت و مقایسه رشد درختان در خاک های مختلف کشاورزی را انجام داده است.


 
با توجه به مثبت بودن نتایج تحقیقاتش در خصوص قابلیت خوب کاشت درخت پسته در خاک منطقه، کاشت آزمایشی این محصول را در سطح 2.5 هکتار از اراضی کشاورزی شهر ایلخچی آغاز کرد.
به دلیل نوپا بودن کاشت پسته در منطقه با سعی خستگی‌ناپذیر به جمع‌آوری اطلاعات و به کارگیری تجربیات در جهت تطبیق شرایط کاشت پسته با اقلیم تحت فعالیت خود به کار برد.
نوپا بودن کاشت و بهره برداری از محصول پسته در منطقه باعث تحمیل هزینه و وقت بسیار زیادی برای آقای کمالی شد که از آن جمله می‌توان به خرید و انتقال پیوندک از رفسنجان علی رغم تفاوت آب و هوایی و ناهماهنگی مراحل رشد درخت پسته در آذربایجان و رفسنجان پیوند زنی و تحقیق تجربی در خصوص سازگاری بیش از شش رقم مختلف پسته با شرایط آب و هوایی منطقه و قطع ارقام کم سازگار و اصلاح نوع پیوند درخت بعد از گذشت سالیان زیاد و باردهی درخت پسته از پسته کاران رفسنجان و فراهم آوردن امکانات حضور وی در شهر ایلخچی به دفعات متوالی از دیگر اقدامات وی است.
وی در سال‌های ۸۹ با برداشت دو تن در هکتار و در سال های ۹۰ و ۹۱ با برداشت 2.5 تن در هکتار افتخار پسته کار نمونه در سطح استان را کسب کرد و در حال حاضر با برداشت شش و نیم تن پسته خشک در هکتار پیشتاز بیشترین برداشت کننده این محصول ارزشمند را  بر خود اختصاص داده‌ است.
اکنون به یمن تلاش های وی پسته کاری در منطقه ایلخچی و حومه به سرعت رو به گسترش و رواج است و باغداران منطقه با استفاده از راهنمایی ها و تجربیات وی به کاشت، داشت و بهره‌برداری از این سرمایه ملی ایرانیان می‌پردازند.
به گزارش نصر، در بازدید از زمین های کشاورزان ایلخچی که بیش از 200 هکتار پسته در این منطق کاشت و در هر هکتار سه تن پسته برداشت می شود، کشاورزان این منطقه را با مشکلات جدی روبرو کرده است که با تغییر قوانین و راهنمایی های سازمان جهاد کشاورزی قابل حل و علاوه بر اینکه پسته بعنوان طلای سبز ایرانیان محصول ارز آوری است، برای بسیاری از جوانان این منطقه شغل ایجاد خواهد کرد.


 
"مالک کمالی" یکی از کشاورزان نمونه در این منطقه حمایت جدی جهاد کشاورزی را مطرح کرد و افزود: جهاد کشاورزی اگر حمایت اندکی از کشاورزان این منطقه داشته باشد و برخی از امکانات اولیه را برایشان فراهم کند قطعا روزی می رسد که پسته آذربایجان شرقی یکی از بهترین پسته های کشور خواهد بود.
وی هزینه بالای کود و سم را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان خواند و اضافه کرد: اکنون به دلیل تحریم ها کود و سم اصل در بازار وجود ندارد و این مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده است، اگر در یکی از زمین های این منطقه آفتی وجود داشته باشد همه زمین های کشاورزی منطقه را احاطه خواهد کرد.

سارقان پسته در شب
"حسین" یکی دیگر از کشاورزان این منطقه از وجود دزدان پسته که شب را برایشان نا آرام کرده اند، گفت: متاسفانه به دلیل وجود دزدان پسته که شبانه به درختان پسته ای که ثمره سال های سال تلاش یک کشاورز است حمله می کنند و علاوه بر دزدیدن پسته به درختان هم آسیب می زنند.
وی ادامه داد: هفته گذشته یکی از کشاورزان که در زمین خود دزد ها را در حال دزدیدن پسته دیده بود درگیر شده و اکنون در بیمارستان بستری است.
وی ضمن اشاره به اینکه دزدان پسته آرامش کشاورزان را بهم زده اند، گفت: به دلیل نبود یک خانه باغ 20 متری در زمین خودمان که جهاد کشاورزی در صورت مشاهده تخریب می کند دردسر های زیادی داریم و شب ها را در زمین های خود نگهبانی می دهیم.


 
"نامدار" یکی دیگر از کشاورزانی که در ایلخچی پسته کاشته است گفت: پسته ایلخچی به جای پیاز ایلخچی ارز آورترین محصول نمونه صادراتی کشور است که سود بسیار زیادی از پیاز برای کشورمان دارد، متاسفانه به دلیل قوانین سازمان جهاد کشاورزی همه این مزایا در کشور ما بدون ثمر مانده است.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی مانع تراشی زیادی می کند و امکان ساخت یک خانه بیست متری برای کشاورزان منطقه را که شبانه در مزرعه خودشان نگهبانی کنند را نمی دهد، اگر جهاد مجوز بدهد در این منطقه مشکل برق حل می شود و میتوانیم با نصب دوربین و دزدگیر به راحتی شب را در خانه بخوابیم.
"کمالی" با اشاره به مزیت پسته رفسنجان و ایلخچی گفت: پسته در ایلخچی بعد از 6 سال به خوبی محصول می دهد اما پسته رفسنجان در 6 سال نمی تواند بار دهد، پسته ایلخچی از هر لحاظ در مقایسه با پسته رفسنجان با کیفیت تر است، پسته احمد آقایی را در این منطقه می توان با بهترین نوع رنگ، طعم، سایز برداشت کرد.
وی ادامه داد: بعد از برداشت پسته مراحل پوست کنی، شست و شو، خشک کن و در نهایت دستگاه جدا کن انجام می شود.
کمالی با اشاره به تحریم ها گفت: سم های تقلبی، آفت های پسته که پسیل نمونه بارز آن است و اکنون به دلیل تحریم ها با این مشکلات مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه تحریم ها مشکلی است که نمی توان حل کرد اما قوانین جهاد کشاورزی را می توان اصلاح کرد، افزود: جهاد کشاورزی ضوابطی را بگذارد که خانه باغ به صورت تعریف شده و متراژ کم و یکسان برای تمام کشاورزان منطقه ساخته شود و در غیر اینصورت جهاد کشاورزی تخریب کند، این دیگر دست تحریم نیست! متاسفانه جهاد کشاورزی همه را با یک چشم می بیند و کشاورز را اذیت می کند.
وی با تاکید بر اشتغال زایی این محصول گفت: هر قسمتی که در این منطقه پسته کاشته شده است به طور متوسط 15 نفر به صورت فصلی در سال مشغول به کار می شوند و برای برداشت، آب دهی، دفع سموم و مبارزه با آفت ها کار می کنند و بعد از برداشت محصول حداقل پنج نفر دیگر برای مرحله نهایی پسته به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود.
وی ادامه داد: ارز آوری بی نظیر این محصول جهت صادرات یکی دیگر از موارد بسیار مهم در وضعیت اقتصادی امروز جامعه است که ارز آوری خوبی می تواند داشته باشد اما بدلیل عدم تمایل همکاری مسئولین و بی توجهی به این مسئله مهم باعث شده است که اکثر کشاورزان در این منطقه دست از تلاش بردارند.
وی در پایان افزود: اگر کمی دیگر هم تعلل کنیم قطعا کشورهای همسایه خیلی زود پسته را در کشور خودشان عرضه خواهند کرد و دیگر امکان صادرات و تولید این محصول با ارزش در کشور ممکن نخواهد بود.
گزارش نصر حاکی از آن است که حمایت سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزان این منطقه جهت کاشت پسته و فروش این محصول موضوعی است که متاسفانه به جای حمایت از آنها سنگ اندازی ها و مشکلاتی ایجاد شده است که لازم است مسئولین نسبت به ارزش "طلای سبز" در استان آگاه باشند تا قبل از افسوس و توجیه و جلسات احیای این مسئله، فکری اساسی برای این موضوع داشته باشند تا از هدر رفت این سرمایه ملی جلوگیری شود.
آژانس خبری تحلیلی نصر، این موضوع را تا حصول نتیجه قطعی پیگیری می کند

گزارش از محمدرضا اخگرگداز
انتهای پیام/

پژوهشیار