معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛

۴۱ شرکت دانش بنیان کشور در بورس فعالند

1399/06/25 - 21:00 - کد خبر: 27073
سورنا ستاری

نصر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ارزش فعالیت های اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان کشور سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود، به فعالیت های بورسی این شرکت ها اشاره کرد و گفت که ۴۱ شرکت دانش بنیان در بورس فعالند.

به گزارش نصر، سورنا ستاری روز سه شنبه در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان آذربایجان شرقی گفت: آن چه باعث شکل گیری اقتصاد دانش‌بنیان در کشور می‌شود، زیست بوم است و پول تنها بخشی از این زیست‌بوم را تشکیل می‌دهد.
وی اظهار کرد: امروز برای ایجاد تحول در اقتصاد دانش‌بنیان به تفکر نو در این حوزه نیاز است تا با آن به جوانان کمک شود تا در محیطی درست به کار، فعالیت، نوآوری و کارآفرینی روی آورند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تأکید کرد: اگر یک جوان به دلیل کمبود ظرفیت‌ها و امکانات، به تهران عزیمت کند، به مانند خونی است که از این منطقه به جای دیگر می‌رود، بنابراین باید با درک صحیح از وضعیت موجود، زمینه لازم برای نگاه داشتن جوانان و صاحبان ایده در منطقه فراهم شود.
ستاری با بیان اینکه نیروی انسانی پایه اقتصاد است، گفت: باید در استان ها محیطی ایجاد شود که فرزندانمان به سایر استان ها و پایتخت کوچ نکنند بلکه در داخل استان برای رشد و توسعه آن تلاش کنند .
وی با بیان اینکه سرمایه ما جوانانمان هستند، گفت: سرمایه جوانان ما مغزشان است و باید فضایی ایجاد شود که آنها رشد کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: آذربایجان شرقی استان بسیار مستعدی است و باید زیست بومی ایجاد شود که مشکلات استان را در داخل حل کند .
وی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی گفتمان خوبی در حوزه فناوری جاری شده است، ادامه داد: زمانی تصور بر این بود که توسعه سخت افزاری است و بعدها توسعه را نرم افزاری دانستیم ولی الان متوجه شده ایم توسعه فرهنگی است.
وی اضافه کرد: وجود بیش از پنج هزار عضو هیات علمی و تحصیل بیش از ۱۰۷ هزار دانشجو در این استان ، ظرفیت بسیار بالایی است که باید وارد اقتصاد شود.
ستاری اظهار کرد: متاسفانه پارک علم و فناوریآذربایجان شرقی در شان این استان نیست و در بحث زیرساخت ها پارک را حمایت میکنیم.
وی افزود: پارک علم و فناوری یکی از شالوده های اقتصاد دانش بینان در استان است و باید مشکلات و مسائل پارک رفع شود و شعب پارک در شهرستان ها نیز باید تقویت شوند و با تمام محدودیت هایی که امسال داریم بودجه مناسبی برای پارک استان درنظر گرفته خواهد شد تا بلافاصله تزریق شود.
ستاری ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ آذربایجان شرقی نبود صندوق پژوهش و فناوری در استان است که باید راه اندازی شود تا جوانان را حمایت کنند.
وی گفت: کمک می کنیم صندوق پژوهش و فناوری در استان ایجاد شود و خط اعتباری به آن اختصاص می یابد تا شرکت های نو پا را کمک کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: سرمایه گذاری های زیرساختی در دانشگاه ها و پارک ها مورد حمایت ماست ولی باید محیط حمایتی در استان ایجاد شود و دید جدیدی نسبت به جوانان به وجود آید .
ستاری با بیان اینکه تمام مشکلات با دانش حل می شود و نیاز به ایجاد فرهنگ عمومی در جامعه است، گفت: دانشگاه باید خود را مسوول تحول بداند و بخواهد که تحول در جامعه ایجاد کند.
وی ادامه داد: فرهنگ نقش بسیار مهمی در توسعه دارد و تفکرات ما در دانشگاه و مراکز پژوهشی باید به اهمیت دادن به انسان ها معطوف شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: اقتصاد دانش بنیان یک رویداد درون زاست و باید این مفهوم که مسایل از داخل قابلیت حل دارند از داخل بجوشد و باور کنیم مشکلات با دانش حل می شود ولی نه به تنهایی بلکه باید یک اکوسیستم داشته باشیم .
وی اضافه کرد: وظیفه دانشگاه این است که خروجی آن برای رفع مشکلات اثر گذار باشد و آموزشی ارائه دهد که دانش آموختگان آن تحول و اشتغال ایجاد کنند.
ستاری خاطرنشان کرد: دانشگاهی که بخواهد پولش را از دولت بگیرد تاثیرگذار نخواهد بود بلکه دانشگاه باید با جامعه ارتباط برقرار کند تا مسائل و مشکلات مردم را حل کند و ارزش افزوده ایجاد کند. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تصمیمات بسیار مهمی در بازدیدهای امروز برای استان آذربایجان شرقی گرفته شده است، اظهار کرد: خاصیت اقتصاد نفتی این است که محیط کسب و کار آماده نیست و قوانین مزاحم بسیار زیاد است.
استاندار آذربایجان شرقی : صادرات غیرنفتی استان به ۳.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است
محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه صادرات غیرنفتی استان به ۳.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: وقتی از دانش بنیان شدن اقتصاد صحبت می کنیم مراد اصلی این است که دانش به وفور تولید، توزیع و کاربرد پیدا کندکه امروز مراکز دانشگاهی و صنعتی بازدید شاهد براین مدعاست که در مسیر درست حرکت می کنیم .
وی گفت: نرخ بیکاری از ۱۰.۳ درصد به ۹ درصد کاهش یافته و معنای آن این است که تحولی در اشتغال و تولید رخ داده است.
وی اظهار کرد: تمامی دانشگاه های استان دارای مراکز نوآوری و رشد هستند که به ما نوید می دهند که اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در استان ما شرکتهای دانش بنیان به سرعت خود را با نیازهای امروز تطبیق می دهند به طوری که در دوران کرونا شاهد آن بودیم.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما دانش بینان شده و به راحتی خود را با نیازها تطبیق می دهد، افزود: روزانه یک میلیون ماسک و ۶ میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده در استان تولید می‌شود .
پورمحمدی خاطرنشان کرد: تحریم ها نشان داد که ما توانایی بالایی در حوزه های مختلف دانش بنیان داریم به طوری که اکنون توانایی تولید دستگاه هایی که زمانی از خارج وارد می شد را در داخل کشور داریم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز در سفری یکروزه به تبریز از ۱۱ طرح فناورانه رونمایی کرد.
شتاب‌دهنده همگامان در اموری مانند توسعه زیست‌بوم و فرهنگ کارآفرینی نوآورانه، پرورش و رشد کسب‌ و کارهای نوپا، پژوهش و توسعه فناوری‌های نوین،  نخستین کارخانه تولید تیوب‌های لیزری ایران و کارخانه تعمیق تولید داخل یک شرکت دانش‌بنیان، مرکز جامع در حال احداث سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بزرگترین پمپ آب ساخت داخل، مراحل عملیاتی سایبر پارک تبریز و آسانسور بدون نیاز به برق شهری و با قابلیت استفاده از برق خورشیدی از جمله طرح هایی بود که امروز در تبریز رونمایی شد.
سورنا ستاری پس از این نشست تبریز را به مقصد تهران ترک کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار