مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تشریح کرد؛

علل افزایش اعتیاد در جامعه‌ی کارگری آذربایجان شرقی

1399/07/07 - 09:51 - کد خبر: 27879
حسین فتحی

نصر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی علل افزایش اعتیاد در بین کارگران در محیط‌های کسب و کار را تشریح کرد.

حسین فتحی در گفت‌وگویی، با بیان این‌که عوامل مختلفی می‌تواند در بروز اعتیاد در محیط کار نقش داشته باشد، اظهار کرد: طبق تحقیقات انجام شده در محیط‌های کسب و کار، وجود عوامل فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، افسردگی، پایین بودن میزان درآمد فرد، نبود مهارت کافی برای نه گفتن، عدم آگاهی و غیره می‌تواند در بروز اعتیاد افراد در محیط‌های کسب و کار تاثیر داشته باشد.
وی افزود: احساس فشار کاری بیش از حد، نارضایتی و عدم امنیتی شغلی، رقابت ناسالم در محیط‌های کاری به دلیل عدم مدیریت در واحدها، بی توجهی برخی از افراد به سلامت کارگران و عدم توجه به آزمایشات سلامت کارکنان می‌تواند جزوی از عوامل شغلی در اعتیاد افراد تاثیر بگذارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان این‌که عوامل ساختاری، قوانین و مقررات ناصحیح نیز می‌تواند در ارتباط با بروز اعتیاد کارگران تاثیر داشته باشد، گفت: فضای کار در برخی از واحدها ناسالم بوده و برخی از افراد بیمار سایر کارگران را نیز درگیر اعتیاد می‌کنند.
وی افزود: عدم توجه به مسائل دینی و تبلیغات ماهواره‌ای از سوی دشمنان نیز می‌تواند در بروز اعتیاد نقش داشته باشد.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه‌ی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان برای پیشگیری از بروز اعتیاد در جامعه‌ی کارگری، بیان کرد: طرح کاج در جامعه‌ی کار و تولید برای پیشگیری از اعتیاد توسط این اداره کل عملیاتی می‌شود، در حال حاضر ۵۰  واحد تولیدی به طور داوطلبانه برای انجام اقدامات پیشگیرانه مشارکت کرده‌اند و آموزش‌های لازم توسط مراکز بهداشت کار واحدهای برای کارگران تولیدی برای سلامت روان کارگران شریف انجام شده است.
فتحی با بیان این‌که منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه‌ی جامعه است، گفت: اگر نیروی کاری بیمار شود واحدهای تولیدی و صنعتی محصولات بی کیفیتی به جامعه ارائه خواهند داد.
وی یادآور شد: طبق فراخوان، هر واحد تولیدی و صنعتی می‌تواند در اجرای طرح کاج جهت اقدامات پیشگیرانه‌ی اعتیاد مشارکت ‌کند، این اقدامات پیشگیرانه از طریق کارگاه‌های پیشگیری ارائه خواهد شد.
وی بیان کرد: بیشتر کارگران واحدهایی که کارهای طاقت فرسا انجام می‌دهند، تحت تاثیر عوامل فرهنگی دشمنان قرار گرفته و تصور می‌کنند مواد می‌تواند روح و روانشان را شاداب کند در صورتی که به دلیل عدم آگاهی تبعات آن بسیار سنگین است‌.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تاکید کرد: قطعا اقدامات بازدارنده و سخت گیرانه و علمی برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در واحدهای تولیدی و صنعتی انجام شود و آگاهی‌های لازم در خصوص مواد مخدر به کارگران ارائه شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار