مصاحبه اختصاصی نصر/

از آتش کشیدن باشگاه ها تا ترویج بین خانواده ها/ سرنوشت پر فراز و نشیب بیلیارد در چند سال اخیر

1399/07/07 - 08:10 - کد خبر: 27806
سید جلال میر محمدی

نصر: رئیس هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس آذربایجان شرقی، در گفتگو با نصر از سیر تحول دیدگاه ها نسبت به این ورزش سخن می گوید.

به گزارش نصر، ورزش بولینگ و بیلیارد از جمله ورزش های پرطرفدار در سال های اخیر است که به واسطه تبلیغات منفی که از این ورزش در تولیدات تلوزیونی و سینمایی صورت گرفته است، جزء رشته های لاکچری و منفی شناسانده شده است.
این در حالی است که به دلیل حساسیت های شدیدی که نسبت به این رشته وجود دارد، بیشترین نظارت توسط هیئت بولینگ و بیلیارد بر این ورزش صورت می گیرد. جهت معرفی بهتر این رشته و آشنایی کامل با ورزش بولینگ و بیلیارد و بولس،  سید جلال میرمحمدی، رئیس هیئت بولینگ و بیلیارد و بولس آذربایجان شرقی در این گفت و گو به سوالاتی در این خصوص پاسخ می دهد.


ظرفیت استان را در ورزش بولینگ  و بیلیارد را به چه صورت ارزیابی می کنید؟
بولینگ جزء ورزش هایی است که در سال های گذشته گسترش زیادی نداشته است ولی سعی کرده ایم  این ورزش خانوادگی را توسعه دهیم. اخیرا به همین منظور  با  سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز جلساتی برگزار کرده ایم تا در بحث نشاط اجتماعی این ورزش را حمایت کنند. همچنین قرار است در این زمینه یک رقابت خانوادگی در این رشته برگزار شود تا در سطح شهر بین خانواده ها ورزش بیلیارد ترویج پیدا کند. امیدوار هستیم با  این اقدامات در آینده میزبانی رقابت  های ملی و بین المللی را کسب کنیم.
 
 
محبوبیت ورزش بولینگ و بیلیارد در بین قشر جوان به چه اندازه ای می باشد؟
در مقایسه با اوایل  دهه هشتاد نگرش ها نسبت به  این رشته بسیار متحول شده است،  به طوری که در سال 85 به علت دیدگاه های منفی که نسبت به این رشته وجود داشت، باعث شد دو باشگاه بیلیارد در تبریز به آتش کشیده شود. خوشبختانه با مرور زمان دیدگاه ها نسبت به بیلیارد تغییر یافت. حتی صدا و سیما این دوره از مسابقات بیلیارد را پوشش داد که در نوع خود کم سابقه بود. از طرفی دیگر از سال 2024 ورزش بیلیارد و بولینگ و بولس وارد رشته های المپیکی خواهد شد و باید بازیکنانی را در این خصوص پرورش دهیم تا در صورت تحقق این امر، جزء مدال آوران کشورمان قرار گیرند.
 
 
چه اقداماتی در جهت توسعه و همگانی کردن این ورزش صورت گرفته است؟
با توجه به شناختی که از این رشته ورزشی داشته ام، ورزش بیلیارد در اذهان عمومی یک ورزش پرهزینه و لاکچری به نظر می آید اما در واقع بیلیارد در مقایسه با ورزش های دیگر جزء ورزش های کم هزینه محسوب می شود.

همچنین دیدگاه های سنتی برخی از افراد نسبت به این ورزش که در کنار میز بیلیارد همیشه بساط فساد فراهم است و تبلیغات منفی صدا و سیما و فیلم های سینمایی که از این ورزش ارائه می دهند، مانع از توسعه این ورزش در حوزه های مختلف شده است. همچنین  والدین  به  دلایل  مذکور ذهنیت منفی از این ورزش داشته اند و از حضور فرزندان خود در باشگاه ها ممانعت  می کنند. به همین جهت در راستای آموزش  و توسعه این رشته نیز با باشگاه های شهرصحبت هایی انجام شده است تا آموزش رایگان صورت گیرد و  مردم بیشتر با این  ورزش آشنا شوند.

بنابراین 10 باشگاه بیلیارد و دو باشگاه بولینگ انتخاب شدند تا به واسطه آموزش های رایگانی که انجام داده اند، کارت هدیه ای جهت تقدیر از عملکردشان اهدا شود که این باشگاه در مناطق مختلف شهر قرار دارند. بعد از آموزش های رایگانی که صورت می گیرد، در راستای حمایت  از همشهریانمان 50 درصد تخفیف از باشگاه ها گرفته شده است تا علاقه مندان دغدغه ای بابت هزینه  این ورزش نداشته  باشند. در برنامه های بعدی قرار است از مجموعه شهرداری کمک گرفته شود. همه این اقدامات سبب شد تا در مسابقات اخیر بیلیارد استان تعداد زیادی ورزشکار در این رقابت ها  حضور داشته باند که در سطح کشور کم نظیر بود.

در مورد توافقاتی که قرار است با آموزش و پرورش استان جهت توسعه این ورزش بین  دانش آموزان صورت گیرد توضیحاتی بفرمائید که  به چه صورت خواهد  بود؟
یکی از برنامه های ما که در روز انتخابات به آن تاکید داشتیم، این بود که ورزش بیلیارد را در جامعه و بین عموم مردم نشان دهیم. دانش آموزان نیز یکی از بزرگترین  اقشار و علاقه  مندان این  ورزش در جامعه هستند.
با دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی شهرداری صحبت هایی انجام شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته  است و قرار است  آموزش رایگان ارائه شود. در سطح دانش آموزی می توان گفت، آزادی دانش آموزان در سطح نسبتا پایینی قرار دارد که به همین  منظور قرار است آموزش دانش آموزان، مدارس محور باشد. به این  صورت که هر مدرسه  ای به  باشگاه ها  نزدیک باشد در ساعات ورزش، دانش آموزان به باشگاه  رفته و از آموزش ها بهره مند شوند تا استعداد های این رشته را  شناسایی و حمایت کنیم.

چند باشگاه بیلیارد و بولینگ در سطح استان فعال هستند؟
در سطح  استان 80 باشگاه رسمی مجوز دار در رشته بیلیارد فعالیت  دارند که حتی برخی از این باشگاه ها  درر روستاهای مجاور تبریز مستقر می باشند. در اکثریت  شهرستان  ها  نیز باشگاه بیلیارد فعال هستند ولی بالا رفتن قیمت دلار و بروز مشکلاتی در زمینه  واردات میز بیلیارد، باعث شده است تا برخی از باشگاه ها تعطیل شوند. بالا بردن قیمت نیز باعث می شود تا  استقبال زیادی از باشگاه ها نشود و به  همین  خاطر مشکلاتی را برای باشگاه داران ایجاد کرده است. در مورد ورزش بولینگ نیز می توان گفت، باشگاه بولینگ در دو نقطه از تبریز قراردارند و دو باشگاه دیگر در تبریز و یک باشگاه در مراغه و بناب در حال ساخت هستند. همچنین  قرار است  خانه بیلیارد مراغه به زودی افتتاح شود و شهرروندان مراغه ای از امکانات لازم بهره مند شوند.

مهم ترین  اهداف هیئت که تا به  حال به  وقوع نپیوسته  است،  در چه زمینه ای می باشد؟
در وهله اول باید گفت سعی داریم به اهدافی که در انتخابات به آنها اشاره کرده ایم، جامع عمل بپوشانیم که یکی از این موارد مربوط به رنکینگ های استانی می باشد که شروع شده است و ادامه دار خواهد بود و هرماه تلاش می کینم تا یک مسابقه استانی برگزارکنیم. هدفی بعدی این  است که مربی توانمئد در سطح ملی یا بین  المللی جذب کنیم  تا بازیکنانی که جزء پدیده  ها  می باشند،  را به  چهره ملی و  بین  المللی تبدیل کنیم. در بحث بروز رسانی میزهای باشگاه ها، که نگهداری از آن ها سخت می باشد، قرار است با کارخانه های ایرانی که این میز ها راتولید  می کنند مذاکراتی انجام شود  تا میز های کهنه باشگاه ها خریداری و میزهای جدیدی به صورت اقساطی تحویل دهند. یکی از مهم  ترین  برنامه های ما میزبانی مسابقات  ملی و  بین  المللی است که قرار است با ریاست فدراسیون در این زمینه به زودی صحبت شود.

 

مهم ترین مشکلاتی که در مسیر هیئت بولینگ  و بیلیارد وجود دارد چیست؟
مهم ترین مشکلات مربوط به مشکلات مالی می باشد  که در دوره های گذشته ایجاد شده است و این مشکل  عمومی می باشد. یکی دیگر از مشکلات هیئت که در زمان تحویل با آن مواجه شدیم این است که هیچ اطلاعاتی درباره باشگاه ها و بازیکنان و داوران و ... در اختیار ما قرار داده نشده است  و در حال  جمع آوری آنها هستیم. در چند وقت گذشته هیچ  دوره ای چه برای مربیان، چه برای داوران  برگزار نشده است که قرار است اگر شرایط مساعد شود این دوره  ها  برگزار کینم.


سوال آخر، در مورد تبلیغات  منفی است که در مورد این  ورزش وجود  دارد. به چه صورت می توان  با  این  دیدگاه های منفی مقابله کرد؟
در جواب این سوال می توان گفت، ما در این  راستا  راهی جزء فرهنگ سازی نداریم  و یکی از این راه ها مشارکت در برنامه های سطح شهر می باشد. طبق توافقاتی که با باشگاه ها انجام شده است، قرار بر این  شد تا در یک روز مشخص مسابقه ای برای جمع  آوری هزینه برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد برگزار شود. همچنین از انجمن کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و کودکان کار دعوت شده است تا این کودکان  با  ورزش بیلیارد به  صورت رایگان آشنا شوند و آموزش صورت گیرد. در کنار همه  این اقدامات، باید از مسئولین دعوت  کنیم  تا با این  ورزش آشنا شوند و قرار است این مورد هم صورت پذیرد تا بتوانیم با چنین اقداماتی ذهنیت و نگرش های منفی که نسبت به این رشته وجود دارد، تغییر دهیم.

مصاحبه از حمیدرضا سامبرانی
 انتهای پیام/

پژوهشیار