مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خبر داد:

پرداخت ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به بخش تولید درآذربایجان‌شرقی

1399/07/02 - 12:48 - کد خبر: 27568
حسین فتحی

نصر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی از پرداخت 190 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به بخش تولید در استان خبر داد.

به گزارش نصر، حسین فتحی کارگروه تخصصی اشتغال استان در محل استانداری اظهار داشت: 595 میلیارد تومان تقاضا به بانک‌ها ارسال شده است که از این میزان 190 میلیارد تومان برای 10 هزار و 97 کارگاه پرداخت شده است.
وی، اعتبار اولیه ابلاغی به این منظور را دو هزار و 356 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم به یک‌هزار و 146 میلیارد تومان کاهش یافت.
فتحی ادامه داد: 16 درصد اعتبار ابلاغی پرداخت شده که معادل 33 درصد پرونده‌های ارجاعی به بانک‌هااست.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان ثبت‌نام کارفرمایان مشمول این حمایت را در سامانه کارا به آدرس اینترنتی https://kara.mcls.gov.ir را فراهم کرده و همچنان ثبت‌نام در این سامانه برای متقاضیان دارای شرایط در استان ادامه دارد.
فتحی گفت: آذربایجان‌شرقی با حدود چهار هزار واحد تولیدی از جمله استان‌های آسیب‌دیده از کروناست که دولت به رغم دشواری‌های مالی تاکنون 190 میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا در آن پرداخت کرده است. 
پس از شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها، دولت تصمیم گرفت برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده و تثبیت اشتغال، تسهیلاتی را به بنگاه‌ها پرداخت کند.
با دستور رئیس‌جمهوری در ماه‌های اخیر دستگاه‌های مختلف همچون موسسات اعتباری مالی و وزارت تعاون بسیج شدند تا پرداخت تسهیلات به کسب و کارها تسریع شود.
براساس اعلام وزارت تعاون حدود 6 میلیون شغل آسیب‌دیده از کرونا در کشور وجود دارد که یا به دستور دولت برای ملاحظات بهداشتی تعطیل شده‌اند یا فعالیت آنها در کرونا متوقف شد؛ این 6 میلیون نفر در دو گروه دسته‌بندی شدند. گروه اول شامل سه میلیون و 200 هزار نفر بودند که بیمه تامین اجتماعی و کد کارگاهی داشتند و گروه دوم شامل 2 میلیون و 800 هزار نفر می‌شوند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند.
حال دولت برای کمک به خروج واحدهای تولیدی و اصناف آذربایجان‌شرقی از تاثیرات منفی کرونا، وارد گود شده و به رغم تنگدستی‌های مالی ناشی از تحریم، اعتباری معادل یک‌هزار و 146 میلیارد تومان را برای برون‌رفت اقتصاد استان از وضعیت کرونایی اختصاص داده است.
کارشناسان با اشاره به غافلگیری اصناف و تولیدکنندگان آذربایجان‌شرقی از کرونا، همانند هر جای دیگر، می‌گویند که با توجه به تجربه نشدن وضعیت موجود، بدیهی است که هم‌افزایی سازمان‌های درگیر در اعطای تسهیلات برای ضرردیدگان از کرونا با مشکلاتی مواجه شود اما متقاضیان باید با در پیش گرفتن صبر و حوصله، پرداخت تسهیلات را تسهیل کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار