گزارش/

خشت‌های مهربانی/سفیران سازندگی؛ می سازیم تا ساخته شویم

1399/07/12 - 10:56 - کد خبر: 28210
خشت های مهربانی

نصر: دانشجویان جهادی با شعار" هر دانشگاه یک خانه محروم » و" می سازیم تا ساخته شویم" با حضور در مناطق محروم دست به دست هم می دهند تا با همدلی بتوانند خشت های مهرورزی را لایه لایه روی هم چیده و خانه ای پر از مهربانی و صمیمیت برای محرومین احداث کنند.

به گزارش نصر، معصومه درخشان: دیروز فرزندان روح‌الله با سلاح تیر و تفنگ و تانک به میدان رزم و مقابله با دشمن می رفتند و حالا فرزندان او  با سلاح علم و مهارت و به یاد دوستان شهید خود  به مبارزه با محرومیت می روند تا با محرومیت زدایی گل لبخند را بر لبهای نیازمندان بنشانند.
بیش از 10 سال است که اردوهای جهادی توسط دانشجویان و متخصصان بسیجی طرح‌ریزی شده است،‌همچنان که رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان جهادگر، بسیج سازندگی و اردوهای جهادی را هم ریشه دانسته و فرمودند: «این کار، اول از خود جوان‌ها شروع شد؛ خود جوان‌های دانشجو و دانش‌آموز در بخش‌های مختلف این حرکت را شروع کردند، در سال 79 گزارش این حرکت زیبا و پرشکوه به ما رسید و منجر شد به اینکه پیام «بسیج سازندگی» به قاطبه‌ جوانان کشور داده شود، یعنی این یک حرکت خودجوش مردمی است؛ درست مثل جهاد سازندگی در آغاز انقلاب».

ما چه می‌کنیم؟
شاید آن روزی که دولتمردان و نمایندگان خانه ملت، جهاد سازندگی را که یادگار امام راحل بود با وزارت کشاورزی در هم آمیختند گمان و ظنشان براین نمی‌رفت که با این درهم آمیختگی، رسیدگی به روستانشینان گرفتار در حرمان فقر و فاقه، با کدام نهاد دولتی خواهد بود؟ اما این موضوع در سال ۷۹ و با حکم مدبرانه رهبر انقلاب به نوعی مسیر امیدوارکننده‌ای را پیش گرفت. بسیج موظف به ایجاد سازمان بسیج سازندگی شد و از سویی پوششی مناسب اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اقشار مختلف در دستور کار قرار گرفت و از سوی دیگر مرهم نهادن بر دل پر رییش محرومان جامعه، آنها که با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب هنوز هم آنچنان که در خور شان آنهاست از خوان نعمت انقلاب که قرار بود، پابرهنگان و مستضعفان التیام درد یابند، بهره نبرده‌اند، وظیفه دوم این سازمان عنوان شد.

جهادگران، سفیران سازندگی
مقام معظم رهبری در دیدار 31 شهریور سال 94 با جوانان جهادگر، اردوهای جهادی را هم‌طراز با جهاد سازندگی اوائل انقلاب دانسته و تآکید کردند:« یک روز نیازِ حرکت دفاعی در درون جامعه بود، یک روز نیازِ حرکت دفاعی در مرزهای کشور، یک روز نیازِ به علم و دانش است، یک روز نیازِ به تحکیم عقاید و ایمان است ، یک روز نیازِ به خدمتگزاری است و شما تلاشگران «اردوهای جهادی» سفیران کار و تلاش خواهید شد».
دانشجویان جهادی با شعار" هر دانشگاه یک خانه محروم » و شعار " می‌سازیم تا ساخته شویم" با حضور در مناطق کم برخوردار و محروم مهمان مردمانی می‌شوند که  دستشان از مال دنیا کوتاه بوده و به حداقل ها راضی هستند ولی با دل‌های مهربان و مهمان نواز خود به خوبی پذیرایشان هستند.دانشجویان جهادگر دست به دست هم می‌دهند.
 تا با همکاری و همدلی بتوانند خشت‌های مهرورزی را لایه‌لایه روی هم چیده و خانه‌ای پر از مهربانی و صمیمیت را برای محرومان احداث کنند.
 

 
دانشجویان جهادگر گروه جهادی " شهید بهاگیر و شهید جابری" دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی یکی از گروه‌های جهادی هستند که با حضور در مناطق محروم چراغ امید را در دل روستاییان روشن نگه می دارند.
یونس پورگجینی، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اقدامات گروه‌های جهادی این دانشگاه گفت: شهید بهاگیر و شهید جابری از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بودند که در هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته و به فیض شهادت نائل شده‌اند و اکنون جوانان دانشجوی این دانشگاه با تاسی به آنها و زنده نگه داشتن یاد و نام این شهیدان در قالب گروه‌های جهادی فعالیت می‌کنند.
وی افزود: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری برای ایجاد گروه‌های جهادی در دانشگاه ها یکی از مهم ترین فعالیت ها و برنامه‌های بسیج دانشجویی تشکیل گروه‌های جهادی در دانشگاهاست ‌که دانشجویان در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
پورگجینی با اشاره به اینکه برخی گروه‌های جهادی با همدیگر ادغام شده بود،افزود: گروه جهادی شهید بهاگیر و شهید جابری پیش از این با گروه های جهادی دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادغام شده و فعالیت‌های جهادی در روستاهای محروم داشتند ولی گروه‌های جهادی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اکنون ۴سال است که به طور مستقل فعالیت می‌کند.
بنا به گفته وی، ظرفیت گروه‌های جهادی متفاوت از همدیگر است به طوری که تعدادی از گروه‌های جهادی در حوزه بهداشتی، پزشکی و دارویی فعالند، تعداد دیگری از آنها در بخش عمرانی و فنی و بخشی دیگر در بخش اشتعال‌زایی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند.


 
مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:تیم جهادگر دانشجویی شهید بهاگیر و شهید جابری با کمک افراد متخصص در پنج  کارگروه عمرانی، فرهنگی و بصیرتی، پشتیبانی و مطالبه‌گری در شهرستان هوراند مستقر بوده و در ۱۶ شهریور ماه امسال نیازها و مطالبات این شهرستان و روستاها شناسایی شده و با هماهنگی های صورت گرفته در ۶ روستای هوراند مستقر شده و فعالیت می کنند.
وی افزود:به طوری که کارگروه عمرانی با شناسایی‌های انجام شده، اقدام به احداث یک چشمه سرویس بهداشتی، یک واحد حمام و حفر یک رشته چاه جذبی برای یک خانواده بی‌بضاعت در روستای خلیفه لو شهرستان هوراند کرد.
پورگجینی افرود: کارگروه  مطالبه‌گری قبل از شروع فعالیت خود طی سفرهای متعدد به مناطق محروم شهرستان هوراند به بررسی و شناسایی ظرفیت‌ها و ناکارآمدی‌های موجود در این شهرستان پرداخت که از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به شناسایی مشکلات رانش زمین در روستای کرکسر و عدم آنتن‌دهی تلویزیون و نبود منبع آب در روستای جعفرآباد این شهرستان اشاره کرد.
وی ادامه داد:البته باید گفت با عنایت پروردگار متعال و به لطف پیگیری‌های انجام گرفته از سوی کارگروه مطالبه‌گری از ادارات مختلف شهرستان هوراند مانند سپاه ناحیه هوراند، فرمانداری، بنیاد مسکن و ستاد مدیریت بحران استان مشکلات این روستا ها هموار گردیده است. بدین صورت که هم اکنون اهالی روستای جعفرآباد قادر به دریافت شبکه‌های تلویزیونی هستند و منبع آب این روستا درحال احداث است.
وی ادامه داد: یکی از خواسته‌های روستازیان کرکسر جابه‌جایی این  روستا بود که بر اثر رانش زمین تخریب شده بود با تلاش و پیگیری گروه مطالبه گری و هماهنگی با نماینده شهرستان هوراند، کلیبر و خداآفرین  در مجلس شورای اسلامی و بنیاد مسکن مشکل جابه‌جایی روستای کرکسر هم تا حدودی هموار و مقرر شد جابه‌جایی این روستا صورت گیرد که عملیات عمرانی این مهم از تاریخ چهارم مهرماه سال جاری  آغاز شده است و تا زمان اتمام پروژه کانکس هایی برای اسکان موقت اهالی روستا در حال ساخت هست.
پورگجینی خاطرنشان کرد: کارگروه رسانه با توجه به اهمیت کار خود همراه با تیم شناسایی به منطقه هوراند اعزام شده و با تصویر برداری از عملکرد‌کارگروه ها اقدام به ساخت مستند و نشر زحمات جهادگران شد.


 
مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به عملکرد گروه فرهنگی و اجتماعی گفت: روستای مجیدآباد یکی از روستاهایی بود که تیم دانشجویی فرهنگی و اجتماعی در آن مستقر بودند، با همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش مدارس روستا در اختیار گروه‌های جهادی قرار گرفت و کلاس‌های آموزش دین و احکام، مباحث آموزشی،تربیتی، سخنرانی برگزاری مراسم مذهبی از جمله  هیات حسینی، دیدار و تجلیل از خانواده شهدا و برنامه‌های فرهنگی از دیگر برنامه‌های این تیم است.
وی تاکید کرد:اعضای این تیم جهادی ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هستند که به طور ثابت پای کار هستند و تعداد دیگری از دانشجویان نیز در فعالیت های این تیم متغیر هستند.
پورگجینی در ادامه با اشاره به فعالیت های این تیم جهادی در مقابله با ویروس کرونا افزود: همزمان به شیوع ویروس کرنا پابه پای سایر گروه‌های جهادی ما نیز در این زمینه فعالیت کردیم.به همین منظور دو کارگاه تولید ماسک در تبریز و اسکو راه‌اندازی شد که روزانه یک هزار و  ۵۰۰عدد ماسک تولید می کردند. که در طی این مدت ۱۱هزار عدد ماسک توسط گروه جهادی شهید بهاگیر و شهید جابری تولید شد.
وی همچنین ۱۳ مرحله سمپاشی معابر عمومی توسط دانشجویان جهادگر انجام شد و ژل‌های ضدعفونی نیز در مناطق محروم توزیع گردید.


 
پورگجینی، تولید دستگاه "مه پاش حرارتی" را از مهم‌ترین تولیدات جهادگران بسیجی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ذکر کرد و افزود: دستگاه ضدعفونی کننده" مه پاش حرارتی" یا فوگر توسط دانشجویان جهادگر دانشگاه فنی و حرفه ای استان طراحی و ساخته شد که برای ضدعفونی کردن معابر از آن استفاده می شود.این دستگاه ضدعفونی مه پخش کرده و هر جا پاشیده شود آن محیط را ضدعفونی می کند.
وی افزود: به عنوان مثال مواد ضدعفونی وقتی به دستگاه های خودپرداز زده می شد باعث آسیب به دستگاه‌های خودپرداز می‌شد ولی با استفاده از دستگاه مه‌پاش حرارتی این آسیب ها و مشکلات وجود ندارد.
این فعال دانشجدیی ادامه داد:دستگاه مه پاش حرارتی به راحتی در دفاتر اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ صدمه‌ای به دستگاه‌ها و کاغذها در ادارات وارد نمی‌کند.
پورگجینی ادامه داد: پیش از این از نمونه خارجی این دستگاه در کشور استفاده می شد که قیمت آن زیاد بود چرا که برای سوخت آن از بنزین استفاده می‌کردند ولی مه پاش حرارتی تولید داخل از گاز مایع استفاده کرده و هزینه آن ۱۰برابر کمتر از قیمت خارجی آن است.
وی اظهار کرد:شاید بهترین تعبیر این است که بگوییم اردوهای جهادی یک جاده دو طرفه خدمت به مردم و دانشجویان است،  این اردوها از یک سو محرومیت‌ها را شناسایی کرده و به مردم محروم  در جهت حل مشکلاتشان کمک  می‌کند و از سوی دیگر به دانشجو کمک می‌کند تا در فضایی معنوی جهادگونه برای رضای خدا قدم بردارد و باید گفت حضور جوانان در اردوهای جهادی لبیک به فرمان مقام معظم رهبری است؛ چراکه ایشان طی بیاناتی خطاب به جوانان فرمودند؛ «اوقات فراغت خود را در خدمت به مردم غنی‌سازی کنید.
انتهای پیام/

پژوهشیار