امام جمعه تبریز؛

نقش تبلیغی روحانیون در دفاع مقدس ممتاز بود

1399/06/31 - 09:31 - کد خبر: 27385
حجت الاسلام آل هاشم

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به حضور گسترده قشر روحانی در هشت سال دفاع مقدس، گفت: نقش تبلیغی و ترویجی روحانیون در این دوران بسیار برجسته و ممتاز بود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم یکشنبه شب در آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس در مدرسه علوم دینی طالبیه تبریز، افزود: وقتی از نقش روحانیت در جنگ سخن می‌گوییم، نباید ذهن مان فقط به سراغ رزمندگان و ایثارگران این قشر برود، چه بسا قشر عظیمی از روحانیون را داریم که در این دوران رزمنده پرور و شهیدپرور بوده‌اند.
وی اغلب رزمندگان و شهدای دفاع مقدس را تربیت یافتگان مساجد، هیئت‏‌ها و حسینیه‌ها برشمرد و اظهار داشت: به هریک از این عزیزان که بنگریم اثری از تربیت دینی یک عالم و روحانی خدمتگزار را در زندگی و رشد معنوی او مشاهده می‌کنیم.
آل هاشم، نقش روحانیت در رشد فرهنگ ایثار و شهادت در جنگ هشت ساله را در بخش‌‏های مختلف قابل بررسی دانست و یادآور شد: روحانیون در این دوران ۸ ساله در حوزه های تبلیغی و ترویجی‏، پشتیبانی و امدادرسانی‏، رزمندگی و حضور در خط مقدم‏ و فرماندهی و هدایت گری جنگ در سطوح مختلف‏ نقش فعال و تأثیرگذاری داشتند.
وی با اشاره به حضور گسترده روحانیون و علما در جبهه‌های جنگ که دوش به دوش سایر رزمندگان با دشمنان اسلام می‌جنگیدند، ادامه داد: این حضور گسترده، جنگ روانی دشمنان اسلام و انقلاب که روحانیون را هدف قرار داده بودند، خنثی می‌کرد.
آل هاشم، شور و شوق روحانیون به جهاد و عشق به جبهه و حضور آنان به عنوان رزمنده در خطوط نبرد را یادآور شد و گفت: نشانه این حضور، خیل شهیدانی است که به صورت گمنام در جبهه حضور پیدا می‌کردند، زیرا آنان در حلقه درس عرفا مشق عشق می‌کردند.
وی با اشاره به نگرش فرصت‏ محور اندیشه امام راحل(ره) به جنگ تحمیلی، افزود: صدور انقلاب به جهان، اثبات مظلومیت ایران و ستم متجاوزان، کنار زدن پرده از چهره تزویر جهان‏‌خواران و شناخت دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی از برکات دفاع مقدس بود.
امام جمعه تبریز خوداتکایی را از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس برشمرد و اضافه کرد: شکست ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب، استحکام‏‌بخشی ریشه‌های انقلاب اسلامی و نشان دادن امکان مبارزه طولانی علیه تمامی قدرت‏‌ها به مردم جهان از دیگر دستاوردهای این جنگ ۸ ساله در کنار خسارات آن است.
آل هاشم احساس ذلت سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه پس از دفاع مقدس به این باور در کشور دست یافتیم که می‌توانیم به رشد صنایع نظامی به دست نیروهای توانمند داخلی اتکا کنیم، گفت: استمرار روح اسلام انقلابی در ایران و جهان دستاورد مهم دفاع مقدس است و این دوران طلایی باعث شد تا علاقه به اسلام‏ شناسی مردم در کل جهان افزایش یابد.
انتهای پیام/

پژوهشیار