معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز؛

پیاده سازی حمل و نقل ترکیبی در کلانشهر تبریز، تا پنج ماه آینده/ کمبود اتوبوس در سیستم حمل ونقل عمومی تبریز

1399/06/30 - 08:30 - کد خبر: 27252
مترو، مترو تبریز

نصر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، از پیاده سازی سیستم حمل و نقل ترکیبی در کلانشهر تبریز تا پنج ماه آینده خبر داد.

به گزارش نصر، مهدی یوسفی در گفتگو با خبرنگار نصر افزود: در حمل و نقل ترکیبی، نقطه نظر ما این است که با همان هزینه ای که شهروندان امروزه برای سفرهای درون شهری پرداخت می کنند، با همان هزینه هم در حمل و نقل ترکیبی جابجا شوند، با این تفاوت که شاید قسمتی از مسیر را با اتوبوس، قسمتی را با قطار شهری و قسمتی را هم با ماشین شخصی رفت و آمد کنند، که این امر تا پنج ماه آینده پیاده سازی خواهد شد.
یوسفی با اشاره به اینکه هر چقدر حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم، به همان میزان از تردد خودروها کم می شود، خاطرنشان کرد: در این وضعیت که نمی توانیم به ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس تزریق کنیم و تاکسی هم نیست، مجبور هستیم به حمل و نقل ترکیبی روی بیاوریم؛ چرا که بعد از آن همه هزینه ای که برای مترو کرده ایم، امروز با کمترین بار رفت و آمد می کند.
وی تعداد سفرهای روزانه شهر تبریز را قبل از شیوع ویروس کرونا، سه هزار و 600 سفر عنوان کرد و اذعان داشت: روزانه 800 الی 900 هزار نفر از طریق اتوبوس رانی، یک میلیون نفر از طریق تاکسیرانی جابجا می شوند و این نشان می دهد که نصف بیشتر سفرهای تبریز، از طریق حمل و نقل عمومی انجام می شود؛ که این مسئله اهمیت نگرش خاص به سیستم حمل و نقل عمومی را روشن می سازد.
 
افزایش 30 درصدی سفرها با خودروهای شخصی
یوسفی به کمبود اتوبوس در سیستم حمل و نقل عمومی تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: با اینکه بودجه داریم، ولی به دلیل ممنوعیت واردات اتوبوس، قادر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیستیم و مجبور به بهسازی آن هستیم، تا از فرسودگی این ناوگان جلوگیری کنیم.. این در حالی است که تا سال 1396، رتبه اول کشوری را در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشتیم.
وی به عدم اجرای ماده 23 در تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: طبق ماده 23 قانون جرائم راهنمایی و رانندگی، در شهرها نصب تجهیزات ترافیکی، هوشمندسازی و... بر عهده شهرداری است و با توجه به اینکه شهرداری موظف به انجام این امور در شهرهاست، باید از خطانه دولت بابت جرائمی که در آن شهر صورت می گیرد، 60 درصد مبلغ به بودجه شهرداری برگردد که متاسفانه این امر در تبریز اجرا نمی شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، از افزایش 30 درصدی سفرها با خودروهای شخصی بعد از شیوع ویروس کرونا خبر داد و خاطرنشان کرد: نتیجه طرح زوج و فرد بر روی ترافیک قبل از شیوع کرونا، بسیار رضایت بخش بود؛ که فعلا در همین محدوده هم باقی می ماند.
وی افزود: اما در حال حاضر به دلیل شیوع این ویروس و نزدیک شدن به فصل سرما، مجبور به اجرای طرح "LEZ" (محدوده آلایندگی کم) هم هستیم.
 

نصب 60 دوربین جدید در تبریز
این مقام مسئول در حوزه ترافیک شهرداری تبریز، از نصب 60 دوربین جدید در این شهر خبر داد و تصریح کرد: 40 عدد از این دوربین ها، دوربین ثبت سرعت و پلاک خوان و 20 عدد از آن نیز، دوربین های نظارت تصویری هستند، که این دوربین های نظارت تصویری، بیشتر در مسیر اتوبوس های BRT، برای کنترل ترددهایی غیر از اتوبوس، نصب خواهند شد.
وی تعداد دوربین های موجود در سطح شهر را 320 عدد عنوان کرد و افزود:  20 عدد از این دوربین ها، پلاک خوان هستند و برای اینکه به شهر هوشمند برسیم باید تعداد دوربین ها را افزایش دهیم.
یوسفی اتوبان پاسداران را جزء نقاط حادثه خیز شهر دانست و اذعان داشت: دوربین ها بیشتر در نقاط حادثه خیز استفاده می شوند تا تلفات را کاهش دهند.
وی در ادامه کلانشهر تبریز را از لحاظ فرهنگی و بسترهای ترافیکی بسیار عالی خواند و تصریح کرد: برای اولین بار در کلانشهر تبریز، طی تفاهم نامه ای که با آموزش پرورش داشته ایم، کتب درسی تحت عنوان "فرهنگ شهروندی" در مدارس پخش شد، اما به دلیل شیوع کرونا، نتوانستیم نتیجه اش را ببینیم.
معاون شهردار تبریز در امر ترافیک، با بیان اینکه با رعایت فرهنگ ترافیکی، عمر تجهیزات ترافیکی نیز بالاتر می رود، افزود: حرکت روی خطوط باعث اصطکاک این خطوط می شود، که خوشبختانه الان نسبت به سال های قبل، اوضاع بهتر شده است و تعداد رانندگانی که، رانندگی بین خطوط را رعایت نمی کنند، 20 درصد شده است.
وی ضمن درخواست از شهروندان مبنی بر اشتباه نگرفتن شهر و جاده، تصریح کرد: از شهروندان می خواهم از سد معبر ترافیکی و دوبله و سه بله پارک کردن خودداری کنند؛ چرا که هر چقدر رفتارمان در فرهنگ ترافیکی بهتر باشد، طبیعتا ترافیک ما هم کم می شود و انتظارمان از فرهنگ غنی تبریز بیشتر از این ها می باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار