آلزایمر؛ سیر در گذشته های دور

1399/07/01 - 11:00 - کد خبر: 27484
آلزایمر

نصر: آلزایمر، نام یک بیماری شایع است که فرد مبتلا به آن تنها گذشته‌های خیلی دور از زندگیش را به خاطر می‌آورد و هیچ اتفاق تازه‌ای در ذهنش ثبت و ضبط نمی‌شود.

گرد پیری بر چهره اش نشسته، از پنجره اتاق به دور دست ها خیره شده است، نمیدانم به چه فکر می کند، ولی از خنده های گاه و بی گاهش میتوان حدس زد که در گذشته های خوش زندگیش پرسه می زند.
یک لحظه رو به من کرده و می گوید تو دختر صدیق هستی، پس صدیق کجاست؟ می گویم: بله من دختر صدیقه هستم و با دست مادرم را که کنارم نشسته، نشان می دهم و می گویم صدیقه هم اینجاست، آمده تا شما رو ببیند. با تعجب به صدیقه نگاه می کند و آهی کشیده و با دست به زانوی پایش می زند و می گوید: صدیقه تو که یک شیرزن بودی، چرا این چنین از پا افتاده ای؟ و بعد از مهمانی ها و شیطنت های دوران جوانی شان می گوید.
جملات نامفهومی از گذشته بر زبان می آورد، و یک لحظه یاد داماد مرحومش می افتد؛ دخترش را صدا میزند و می گوید الان اکبر آقا می رسد، چایی دم کرده و نهار را آماده کن؛ مهرماما به یاد نمی آورد دامادش ۲۰ سال قبل این دنیای فانی را وداع گفته است. بعد از این مکالمات، دوباره به بیرون نگاه می کند و غرق در افکارش با خود حرف می زند.
فرنگیس، دختر این بیمار آلزایمری، در خصوص بیماری مادرش می‌گوید: سوالات تکراری زیاد می پرسد، تا سن ۱۲ سالگی اش را به خوبی به یاد دارد، ولی پس از آن دیگر چیزی به یاد ندارد، گاه حتی من و سایر فرزندانش را نمی شناسد. 
وی ادامه می دهد: گاه حتی خانه خودش را هم نمی شناسد و هر روز چندین بار تکرار می کند اینجا کجاست؟ باید به خانه خودمان برگردم، و منظور از خانه خودمان، خانه کودکی است که در آنجا بزرگ شده است.
فرنگیس اضافه می کند: زمان حال و روزمرگی ها از ذهنش پاک می شود، ولی گذشته های دور را به یاد می آورد و براساس آن گذشته ها، صحبت می کند.


آلزایمر درمان قطعی ندارد
فلوشیپ و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی در گفت و گویی با بیان اینکه از نظر درمان های رایج آلزایمر، کشور ما همانند کشورهای پیشرو در این عرصه است،می گوید: آلزایمر به بیماری های مغزی اولیه با علایم پیشرونده شناختی - رفتاری اطلاق می شود.
وی با بیان اینکه آلزایمر یکی از انواع «دمانس» است، ادامه می دهد: آلزایمر شایع ترین بیماری تخریبی مغزی با علایم شناختی و رفتاری است. 
دکتر نجمی با اشاره به اینکه آلزایمر بیشتر در سنین بالا دیده می شود، اظهار داشت: شیوع این بیماری در دهه هفتم زندگی افزایش می یابد و هرچه سن بالاتر باشد، احتمال ابتلا به آلزایمر نیز بیشتر است. 
عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی می گوید: علاوه بر سن بالا عوامل دیگری نیز همچون بیماری های عروقی، دیابت، آلودگی های محیطی، استرس به خصوص استرس مزمن، بی خوابی و شب بیداری های طولانی مدت در ایجاد آلزایمر موثر است.
وی توضیح می دهد: مطالعه مستمر، ورزش، برخورداری از محیط پاک و تغذیه سالم و اجتناب از استرس های طولانی، از عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.
دکتر نجمی، مهم ترین و شایع ترین علامت بیماری آلزایمر را کاهش حافظه اخیر پیشرونده عنوان می کند و توضیح می دهد: فرد بیمار در ضبط و به خاطر آوردن حوادث و اطلاعات اخیر و جدید دچار مشکل می شود، ولی در مراحل اولیه، حافظه طولانی مدت دست نخورده می ماند. 
وی ادامه می دهد: تغییرات رفتاری و خلقی، مشکلات رفتاری و اختلالات خواب از دیگر علایم بیماری آلزایمر است. 
متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی می گوید: در درمان آلزایمر، شرح حال و معاینه توسط پزشک متخصص مهم ترین اصل تشخیص است و استفاده از انواع روش های تصویربرداری مغزی و آزمایش ها برای اطمینان از سایر بیماری ها و بویژه انواع درمان پذیر اختلالات حافظه لازم است. 
وی اظهار می کند: امروزه استفاده از انواع روش های تصویربرداری پیشرفته و ‌برخی ازمایش های خاص بر روی مایع مغزی نخاعی برای تشخیص دقیق بیماری و افتراق آلزایمر از سایر دمانس ها و حتی تشخیص بیماری قبل از ظهور علایم بالینی در دسترس است. 
نجمی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آلزایمر موجود نیست، اضافه کرد: هدف از درمان آلزایمر بیشتر کند کردن سیر پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیمار می باشد و برای این منظور داروهای خاصی موجود است. 
وی خاطرنشان می کند: در برخی مراکز دنیا روی روش های خاص درمانی نظیر استفاده از سلول های بنیادی و یا ترکیبات خاص موثر روی سیستم ایمنی کار می کنند ولی هنوز نتایج قطعی به دست نیامده است. 
عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی می گوید: در زمان حاضر تلاش گسترده ای برای تشخیص آلزایمر قبل از بروز علایم بالینی و جلوگیری از گسترش آن انجام می شود. 
وی تاکید می کند: با توجه به افزایش جمعیت سالمند کشور و تغییر الگوی زندگی اجتماعی و خانوادگی لازم است توجه ویژه ای به امر مراقبت و حمایت از سالمندان و مبتلایان به انواع دمانس انجام شود.


بیماران آلزایمری متولی مشخصی ندارند
بررسی های خبرنگار حاکی است که بیماری آلزایمر به عنوان یک بیماری شایع در آذربایجان شرقی مانند دیگر مناطق کشور و جهان، متولی خاصی ندارد و مبتلایان به این بیماری نیز مرکز و ساختار معینی برای مراجعه جهت تسکین دردهایشان ندارند. 
هر چند تاکنون آمار روشنی نیز درباره تعداد مبتلایان به آلزایمر در آذربایجان شرقی از سوی نهادهای متولی بهداشت و سلامت ارایه نشده است، اما کارشناسان با اشاره به وجود حدود ۷۰۰ هزار آلزایمری در ایران و سهم ۵ درصدی جمعیت استان از جمعیت کشور، تعداد مبتلایان به آلزمایر در این خطه را همین اندازه و بیش از ۳۰ هزار نفر برآورد می کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار