مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل؛

روستای شیران نیر پایلوت گردشگری روستایی کشور می‌شود

1399/07/10 - 11:00 - کد خبر: 28111
روستا شیران نیر

نصر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده و آماده‌سازی مقدمات لازم، روستای شیران به عنوان پایلوت گردشگری روستایی کشور معرفی می‌شود.

به گزارش نصر، نادر فلاحی در نشست با سرمایه‌گذاران در روستای شیران اظهارداشت: از جمله هدف‌گذاری‌ها در راستای توسعه گردشگری روستایی در استان توسعه واحدهای بوم‌گردی است و واحدهای بوم‌گردی در روستای شیران توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به دریافت بیش از ۱۰۰ مورد درخواست ایجاد واحد بوم‌گردی در روستای شیران از سوی اهالی این روستا بیان کرد:‌ اولویت احداث این واحدها در روستای شیران با افراد علاقه‌مند و توانمند است.
وی گفت: در راستای تحقق توسعه گردشگری، روستای شیران با الگوی توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و شعار هر خانه یک اقامتگاه بوم‌گردی و هر خانواده یک میزبان گردشگری به منظور دریافت لوگوی روستای گردشگری کشور تعیین شده و اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

فلاحی از جمله اقدامات در این حوزه را بازدیدهای مکرر کارشناسان از روستا و سخنرانی و صحبت با اهالی روستا در مسجد شیران در راستای تبیین توسعه گردشگری روستایی دانست و افزود: اهالی روستا نسبت به ساماندهی ظرفیت‌های طبیعی روستا نظیر بازسازی و احیای چندین چشمه آب داخل راستا اقدامات اولیه را انجام داده‌اند.

او تشریح کرد: به صورت تدریجی متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی طرح توجیهی به همراه درخواست را ارائه می‌کنند و اداره کل به تمامی درخواست‌ها با توجه به برنامه‌ریزی‌های در این زمینه به شرط رعایت الگوی معماری مد نظر ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی موافقت خود را اعلام کرده و در اسرع وقت نسبت به تشکیل پرونده و پروسه اداری اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل همچنین با اشاره به مهاجرت بیشتر اهالی روستای شیران از روستا گفت: در صورتی که گردشگری روستایی با الگوی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این روستا راه‌اندازی شود شاهد مهاجرت معکوس و حضور گردشگران در این روستا خواهیم بود.

فلاحی با تاکید بر تعریف جاذبه‌های جدید گردشگری در کنار ظرفیت‌های طبیعی روستا افزود: باید با اقداماتی نظیر تعریف جشنواره‌های، رونق گردشگری کشاورزی، کشت گیاهان دارویی، ایجاد نمایشگاه نوع زندگی روستایی، معرفی غذا و خوراک روستا و دیگر برنامه‌ها برای جذب گردشگر به روستا برنامه‌ریزی کرد.

او از حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای اقامتی بوم‌گردی در روستاها در راستای رونق گردشگری در این مکان‌ها خبر داد و ادامه‌داد: برای این منظور آموزش و فرهنگ‌سازی در روستاها، تربیت کادر آموزش‌دیده در حوزه واحدهای بوم‌گردی و آموزش افراد محلی در مورد نحوه برخورد با گردشگران در اولویت است.
انتهای پیام/

پژوهشیار