یادداشت/

خلا مديريت واحد و يكپارچه شهري در كلانشهرها/ آيا زمان آن نرسيده است كه به فكر تحقق مديريت واحد شهري باشيم؟

1399/06/30 - 10:45 - کد خبر: 27318
شبنم خداخواه

نصر: يكي از واژه هايي كه امروزه به عنوان راهكار اصلي در مديريت شهري مطرح مي شود، مديريت واحد و يكپارچه ي شهري است.

مديريت شهري در حقيقت اداره ي امور شهر به منظور ارتقاي شاخص هاي زندگي شهري در ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي با همكاري كليه ي عوامل موثر، با عنايت به اهداف و سياست هاي كلان كشور است.
مديريت واحد شهري نيز شامل بخش هاي مختلف و متنوع بسياري در شهر است كه اهداف ويژه اي را دنبال ميكند كه ميتواند به ارتقاي شرايط كار و زندگي در شهرها كمك كند و زمينه ساز توسعه ي اقتصادي و اجتماعي پايدار در حفاظت از محيط كالبدي شهرها باشد.مديريت واحد شهري امروزه تمام جنبه هاي توسعه شهرها را مي تواند در بر داشته باشد كه با ايجاد يك هماهنگي زمينه اي و قوي ، راه را براي توسعه ي پايدار هموار نمايد.
مديريت يكپارچه شهري شامل بخش هاي مختلف و مورد نياز مديريت شهري، از جمله مديريت حمل و نقل و ترافيك، محيط زيست و زندگي و بازسازي بافت فرسوده شهري و مديريت فرهنگي شهر است و البته آنچه كه امروز غفلت از آن در كلانشهرها موجبات ضررهاي جبران ناپذيري گرديده است، نبود توجه كافي به اين امر مي باشد.
غفلت از مديريت واحد در كلانشهرها حلقه ي مفقوده ي معضلات و مشكلاتي است كه اين روزها بيشتر در كلانشهرها شاهدآن هستيم. كه صدمات جبران ناپذير به محيط زيست و معضلات ترافيكي موجود در شهرهاي بزرگ گواهي بر اين مدعاست. از طرفي چهره ي ناموزون كلانشهرها در مناطق حاشيه نشين در كنار برج ها و شيوه ي زندگي متفاوت در اين مناطق در كنار آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي معظلي است كه بدون دسترسي به مديريت واحد شهري عملا قابل دستيابي نيست.
لذا براي ايجاد شرايط موزون در كالبد شهرها ، در كنار منابع اقتصادي ، مديريتي همه جانبه و فراگير مورد انتطار شهروندان است و تا زماني كه اين مديريت محقق نگردد نميتوان تغييرات چشمگيري در كلانشهرها را انتظار داشت .چنانچه در اتفاقات و حوادثي كه روزهاي اخيرشاهد آن بوده ايم،خلائ  مديريت واحد شهري به شدت حس گرديد و برخوردهاي جزيره اي و فرافكني هاي مختلف سبب بروز نگراني هايي گرديد كه با برنامه ريزي هاي بهنگام مديريت واحد به راحتي قابل كنترل و پيش بيني بود.

شبنم خداخواه- مشاور شهردار كلانشهر تبريز
انتهای پیام/

پژوهشیار