مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی:

تامین نیازهای بودجه‌ای ستادهای بحران در اولویت قرار می‌گیرد

1399/07/12 - 13:03 - کد خبر: 28228
محمدباقر هنربر

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم آماده‌سازی اکیپ‌های امدادرسانی در مناطق مختلف استان گفت: تامین نیازهای بودجه‌ای ستادهای بحران در اولویت قرار می‌گیرد.

به گزارش نصر، محمدرضا هنربر روز شنبه در جلسه ستاد پیشگیری از بحران مراغه افزود: در این راستا، طرح های اولویت دار پیشگیری توسط ستاد بحران آذربایجان شرقی احصا شده و اعتبار مورد نیاز آنها از ردیف بودجه اختصاص یافته برای این منظور در قالب بودجه ۱۴۰۰ ارائه می شود.
وی ادامه داد: همچنین رفع مشکل تامین ماشین آلات مستهلک شده ادارات و ستادها بحران شهرستان در اولویت خواهد بود.
هنربر همچنین بر لایروبی مسیر رودخانه ها به عنوان عاملی بازدارنده در مواقع بحرانی تاکید کرد و گفت: این اقدام در راستای پیشگیری از مخاطرات سیل باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با انتقاد از وضعیت پوشش بیمه ای در این استان اضافه کرد: برای رفع این مشکل مذاکرات مناسبی برای پوشش مناسب بیمه ای با شرکت های بیمه گذار خصوصی در زمینه حوادث غیرمترقبه انجام شده است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه نیز گفت: در راستای پیشگیری از بروز حوادث غیرمترقبه به ویژه جاری شدن سیل، لایروبی مسیر رودخانه‌ها در اولویت اقدامات پیشگیرانه ستاد بحران شهرستان است.
سیدعلی موسوی حسینی افزود: با توجه به ضرورت پیشگیری از خسارت های وارده به مناطق روستایی، راه های مواصلاتی و اراضی باغی و کشاورزی، بهسازی مسیر رودخانه ها و لایروبی آنها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بیش از پیش ضروری است.
وی ادامه داد: براین اساس، طرح لایروبی حداقل یک رودخانه در هر سال در این شهرستان با همکاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان و نیز دهیاری ها انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه مراغه از قطب های کشاورزی منطقه است اضافه کرد: با توجه به درآمد حدود ۲ هزار میلیارد تومانی بخش باغی این شهرستان، سالانه آسیب های حدود ۴۰ درصدی بر اثر سرمازدگی به این محصولات وارد می شود.
وی افزود: برای این منظور، بهره گیری از سامانه های نوین ضد سرما و بیمه کشاورزی می تواند زمینه ساز کاهش خسارات وارد شده به این بخش شود.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به در پیش بودن فصول بارندگی، بسیج امکانات امدادی و خدماتی توسط دستگاه هخای اجرایی و خدمات رسان و شناسایی مناطق برف گیر اجرا می شود.

آمادگی چهار اکیپ امدادرسانی ستاد بحران در مراغه
معاون عمرانی فرماندار مراغه نیز گفت: با توجه به در پیش بودن بارندگی ها در روزهای آینده، چهار اکیپ امدادرسانی ستاد بحران در این شهرستان در مسیر رودخانه های صوفی چای، مردق چای، خداجو چای و مناطق شهری مراغه آماده امدادرسانی و ارائه خدمات هستند.
نقی مسکینی افزود: با توجه به ضرورت بهسازی مسیر رودخانه ها، هم اکنون بستر رودخانه های مردق چای و گشایش چای، مردق چای تا قره ناز، خراجو چای و صوفی چای نیازمند در حال لایروبی هستند.
وی ادامه داد: همچنین برخی از روستاهای این شهرستان از جمله مسیر روستاهای ازبک تا یایشهری و نیز چایباغی که در خطر ریزش کوه قرار دارند تمهیدات مناسبی اتخاذ شده است.
وی اضافه کرد: ارائه مجوز برای حفر چاه های مورد نیاز برای تامین آب شرب جایگزین در مناطق روستایی در هنگام جاری شدن سیل نیز از جمله درخواست هایی است که تاکنون مجوزی برای آن از سوی آب منطقه ای ارائه نشده است.

لایروبی های انجام شده در رودخانه های مراغه کافی نیست
دادستان عمومی و انقلاب مراغه با انتقاد از عملکرد امور آب و سازمان آب منطقه ای در تخصیص بودجه برای لایروبی مسیل ها گفت: متاسفانه لایروبی های انجام شده در رودخانه های این شهرستان ناکافی بوده و  لاک پشتی است.
نادر نجد افزود: در صورت تداوم وضعیت فعلی لایروبی رودخانه ها در این شهرستان، سال ها زمان برای ساماندهی بستر آنها لازم است.
وی ادامه داد: این در حالی است که احکام قضائی توسط دادستانی برای لایروبی و آزادسازی مسیر رودخانه ها در این شهرستان صادر شده است.
نجد اضافه کرد: همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها در قالب واحدهای مسکونی و اراضی باغی و کشاورزی با کوتاهی جهاد کشاورزی و امور آب در سال های اخیر انجام شده است.
وی همچنین خواستار ایجاد و نصب حفاظ و علائم هشدار دهنده در حاشیه سد علویان و نیز تخصیص امکانات و ماشین الات راهسازی در این شهرستان شد.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار