گزارش اختصاصی نصر/
افزایش واژگونی خودروها در تبریز / دلایل تعدد واژگونی خودروها در خیابان های خلوت شهر
1399/07/12 - 09:30 - کد خبر: 28067
نصر: ظهر جمعه پاییزی بود و خیابان ها خلوت. یاد خیابان های زمان شاه افتادم. غرق در افکار، از پنجره ماشین نظاره گر درختان کنار خیابان بودم.
به گزارش نصر، اما در میان این خلوتی خیابان، چشمم خورد به انبوه جمعیتی که در کنار خیابان، انگار دور یک چیزی حلقه کرده بودند. کنجکاو و از ماشین پیاده شدم.
آرام آرام به سمت جمعیت حرکت کردم، از روی کنجکاوی جمعیت را کنار زدم تا ببینم اینجا چه خبر است؛ که ناگهان با صحنه ای روبرو شدم که دلم را به درد آورد؛ یک خودرو 206 کاملا واژگون شده بود و راننده آن، جوانی حدود 22 ساله، غرق در خون با چشمانی بسته، مانند جسم بی جانی منتظر یاری دیگران بود تا شاید سهم دوباره ای از زندگی روی این کره خاکی نصیبش شود؛ و مردان حاضر در صحنه هم تمام تلاش خود را می کردند تا رسیدن عوامل اورژانس و آتش نشانی، به یاری این مرد جوان غرق در خون خود بشتابند.
این ها نمونه هایی از صحنه هایی هستند که شاید هر کسی هنگام گذر از بزرگ راه ها و خیابان های اصلی در ساعات خلوت روز و حتی شب ها، با آن مواجه شود. متاسفانه طبق آمار پلیس راهور آدربایجان شرقی، شش درصد از تصادفات منجر به فوت در کلانشهر تبریز، فقط مختص به واژگونی خودروها است.
سرعت بالا از عوامل اصلی واژگونی خودروها
سرهنگ "یونس منفرد"، رییس پلیس اهور آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار نصر به بیشترین مسیرهای واژگونی خودرو در کلانشهر تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: مسیرهای جاده سنتو، چایکنار، پاسداران و شهید کسایی از عمده مسیرهای واژگونی خودرو محسوب می شوند.
وی با بیان اینکه مسیرهای مذکور جزء بزرگراه ها محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: زمانی که ترافیک بالایی در مسیر حاکم است، اصلا واژگونی خودرو صورت نمی گیرد؛ چون راننده را مجبو می سازد که با سرعت آرام تری حرکت نماید.
منفرد با بیان اینکه بیشتر واژگونی ها معمولا در روزهای تعطیل و ساعات خلوت روز، معمولا سه تا چهار بعد از ظهر و ساعت 12 شب به بعد روی می دهند، تصریح کرد: زمانی که خیابان خلوت باشد راننده را وسوسه می کند که با سرعت بالاتری حرکت نماید که این امر باعث واژگونی خودرو می شود، چرا که معابر شهری برای سرعت معینی طراحی شده اند و طبیعی است که تعدی از این سرعت، باعث واژگونی خودرو شود.
رییس پلیس راهور آذربایجان شرقی در ادامه به دلایل واژگونی خودرو اشاره کرد و اذعان داشت: از عمده دلایل واژگونی خودرو، عدم رعایت سرعت مطمئنه و حواس پرتی رانندگان می باشد. به عنوان مثال، راننده هنگام رانندگی از گوشی تلفن همراه خود استفاده می کند که این امر باعث حواس پرتی و عکس العمل سریع وی می شود که موجب بروز حادثه می گردد.
منفرد با بیان اینکه آمار واژگونی خودرو نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: الان علاوه بر واژگونی خودرو، آمار برخورد با موانع هم زیاد شده است.
رییس پلیس اهور استان در آخر ضمن توصیه به رانندگان برای رعایت سرعت مطمئنه به خصوص در بزرگ راه ها، خاطرنشان کرد: از رانندگان خصوصا جوانان می خواهم خیابان های خلوت آنان را وسوسه نکند و در هر شرایطی، چه خیابان خلوت باشد و چه ترافیک سنگین در آن حاکم باشد، سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا شاهد کاهش آمار واژگونی خودرو در استان باشم.
21 هزار و 724 نفر تسلیم تصادف در استان
فرزاد رحمانی، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز، در گفتگو با خبرنگار نصر با اعلام آمار تصادفات در استان گفت: در شش ماه نخست امسال، 9 هزار و 760 مورد تصادف در کل استان روی داده است که چهار هزار و 670 مورد آن، مربوط به کلانشهر تبریز است.
وی همچنین تعداد مصدومین در کل استان در اثر تصادفت را 10 هزار و 862 نفر خواند و تصریح کرد: چهار هزار و 325 مورد از این آمار، مربوط به شهر تبریز می باشد.
رحمانی افزود: در کل استان 9 هزار و 408 نفر را در استان، از صحنه تصادف به بیمارستان منتقل کردیم که سه هزار و 646 مورد از این افراد را، شهروندان تبریزی تشکیل می دادند. همچنین در کل استان هزار و 293 مورد در محل تصادف درمان شده اند که سهم تبریز از این عدد، 649 مورد می باشد.
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان در آخر به آمار کل فوت شده ها در اثر تصادفات در شش ماه نخست امسال اشاره کرد و اذعان داشت: 161 نفر در اثر تصادفات در کل استان جان خود را از دست داده اند، که 30 نفر از آنان شهروندان تبریزی بودند.
گزارش نصر حاکی است که نباید در همه موارد و اتفاقات تلخ جامعه، مسئولین و دست اندکاران را مقصر بدانیم، بلکه بهتر است اندکی بیشتر برفرهنگ رانندگی خودمان توجه داشته باشیم. در اتفاقات تلخی مانند واژگونی خودرو و امثال آن، بیشتر از اینکه جامعه مقصر باشد، شاید خودمان مقصر هستیم؛ چرا که با رعایت قانون راهنمایی و رانندگی و ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در خود، می توان از بروز این چنین حوادثی در جامعه جلوگیری کرد.
طوریکه "مهدی یوسفی"، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تبریز، هم در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: با کمک همشهریان می توانیم تلفات ناشی از تصادفات را پایین بیاوریم، چرا که فرهنگ ترافیکی یک چیز زنده است که مبتنی بر شخصیتی است که پشت فرمان نشسته است!
گزارش از فاطمه قلی پور
انتهای پیام/