رییس سازمان جهادکشاورزی استان؛

آذربایجان‌شرقی در تولید محصولات باغی رتبه پنجم کشور را دارد

1399/07/08 - 11:21 - کد خبر: 27952
آلوچه مراغه

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان در تولید محصولات باغی رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی، روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این استان بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ دارای ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغ درختان مثمر است، افزود: آذربایجان شرقی با برخورداری از ۴.۱۸ درصد از سطح باغات کشور، از نظر وسعت باغ ها رتبه ششم را دارد.
وی با اشاره به اینکه عمده محصولات استان شامل سیب، انگور، زردآلو، بادام و گردو است، اظهار داشت: سطح بارور سیب در استان ۳۲ هزار و ۱۲۹ هکتار، انگور ۱۷ هزار هکتار، زردآلو ۱۱ هزار هکتار، بادام ۱۰ هزار و ۱۸۶ هکتار و گردو ۹ هزار و ۲۰۸ هکتار است. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان در تولید زردآلو رتبه اول، در تولید سیب، بادام، گوجه، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد رتبه دوم، در تولید انگور و گلابی رتبه سوم و در تولید گردو، گیلاس، فندق و گل محمدی رتبه پنجم کشور را دارد.
فتحی، با بیان اینکه این استان با تولید ۳۹ هزار و ۲۴۷ تن هلو رتبه سیزدهم را در کشور به خود اختصاص داده است، ادامه داد: سطح زیرکشت باغات هلو در استان ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار است.
وی یادآوری کرد: حدود ۴۰ درصد از تولید هلو معادل ۵ هزار و ۲۹۸ تن به صورت فرآوری شده در واحدهای فرآوری استان و کشور و حدود ۶۰ درصد معادل ۳۳ هزار و ۹۴۸ تن بصورت تازه خوری در داخل استان و سایر استان های کشور مصرف شده و به علت بالا بودن کیفیت محصول تولیدی به روسیه و کشورهای همجوار صادر می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شهرستان شبستر با داشتن حدود یک هزار و ۲۲۱ هکتار باغ هلو در استان، حدود ۳۹ درصد از سطح زیرکشت باغات این محصول را به خود اختصاص داده و در تولید این محصول جزو شهرستان های برتر محسوب می شود.
فتحی، با بیان اینکه پس از شبستر بیشترین سطح زیرکشت باغات هلو مربوط به شهرستان های مرند، میانه و مراغه است، ادامه داد: متوسط تولید هلو در سطح کشور ۱۲.۵ تن در هکتار، در استان ۱۵ تن در هکتار و در باغات شاخص ۴۵ تن در هکتار است.
انتهای پیام/

پژوهشیار