چه قدر طلا در معادن جهان باقی مانده است؟ / کره ماه طلا دارد

1399/07/03 - 13:51 - کد خبر: 27648
طلا

نصر: افزایش قیمت طلا در طول محدودیت‌های کرونایی به دلیل تعطیلی یا کاهش بخشی از فعالیت‌های معادن رخ داده است. در ماه گذشته قیمت طلا در جهان رکورد زد و هر اونس آن به بیش از دو هزار دلار رسید.

به گزارش نصر، بی‌بی‌سی در گزارشی به نام "چه قدر طلا در معادن جهان باقی مانده؟" نوشت، که بخشی از گرانی طلا در جهان در ماه‌های گذشته به دلیل روند کاری تاجران و دلالان این فلز ایجاد شده است.
طلا به عنوان یک فلز برای سرمایه گذاری، نماد و یک عنصر کلیدی در بسیاری از محصولات الکتریکی تقاضای زیادی دارد.
اما منابع این محصول محدود است و در نهایت معادن طلای دنیا به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر چیزی برای استخراج این فلز وجود ندارند.

اوج استخراج طلا
متخصصان در مورد "اوج برداشت" طلا صحبت می‌کنند. این اصطلاح به زمانی گفته می‌شود که بیشترین میزان طلا در یک سال استخراج شده است. برخی از کارشناسان نیز معتقدند که ما قبلا به این نقطه اوج برداشت رسیده‌ایم.
طبق اعلام "شورای جهانی طلا"، تولید این فلز گران‌بها در سال 2019 به 3531 تن در جهان رسید و یک درصد کمتر از میزان تولید آن در سال 2018 برآورد شد. این اولین بار پس از سال 2008 است که استخراج طلا در معادن جهان کاهش یافته است.
"هانا برنداشتایر" سخن‌گوی شورای جهانی طلا در این باره می‌گوید: احتمالا در سال‌های آینده تولید و استخراج طلا از معادن به دلیل اتمام ذخایر موجود کند شده یا کم می‌شود و این نشان می‌دهد که ما زود هنگام به اوج برداشت طلا از معادن رسیده‌ایم. از طرفی کشف ذخایر طلای بزرگ نیز به ندرت اتفاق می‌افتد.
به گفته کارشناسان تا سال‌ها بعد از زمان اوج برداشت طلا از معادن شاهد کاهش سریع وچشمگیر در تولید نخواهیم بود اما در ده‌های پس از آن تولید طلا به صورت تدریجی کاهش می‌یابد.
 
 
"راس نورمن" کارشناس سایت تحلیلی  "MetalsDaily.com" می‌افزاید: تولید معادن روی یک خط راست حرکت می‌کند و احتمالا در آینده در مسیر نزولی قرار می‌گیرد و کاهش آن چشمگیر نیست.

چه مقدار طلا در معادن جهان وجود دارد؟
شرکت‌های جهان به دو روش حجم طلای باقی‌مانده در زمین را برآورد کرده‌اند.
ذخایر: طلایی که با قیمت کنونی به صورت اقتصادی از معادن فعلی استخراج می‌شود
منابع: طلایی که پس از بررسی‌های بیشتر یا با قیمتی بالاتر در آینده ظرفیت استخراج اقتصادی را دارند.
حجم ذخایر طلا با دقت بیشتری از حجم منابع طلا قابل محاسبه است. اگرچه این موضوع کار چندان ساده‌ای نیست.
طبق بررسی‌های سازمان زمین شناسی آمریکا موجودی طلای ذخایر زیرزمینی کنونی حدود 50 هزار تن است.
براساس این آمار تا کنون 190 هزار تن از طلا از مجموع معادن طلا استخراج شده و تخمین‌های مختلفی از این موضوع وجود دارد و حدود 20 درصد دیگر معادن طلا  به صورت اقتصادی قابل برداشت است.
تکنولوژی‌های جدید احتمالا استخراج طلای برخی از ذخایر شناخته شده غیر اقتصادی کنونی، را امکان‌پذیر می‌کند.
جدیدترین خلاقیت‌های شامل داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و داده‌‌کاوی‌های هوشمند می‌شود که به صورت بالقوه مراحل استخراج را آسان و بهینه کرده و هزینه‌های استخراج را کاهش می‌دهد.
صنعت روباتیک در حال حاضر در برخی از کارگاه‌های معادن طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود تا این دستگاه‌ها به یک فناوری  استاندارد در اکتشاف معادن تبدیل شوند.


بزرگترین منبع "واحد" (Sigle) طلا در تاریخ  در"ویتواتر استرند باسین" آفریقای جنوبی قرار داشته است. 30 درصد کل طلای جهان از این معدن آفریقای جنوبی استخراج شده‌ است.
از دیگر معادن عمده استخراج طلای جهان می‌توان به معادن "ام‌پوننگ" در چین، "سوپر پیت" و "نیومونت بودینگ‌تن" در استرالیا، معدن "گرس‌برگ" اندونزی و معادن "نوادا" در آمریکا اشاره کرد.
چین در حال حاضر بزرگترین معدن‌کاران طلا را دارد. کانادا، روسیه و پرو نیز از تولیدکنندگان عمده طلا هستند.


در میان شرکت‌ها، کمپانی معادن طلای "بارک گلد" نوادای آمریکا با تولید سالانه 3.5 میلیون اونس طلا، بزرگترین مجموعه تولید و استخراج  این ماده گران در جهان  محسوب می‌شود.
کارشناسان می‌گویند: اگرچه هنوز معادن طلای جدید کشف می‌شوند اما کشف ذخایر بزرگ بسیار نادر است.
بیشتر طلای جهان همچنان از معادن قدیمی استخراج می‌شوند که برای دهه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

دلایل ثبت رکورد قیمت طلا
اگرچه قیمت طلا در ماه آگوست (مرداد) سال جای به بالاترین حد خود رسید، اما این موضوع به معنای افزایش خودکار برداشت طلا از معادن جهان نست.
در اصل تولید و استخراج در معادن طلا، تغییرات چشمگیر در قیمت آن را به تعویق می‌اندازد.
"هانا برنداشتایر" سخنگوی شورای جهانی طلا در این باره گفت: با توجه به مقیاس عملیات‌های انجام شده، تغییر برنامه‌های معادن در واکنش به تغییر عوامل خارجی مانند تغییر قیمت طلا زمان‌بر است و طول می‌کشد.
از طرفی رکورد قیمت طلا در طول محدودیت‌های کرونایی رخ داده است. در این دوران بسیاری از معادن تا حدی تعطیل شده یا بخشی از فعالیت‌های خود را کاهش داده‌اند.
یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ طلا نگاه بسیاری به این فلز به عنوان سرمایه در دوران بیماری کرونا به عنوان یک دارایی ایمن و با ثبات است.
 

کره ماه طلا دارد
اگرچه ممکن است تعین مقادر طلا روی زمین دشوار باشد، اما زمین تنها معدن آن نیست و طلا در ماه وجود دارد.
با این حال هزینه‌های مربوط به استخراج و انتقال طلا از ماه به زمین به شکل قابل توجهی بالاتر از قیمت طلا از آب در می‌آید.
منابع قابل توجهی از طلا در جنوبگان (بخشی از قطب جنوب) یا کف اقیانوس‌ها نیز وجود دارد که به دلایل اقتصادی استخراج آن به صرفه نخواهد بود.
یکی از ویژگی‌های طلا برخلاف منابع تجدید ناپذیر مانند نفت، بازیافت آن است. بنابراین در صورت عدم استخراج آن طلا تمام نمی‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار