علیرضا زالی؛

کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، جریمه می‌شوند

1399/07/12 - 11:13 - کد خبر: 28208
علیرضا زالی

نصر: فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران از اعمال جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد و گفت: اگر وضعیت تهران با همین شرایط ادامه یابد باید منتظر افزایش سه تا پنج برابری آمار مبتلایان کووید۱۹ و ۱.۵ تا ۳ درصدی میزان مرگ و میر باشیم.

به گزارش نصر،  دکتر «علیرضا زالی» در گفت و گویی به وضعیت قرمز در شهر تهران و وجود ویروس کاملا فعال کووید- ۱۹ در اطراف شهروندان اشاره کرد و افزود: نظارت جدی تر بر رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: اعمال جرایم برای رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی یکی از پیشنهادهای ستاد مقابله با کرونای تهران است که پس از تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی می شود.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران یادآور شد: براساس این پیشنهاد درخصوص افرادی که با جان مردم بازی می کنند و به رعایت شیوه نامه ها توجه نمی کنند در مرحله اول جریمه نقدی، در مرحله بعدی محرومیت اجتماعی و در مرحله سوم مجازات و جریمه های بیشتری اعمال می شود.
زالی یادآور شد: در موج دوم و سوم کرونا علاوه بر حساسیت زدایی مردم شاهد کم رنگ تر شدن همراهی و حضور برخی دستگاه‌ ها و سازمان ها بودیم.
وی با بیان این که در بازگشایی های مشاغل در واقع شاهد رهاسازی بودیم که افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها را در پی داشته است، گفت: چند هفته ای است که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا بالای ۱۰۰ نفر در شبانه روز است درصورتی که در پایان موج اول کرونا در تهران آمار فوتی ها به کمتر از ۱۰ مورد رسیده بود.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران به مواردی از بیماری کرونا در پایتخت اشاره کرد و افزود: فوت برخی بیماران از زمان بستری در بیمارستان کمتر از ۴۸ ساعت بوده است.
زالی تنها راه مقابله با کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برشمرد و تصریح کرد: توزیع انبوه واکسن کرونا تا پاییز سال آینده میسر نیست اما اگر بخواهیم به توزیع پراکنده و غیر منطقه ای و کشوری واکسن فکر کنیم، پیش بینی می شود تا اوایل ژانویه یعنی اواسط دی ماه اخبار خوبی در این خصوص بشنویم.
وی افزود: درصورتی که توزیع جهانی واکسن کرونای کارآمد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی آغاز شود، پیش خرید آن از سوی ایران انجام شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با  یادآوری ورود ۲.۵ میلیون دُز واکسن آنفلوانزا به کشور گفت: وزارت بهداشت برای وارد کردن دُزهای بعدی نیز در تلاش است اما نکته مهم این است که مردم بدانند واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری در مصونیت از کرونا ندارد و حتی درمورد بیماری آنفلوانزا نیز این واکسن بین ۳۲ تا ۵۴ درصد مصونیت ایجاد می کند.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران در ادامه به تلاش کادر درمان در نبرد با کرونا اشاره کرد و کمبود نیروی انسانی، فرسودگی کادر درمان و مدافعان سلامت، کمبود منابع مالی و اعتبارات برای حمایت از این تلاش گران، جذب نیروهای شرکتی را برخی مشکلات موجود در این عرصه عنوان کرد.
زالی با یادآوری شباهت حماسه آفرینی و جان فشانی مدافعان سلامت در نبرد با کرونا و رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس به خاطرات خود از جبهه های جنگ وعملیات های مختلف اشاره و تاکید کرد: روحیه حماسه و ایثار  رزمندگان دیروز را امروز در تیم های درمان و پزشکی می بینیم که اگر نبود امروز شاهد این رشادت ها و جانفشانی های مدافعان سلامت و حماسه آفرینی های آنان نبودیم.
وی به حمایت و همدلی و همراهی همه اقشار و سازمان‌های مختلف در پیک اول کرونا تاکید کرد که امروز نیز این همراهی و مشارکت برای کنترل و مهار بیماری ضرورت دارد.
وی همچنین به نمونه هایی از این همدلی ها نظیر اسکان مدافعان سلامت در هتل های تهران، تامین مواد غذایی برای مدافعان سلامت از سوی سپاه محمد رسول الله(ص) اشاره کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کرونا را میهمان ناخوانده ای برشمرد که در کنار ما است و تاکید کرد: ریتم زندگی امروز ما با کرونا با شرایط عادی فرق می کند و باید با آن زندگی کنیم.  
زالی در ادامه بر ایجاد راهبرد مشخص برای تامین ماسک اقشار محروم، فعالیت ادارات با حداقل ظرفیت، مدیریت حمل و نقل عمومی و تعطیلی واحدهای متخلف از رعایت شیوه های بهداشتی در راستای کنترل و پیشگیری از کووید ۱۹ تاکید کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار