رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

چالش "تربیت صحیح شهروندان آینده" /کاهش 20 درصدی جرائم اقتصادی در پی ایجاد رمز دوم پویا

1399/07/05 - 08:23 - کد خبر: 27460
سرهنگ محسن محمودی

نصر: رییس پلیس فتا آذربایجان شرقی، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ایجاد اینترنت ملی باید در اولویت باشد.

به گزارش نصر، سرهنگ "محسن محمودی" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر، یکی از مهم ترین رویکردها در پیشگیری از جرائم اینترنتی را عمل به فرامین مقام معظم رهبری دانست و گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، که کاملا عالمانه و حکیمانه اشاره کردند، ایجاد اینترنت ملی باید در اولویت باشد.
وی با بیان اینکه جامعه ما در معرض توسعه یافتگی است، افزود: باید با کمک اندیشمندان و فرهیختگان و با ایجاد زیرساخت های لازم، این پیچ حساس و مهم را درست رد کنیم.
محمودی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، تصریح کرد: مهم این است که در کدام لبه هستیم و ارتباط مهمی بین نگاه کاربر و عمل کابر در فضای مجازی وجود داد؛ چرا که اگر در فضای مجازی دنبال پیج های نامناسب باشیم، قطعا این فضا برای ما تهدید کننده خواهد بود.
رییس پلیس فتا آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر رعایت آیین شرمساری در فضای مجازی همانند دنیای واقعی، تصریح کرد: پاکسازی زیست بوم فضای مجازی و ایجاد فرهنگ و آیین شرمساری در آن، یک نسخه کاملا اسلامی و معقولانه است.
وی افزود: خروجی این امر، امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی می شود؛ که پلیس فتا آذربایجان شرقی کلید آن را دو سال قبل زده است که نتیجه آن کاهش چشم گیر وقوع جرم در فضای مجازی و ایجاد یک گفتمان علمی در خصوص این واجب فراموش شده، فراهم کرده است.
سرهنگ محمودی در خصوص شرایط فعلی استفاده از فضای مجازی در استان، تصریح کرد: الحمدالله شرایط عالی است و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، که در سوال جانبازی که پرسیده بود از شرایط کشور نگران هستم، فرموده بودند: " من نگران نیستم، شما هم نگران نباشید"؛ پس جای هیچ گونه نگرانی نیست و تهدیدها لازمه زندگی هستند و ما را به سمت قله حرکت می دهند و بایستی از فرصت ها به نحو شایسته و معقول استفاده کرد.
 
کمبود سواد سایبری
این مقام مسئول پلیس فتا استان، علت اصلی برخی رفتارهای نامناسب در فضای مجازی مثل تغییر جنسیت در صفحات را کمبود آموزش سواد سایبری دانست و خاطرنشان کرد: برای بالا بردن سواد سایبری جامعه، نیاز به ایجاد بسترهای لازم برای آموزش داریم؛ چرا که وقتی بستر لازم، نباشد سواد سایبری در فرد ایجاد نمی شود.
سرهنگ محمودی ادامه داد: در فضای مجازی فرد با یک دنیای وسیع بی کران با عمقی کاملا فریبنده، مواجه است و شاید نداند قدمی که می گذارد وی را به کدام عمق می کشاند و شاید در بعضی باتلاق های فضای مجازی محبوس شود.
وی با تاکید بر اینکه اینستاگرام، میدانی برای "جنگ شناختی" است و جوانان ما تحت تاثیر برخی محتوای کنترل نشده در این فضا هستند، خاطرنشان کرد: در استان، همه دستگاه ها و نهاد های مربوطه را به چالش "تربیت صحیح شهروندان آینده" دعوت می کنم؛ چرا که اگر ما می خواهیم چالش های آینده را حل کنیم، باید شهروندان آینده را نیز با همان چالش ها تربیت کنیم  و در واقع امکان "درک شناختی صحیح" را به شهروندان آموزش دهیم.
رئیس پلیس فتا استان هنر جنگ را "نجنگیدن و در عین حال به اهداف جنگ رسیدن" دانست و خاطرنشان کرد: الان در فضای مجازی، جنگ، جنگ اذهان است که این مسئله نیازمند مدیریت صحیح راهبردی است و لازم به ذکر است که ما در فضای مجازی با "گیم" هایی مواجه هستیم که به منظور آلوده کردن ذهن کودکان و نوجوانان ما طراحی شده اند.
وی افزود: یکی از این گیم ها، گیم "کلش آف کلنز" است که درآمد سازنده آن از بازی کودکان و نوجوانان ایرانی، بیش از درآمد حاصل از سایر تولیدات کشور ما است.
محمودی راه حل اصلی مدیریت شبکه های اجتماعی را آگاه سازی هوشمندانه نسل جوان خواند و تصریح کرد: باید به جوانانمان قدرت انتخاب هوشمندانه بدهیم و مهارت زندگی کردن و نه گفتن را به آنان بیاموزیم، چرا که یکی از سوادهای رسانه ای، مهارت های ارتباطی است.
وی همچنین در این خصوص به حکمتی از ادبا اشاره کرد و افزود: به قول حکیم که می گوید "ادب از که آموختی، گفت از بی ادبان؛ گفتند چگونه، گفت: آنکه آنان عمل کردند، من نکردم"؛ باید در فضای مجازی هم دنباله روی افرادی نباشیم که در باتلاق آن گرفتار شده اند.
 
کاهش 20 درصدی جرائم اقتصادی در پی ایجاد رمز دوم پویا
رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی ضمن درخواست از سازمان ها برای همکاری با پلیس، اذعان داشت: "تمرکز در تصمیم گیری، جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان، با هماهنگی و پرهیز از موازی کاری و تعارض"، که این چهار مورد برابر فرمایشات مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، است؛ لازمه فعال و تاثیرگذاردر فضای مجازی می باشد، که با همکاری همه درآن اهتمام نمود.
وی به کاهش 20 درصدی وقوع جرائم اقتصادی در فضای مجازی بعد از به کارگیری رمز دوم پویا اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از همین هماهنگی ها و همکاری هایی که بین پلیس فتا و سایر دستگاه ها انجام یافت، ارایه رمز دوم پویا برای کارت های بانکی بود که بعد از پیشنهاد پلیس فتا، با همکاری دستگاه های متولی امر، به سرانجام رسید که از زمان ارایه آن، شاهد کاهش 20 درصدی جرائم مالی هستیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار