گزارش/

ملکان دیار خوشه‌های رنگین

1399/06/26 - 11:29 - کد خبر: 27091
انگور

نصر: خوشه‌های رنگین و زرین انگور از سال‌های دور بر روی شاخه‌ درختان دیار ملکان روییده و این شهر را جزو قرارگاه‌های اصلی خود در کشور قرار داده است.

به گزارش نصر، تابستان فصل برداشت اغلب محصولات کشاورزی از هلو و انگور گرفته تا گندم و کلزا است. محصولاتی که هر ساله دل کشاورزان استان را شاد می‌کند و خیر و برکت در بازارها سرازیر می‌شود.
تاکداران ملکانی نیز به عنوان قشر بزرگی از خانواده کشاورزان استان، هر ساله انگورهای رنگارنگ بر روی درختان تاکستان‌ها را در شهریورماه می‌چینند و روانه بازار می‌کنند. 
ملکان، شهر انگورهای باکیفیت و طعم خاص و ملقب به شهر خوشه‌های رنگین است. این شهر اولین تولیدکننده انگور استان و دومین مهد انگور کشور محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اقتصاد استان ایفا می‌کند.
یکی از مشکلاتی که تاکداران ملکانی هرساله با آن مواجه می‌شوند، مشکل افت قیمت خرید محصول است. طبق صحبت‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، این کاهش قیمت ناشی از افزایش عرضه محصول است به طوری که اغلب انگور استان و استان‌های همجوار به طور همزمان وارد بازار می‌شوند و معمولا در این موقعیت که عرضه می‌یابد مقدار تقاضا پایین است، قیمت کاهش می‌یابد.
به گفته‌ی وی یکی از راه‌های رفع این مشکل، زمینه سازی برای افزایش صادرات محصول است که امیدواریم در طی روزهای آینده با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌ها شاهد این اتفاق باشیم.
کشمش‌ نیز به عنوان محصول اول فرآوری انگور در صدر صادرات بخش کشاورزی استان قرار دارد و نزدیک به نیمی از کل محصولات کشاورزی صادراتی استان را شامل می‌شود.
آذربایجان شرقی که در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی در بخش کشاورزی و به خصوص بخش سرمایه گذاری داشته، در حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی با داشتن واحدهای فرآوری متنوع نیز به افزایش میزان قابل توجهی از صادرات کشاورزی در سال جاری رسیده است که اغلب این صادرات را هم کشمش تشکیل می‌دهد.

۱۷ هزار باغ زیر کشت انگور آذربایجان شرقی 
علی رخ افروز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگویی اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات انگور استان بالغ بر ۱۷ هزار هکتار است و ملکان با سطح زیر کشت ۸۸۵۰ هکتار به عنوان شهرستان فعال در این زمینه مطرح است.
وی با اشاره به تولید سالانه ۳۰۳ هزار تن انگور در استان، گفت: بیش از نیمی از کل انگور استان به میزان ۱۵۹ هزار و ۳۰۰ تن در ملکان تولید می‌شود و این شهرستان مقام اول استان را در این خصوص دارد.
وی با بیان این‌که ۱۵ درصد انگور استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، گفت: سالانه ۶۹ هزار تن کشمش در استان تولید می‌شود.
رخ افروز در خصوص ارقام عمده انگور استان، افزود: ۱۶ رقم انگور در استان کشت می‌شود که  ۹۵ درصد از آن از رقم سلطانی ( کشمش بیدانه) حاصل شده و مابقی از ارقام مهمی چون فخری، صاحبی، حسینی، قیزیل و ... هستند.
وی با بیان این‌که امسال خسارت  چندانی از حوادث و سرما در تاکستان‌ها نداشتیم، گفت: رقم جدید "مویز" که دارای اهمیت اقتصادی بالا است از امسال در ملکان کشت شده و جایگزین باغات درجه سه خواهد شد.
وی در خصوص اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان در باغات انگور ملکان، گفت: امسال، باغات درجه دو انگور اصلاح و نوسازی شده و باغات درجه سه به خصوص در پایاب پمپاژ سد شهید کاظمی  حذف و جایگزین شدند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: هم‌چنین تغذیه باغات با استفاده از کودهای ماکرو و میکرو به خصوص کودهای پتاسه انجام گرفته به طوری که بیشترین کود استان نسبت به سال گذشته به شهرستان ملکان اختصاص یافته است.
وی از اقدام جهاد کشاورزی در راستای کاهش جمعیت "زنجره مو" خبر داد و افزود: ارقام تازه خوری انگور در ملکان گسترش و جایگزین شده است.

فعالیت 50 واحد فرآوری انگور در آذربایجان شرقی 
ایاز برنو، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از فعالیت 50 واحد کارخانه فرآوری انگور با ظرفیت 75 هزار تن محصول در استان خبر داد و افزود: ماده اولیه مورد مصرف برای این کارخانه‌ها بیش از ۳۰۰ هزار تن است.
وی ادامه داد: در شهرستان ملکان، قطب تولید انگور استان نیز 17 واحد فعال با ظرفیت اسمی 25 هزار و 500 تن در یک شیفت کاری فعالیت می‌کنند که ماده اولیه مورد مصرف آن‌ها بیش از ۱۰۰ تن برآورد شده است؛البته ملکان از نظر تعداد کارخانه فرآوری پس از بناب با ۲۱ واحد فعال فرآوری انگور قرار دارد.
وی در خصوص وضعیت صادرات انگور شهرستان ملکان، گفت:  تعداد 50 واحد فرآوری در این شهرستان مجوز صادرات دارند که بیشتر آن‌ها در شهرک صنعتی ملکان واقع هستند.
برنو متذکر شد: واحدهای فراوری انگور از استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، فارس و خراسان رضوی نیز کشمش خریده و فرآوری می‌کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار