گزارش اختصاصی نصر/

ازدواج سیاه تر از سیاه / رواج ازدواج سفید در تبریز

1399/07/12 - 08:03 - کد خبر: 27987
ازدواج سفید

نصر: عاشقش هستم، از همان دو سال پیش. از وقتی که او را برای اولین بار در رستوران دیدم. دیگر نتوانستم فراموشش کنم.

به گزارش نصر، این ها سخنان "مریم" است که دل به "علی" داده است و با اینکه دل علی هم پیش مریم است، اما به دلیل مشکلات مالی که دارند نمی توانستند با هم دیگر ازدواج رسمی و دائمی داشته باشند.
علی در گفتگو با خبرنگار نصر، با اشاره به موانع دست و پا گیر ازدواج گفت: اگر درآمد خوبی داشتم یا هزینه زندگی در زیر یک سقف، این همه بالا نبود، شاید می توانستم با مریم ازدواج رسمی بکنم، اما هزینه یک شب عروسی آنچنان سر به فلک کشیده است که واقعا از عهده من خارج است و با اینکه به دلیل ویروس کرونا مراسمات اندکی برگزار می شود، ولی همین مراسم اندک هم هزینه های گزافی دارد.
وی با بیان اینکه همچنین در صورت ازدواج رسمی مجبور هستم کلی مهریه و نفقه را متقبل شوم، ادامه داد: اما در ازدواج سفید هیچ گونه مسئولیت و تعهدی نیست و ضمن برطرف  شدن نیازهای اولیه و اساسی ام، زیر بار هیچ گونه مسئولیتی هم نمی روم.
مریم هم علت روی آوردنش به ازدواج سفید با علی را مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: من هم دلم می خواهد که ازدواج رسمی و قانونی داشته باشم، اما دیگر شرایط اینگونه خواسته است و فعلا باید با این شرایط بسازم.
 
ازدواج سفید برابر با زنا
حسین کامرانی وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار نصر، به تعریف کوتاهی از ازدواج پرداخت و گفت: ازدواج عبارت است از فرايند علاقمندی، كشش جسمی، جنسی، روانی و به دنبال آن فراهم سازي شرايط اقتصادی ، اجتماعی، علمی، شغلی، خانوادگی، شخصی دو جنس مخالف ( زن ومرد يا دختر و پسر) در جهت ايجاد يك زندگی مشترك توأم با تفاهم، محبت، پويايی، زايندگی، و هدفمند می باشد.
وی در ادامه به روابط خارج از عرف و به اصطلاح جامعه ازدواج سفید، اشاره کرد و اذعان داشت: اما ازدواج سفید چیست ؟ پیوندی به مدت نامعلوم بین دو فرد برقرار است که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است؛ به این دلیل نه تنها زن، بلکه فرزند حاصل از این ازدواج بیشترین لطمه را می خورد.
کامرانی ادامه داد: ازدواج واژه مقدسی است، حق و حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یک دیگر، فارغ از مرحله اثباتی آن در قانون و شرع و عرف مشخص و محترم است و مورد حمایت واقع می شود، اما زندگی افراد اعم از دختر و پسر زیر یک سقف را بدون عقد شرعی نمی‌توان ازدواج نامید.
وی افزود: اگرچه ممکن است از زاویه‌ای برای مرد مثبت باشد، ولی اثر ویران‌کننده‌ای بر زن می‌گذارد. که از هیچ حمایت اجتماعی و قانونی و شرعی برخوردار نمی باشد.
این وکیل پایه یک دادگستری به جنبه حقوقی این گونه روابط اشاره کرد و اذعان داشت: اینگونه روابط از نظر قانونی جرم است و برابر زنا. از نظر شرعی نیز گناه محسوب می‌شود و همواره فرد با نوعی ترس و نگرانی از عواقب چنین رابطه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.
وی اظهار داشت: این گونه راوبط نه از سوی خانواده و نه نهادهای اجتماعی پذیرفته نمی‌شود. بنابراین می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد. هرچند که ممکن است ارضای عاطفی و جنسی و سرنوشت یکسان اقتصادی به دنبال داشته باشد،‌ اما به محض آشکار شدن، مردم با آن مخالفت می‌کنند و حمایت‌های اجتماعی از طرفین برداشته می‌شود. چرا که این پیوند از لحاظ حقوقی و قانونی هیچ جایگاهی ندارد.
کامرانی در پایان خاطرنشان کرد: در ازدواج های دائمی که قانون کاملا حمایت می کند و برای زن، ارزش قائل است؛ زن آن طور که باید و شاید، نمی تواند به حق و حقوق خود برسد؛ چه برسد به این که هیچ گونه تعهدی هم وجود نداشته باشد.
گزارش نصر حکایت از آن دارد که بدیهی است که این گونه ازدواج ها با عرف و سنت های جامعه ما هم خوانی ندارد و نوعی ضد ارزش محسوب می شود و طبق گفته این وکیل پایه یک دادگستری هم، ازدواج سفید منع قانونی دارد و نه تنها از سوی قانون حمایت نمی شود، بلکه جرم هم محسوب می شود؛ که در این راستا فرزندان حاصل از این گونه ازدواج هم تاییدیه قانونی ندارند.
 
ازدواج سفید از قاعده های بازی نظام سرمایه داری
دکتر علیرضا مختاری، دکترای جامعه شناس و عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه پیام نور آذرشهر، در گفتگو با خبرنگار نصر، به تاثیر رشد خصوصیات سرمایه داری و شاخص های آن بر جامعه اشاره کرد واذعان داشت: یکی از اخلاقیلات سرمایه داری، بحث خودخواهی است، که در آن، هرکسی فقط به فکر خودش و لذت ها و ثروت هایش است.
وی افزود: در این نظام، افراد فکر می کنند اگر صاحب فرزند شوند، وجود فرزند برای آنان نوعی مشکل محسوب می شود و خوشی و رفاه شان را کم می کند، طوریکه با وجود فرزند، نمی توانند از خوشی های زندگی بهره مند شوند.
مختاری ادامه داد: بنابراین ترجیح می دهند ازدواج نکنند، اما باهم در یک مکان زندگی کنند و از خوشی های زندگی استفاده کنند، که لذت آن را خیلی بیشتر از ورود به زندگی جدی همراه با فرزند می دانند، که این عوامل باعث مطرح شدن ازدواج سفید می شود.
وی به قاعده بازی نظام سرمایه داری اشاره کرد و اذعان داشت: فرهنگ سرمایه داری و غربی، در همه جا و برای همه چیز یک قاعده بازی و راه حل دارد و در جامعه ای که زن و شوهر، شب و روز تلاش می کنند ولی نمی توانند توجه لازم را به همدیگر بکنند، یا در جامعه ای که سن ازدواج بالا رفته است؛ نظام سرمایه داری به عنوان راه حل این مساله، مسایل غیر اخلاقی و خودارضایی را رواج داده است.
این دکترای جامعه شناس به افزایش طلاق عاطفی در جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: می بینیم در جامعه زن و شوهر، 30 سال است که باهم زندگی می کنند، ولی فقط پنج سال اول را باهم دیگر بودند و 25 سال است که ظاهرا باهم زندگی می کنند و حتی اتاقشان هم از هم جداست و به زور همدیگر را می بینند؛ که این هم از خصوصیات زندگی مدرن و سرمایه داری است که این روش را در افراد رواج داده است.
 
رواج ازدواج سفید در تبریز
مختاری با بیان اینکه در شهرهای سنتی میزان ازدواج سفید کمتر از سایر شهرها است، اظهار داشت: ازدواج سفید، بیشتر در شهرهایی که تراکم جمعیتی بالایی دارند، اتفاق می افتد و در جوامع روستایی به دلیل هم بستگی های موجود و کنترل بیشتر خانواده ها بر روی فرزندان خود، کم تر از سایر مناطق است.
وی افزود: الان میزان ازدواج سفید در تهران بیشتر از سایر شهر ها است و چون جامعه به هم وصل شده است و جدا از هم نیستند، بنابراین تبعات آن جامعه ما را هم درگیر کرده است و آرام آرام در کلانشهر تبریز هم رواج پیدا می کند و گسترده می شود، که این خود فاجعه محسوب می شود.
وی به فرهنگ سنتی جامعه ایران اشاره کرد و اذعان داشت: در تبریز، چهار فرهنگ مختلف، مسلمان،  ترک، ایرانی و غربی حاکم است که این فرهنگ غربی و سرمایه داری، فرهنگ سنتی جامعه تبریز را کم رنگ کرده است.
این دکتری جامعه شناسی با اشاره به اینکه الان بیشتر سنت هایمان از بین رفته است، خاطرنشان کرد: وقتی جامعه را به سه قسمت تقسیم می کنیم: سنتی؛ مدرنیته و پست مدرنیته. می بینیم که بیشتر سنت هایمان از بین رفته است و مدرنیته و پست مدرنیته خودش را در زندگی هایمان نشان داده است که زندگی در شهر، خودش نشات دهنده زندگی سرمایه داری است.
وی افزود: سرمایه داری و مدرنیته ای که جامعه ما آن را دنبال می کند و معلوم نیست انتهایش به کجا می رسد!
مختاری در پایان در رابطه با از دست دادن سنت ها در جامعه، به شعری از شهریار" حیدربابا گویلر بوتون دوماندی/ گونلریمیز بیر بیریندن یاماندی/ بیر بیریزدن آیریلمایین آماندی/ یاخشیلیغی الیمیزدن آلیبلار/ یاخشی بیزی یامان گونه سالیبلار! " اشاره کرد و اذعان داشت: این شعر، نشان از سنت ها و خوشی هایی است که از دست انسان رفته است و به جای آن، جایگزینی کاذب که برای بیشتر انسان ها هم زیاد لذت بخش نیست، نشسته است.

به گزارش نصر، آنچه در این بین، حائز اهمیت است، صدمه روحی و روانی طرفین رابطه در ازدواج سفید، مخصوصا دختر به دلیل روحیه لطیفش، بعد از ترک رابطه توسط طرف مقابل است، چرا که هیچ گونه تعهد و مسئولیتی نسبت به یکدیگر ندارند و هر وقت که بخواهند می توانند بدون هیچ گونه توضیحی رابطه را ترک نموده و طرف مقابل را به حال خود رها کنند.
علاوه بر صدمات روحی و روانی ازدواج سفید بر طرفین،  دختر ارزشی را از دست می دهد که به دست آوردن دوباره آن محال است و غیرممکن؛ و طبیعتا اگر بخواهد ازدواج رسمی و قانونی داشته باشد، این مساله برای وی مشکل ساز خواهد شد، چرا که بر اساس باور و سنت های جامعه، باید موقع ازدواج گواهی سلامت ارایه دهد که بدیهی است نمی تواند؛ البته شاید بعضی پزشکان با پول آن را دوباره ترمیم کنند! ولی برای پسر از این گونه مشکلات وجود ندارد.
اما وقتی از اقشار مختلف مردم نظراتشان را در مورد ازدواج سفید جویا شدم، به موارد قابل تاملی اشاره کردند؛ گروهی از دختران از قوانین ازدواج، ناراضی بودند و اظهار می داشتند که در صورت ازدواج رسمی، رسما باید زیر سلطه مرد برویم و همه حق و حقوق خود، حق فرزند، حق طلاق و حتی حق خروج از کشور و هزاران حق و حقوق دیگر را به مرد بسپاریم. پس بهتر است با ازدواج سفید و بدون رفتن به زیر سلطه یک مرد، یه نیازهایمان هم پاسخ دهیم.
اما گروهی دیگر، شدیدا مخالف ازدواج سفید بودند و آن را نوعی ننگ می دانستند و می گفتند، کلا برخلاف شرع و قانون و عرف است که دختر و پسر نامحرم بخواهند زیر یک سقف زندگی کنند، چه برسد به اینکه باهم ازدواج هم بکنند. نظر این گروه بر این بود که مگر پدر آن دختر، غیرت و مردانگی ندارد که اجازه می دهد دخترش شب و صبح کنار یک مرد نامحرم زندگی کند.

گزارش از فاطمه قلی پور
انتهای پیام/

پژوهشیار