گزارش نصر/

وضعیت اقتصادی کشور در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود؟

1399/07/01 - 15:31 - کد خبر: 27506
ایران

نصر: عضو انجمن اقتصاددانان شمال غرب کشور گفت: با توجه به ادامه تحریم‌های اقتصادی و عدم برنامه‌ریزی صحیح از سوی دولت، تورم برای شش ماهه دوم سال نیز دور از انتظار نبوده و این نقدینگی سرگردان از یک بازار به بازار دیگر انتقال خواهد یافت.

به گزارش نصر، محمد شاهرودی در گفت‌وگو با نصر، در خصوص وضعیت اقتصادی ایران در سال جاری، اظهار کرد: باتوجه به تحریم‌های اخیر و عدم دسترسی به منابع ارزی حاصل از فروش نفت، دولت جهت جبران هزینه‌های خود، نقدینگی شدیدی را از طریق افزایش پایه پولی از طریق مختلف به اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: طبیعتا تورم به وجود آمده نیز در ماه‌های اخیر منحصرا پایه پولی داشته و تورم لجام گسیخته‌ای بر اقتصاد ایران تحمیل شده است؛ از این رو این شرایط سفره پر برکتی برای سفته بازی باز کرده و تولید در این شرایط در اولویت‌های بعدی برای سرمایه گذاری قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: این در حالی است که سرمایه‌های بخش تولیدی نیز بخاطر جذابیت بازار سفته بازی و کاهش بخش تقاضا از بخش تولیدی خارج و وارد بازار سفته بازی شده است.       

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: حال با توجه به ادامه تحریم‌های اقتصادی و عدم برنامه ریزی صحیح  از سوی دولت، این تورم برای شش ماهه دوم سال نیز دور از انتظار نبوده و این نقدینگی سرگردان از یک بازار به بازار دیگر انتقال خواهد یافت.
 
وی با بیان این‌که با توجه به شرایط موجود بر اقتصاد ایران، اقتصاد بدون نفت آرزویی بیش نخواهد بود، گفت: چنانچه تجربه پس از تحریم‌ها نیز این موضوع را کاملا مشخص کرده است.

عضو انجمن اقتصاددانان تبریز با اشاره به این‌که دولت بدون نفت مساوی است با دولت توزم زا، گفت: تورم‌های این چنینی نیز باعث خواهد شد تا سفره های عموم مردم کوچکتر شود.

وی افزود: سفته بازان بدون تولید سرمایه‌های هنگفتی به دست آورده و کشور به صورت عمومی فقیرتر می‌شود. ضریب جینی نیز رفته رفته وضعیت بدتری خواهد داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار