مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی؛

لینک دوم سامانه پروازی "آر.وی.آر" در فرودگاه تبریز نصب شد

1399/07/02 - 21:00 - کد خبر: 27598
فرودگاه شهید مدنی تبریز، برج مراقبت تبریز

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: لینک دوم سامانه فرودگاهی "آر.وی.آر" برای کمک به برقراری سلامت پروازی در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز نصب شده و آماده بهره‌برداری است.

به گزارش نصر، علی دولتی‌مهر، روز چهارشنبه در جلسه کارگروه بلایای جوی و طوفان افزود: این سیستم با استفاده از اعتبارات ملی اجرا و نصب شده و مهر امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدیوکنفرانس مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به اقدامات این اداره کل برای توسعه و تجهیز ایستگاه های هواشناسی در سطح استان، اظهار داشت: در ۳ ماه نخست امسال ۲ ایستگاه هواشناسی خودکار در شهرهای آذرشهر و هوراند به شبکه هواشناسی استان اضافه شد تا از اطلاعات آن برای پایش اطلاعات هواشناسی منطقه در مراکز تحقیقاتی و پیش بینی استفاده شود. 
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به ارتقای ایستگاه خسروشاه به تنها ایستگاه تمام خودکار و اتوماتیک کشور، گفت: در این ایستگاه بیش از ۱۵ سنسور نصب شده و پایش اطلاعات هواشناسی را انجام می دهند.
دولتی مهر، ادامه داد: در نیمه اول امسال ۱۱ ایستگاه باران سنجی خودکار خریداری و جانمایی آن ها انجام شده که با تامین اعتبار مورد نیاز برای پایش اطلاعات بارش در محل های مشخص شده نصب می شوند.
وی با اشاره به بازسازی و تجهیز تعدادی از ایستگاه های سطح استان، یادآوری کرد: خرید و نصب ایستگاه خودکار سینوپتیک، ایستگاه خودکار اقلیم شناسی و باران سنجی خودکار در بخش هواشناسی، طراحی، توسعه و عملیاتی کردن سامانه پیش بینی و هشدار سیل در حوزه های آبریزی منتهی به استان در حوزه آب و مدل سازی عددی پیش بینی آلودگی هوا در کلانشهر تبریز در حوزه محیط زیست از برنامه های آتی این کارگروه است که به مدیریت بحران استانداری ارسال شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار، این طرح ها در سال ۱۴۰۰ اجرا می شود، گفت: در راستای توسعه ایستگاه های هواشناسی تلاش می شود تا آخر مهر ایستگاه هادی شهر راه اندازی شود.
دولتی مهر، با اشاره به اینکه این ایستگاه به صورت خودکار بوده و مقدمات راه اندازی آن برای پایش اطلاعات هواشناسی انجام شده است، افزود: شمال استان و منطقه خداآفرین فاقد ایستگاه هواشناسی بوده و راه اندازی ایستگاه هواشناسی در این منطقه ضروری است.
وی اظهار داشت: پیگیری لازم برای راه اندازی ایستگاه در این منطقه انجام و موافقت اولیه اخذ شده که در صورت تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی این ایستگاه تا پایان سال ۹۹ راه اندازی می شود.
وی خواستار استفاده از اطلاعات دوربین های نظارتی راهداری و حمل و نقل استان برای پایش اطلاعات هواشناسی در سطح استان شد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار