معاون وزیر بهداشت:

۳۰ سال آینده ایران کشوری پیر خواهد بود

1399/06/25 - 13:39 - کد خبر: 27041
مریم حضرتی

نصر: معاون پرستاری وزیر بهداشت رشد جمعیت سالمندی در ایران را بسیار بالا دانست و گفت: افزایش نرخ سالمندی کشور از ۹درصد به ۲۵ درصد در ۳۰سال آینده بسیار نگران‌کننده است.

‌به گزارش نصر، مریم حضرتی ظهر سه شنبه در کنگره ملی سیمای سلامت خانواده در اردبیل اظهار کرد: برنامه‌هایی که در وزارت بهداشت برای سلامت خانواده اجرایی می‌شود شامل باروری سالم، سلامت مادران، نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، میان سالان و سالمندان و نیز بهبود تغذیه است که تاکید اساسی بر برنامه‌های سلامت میان سالان و سالمندان است.
وی تاکید اصلی این برنامه‌های را شیوه زندگی درست عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا و ارتقای سطح بهداشت در جامعه به‌نظر می‌رسد در دنیای پس از کرونا تا حدودی شاهد شیوه صحیح زندگی کردن و مراقبت از خود و نحوه ارتباط درست باشیم.
معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات در بحث سلامت سالمندی گفت: در جامعه امروزی با جهانی شدن سالمندی مواجه هستیم و در حال حاضر دنیا به سمت سالمندی می‌رود و در ۳۰ سال آینده ایران کشوری پیر خواهد بود.

سونامی سلامندان در کشور اتفاق می‌افتد
حضرتی با بیان اینکه برای اولین بار در جهان در ۳۰ سال آینده تعداد سالمندان از تعداد کودکان و خردسالان بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر در ایران ۹ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند اما در ۳۰ سال آینده این میزان به ۲۵ درصد می‌رسد و عملاً شاهد سونامی سالمندی در کشور خواهیم بود.
وی رشد جمعیت سالمندی در ایران را بسیار بالا دانست و بیان کرد: در زمینه برنامه‌ریزی برای افزایش این نرخ از ۹ درصد به ۲۵ درصد در مدت ۳۰ سال با محدودیت زمانی روبه‌رو هستیم چرا که این روند شتاب‌زده صعودی بسیاری از بخش‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

با سالخوردگی زنانه روبه‌رو خواهیم بود
معاون پرستاری وزیر بهداشت سالخوردگی زنانه را مهمترین دغدغه پیش رو برشمرد و افزود: به دلیل اینکه امید به زندگی در بانوان بالاتر است در آینده با سالخوردگی زنانه روبه‌رو هستیم و این امر سبب می‌شود تا جمعیت زنان عمر طولانی اما کیفیت زندگی پایینی داشته و از وضعیت سلامت مطلوبی برخوردار نباشند که به دنبال برنامه‌ریزی برای این گروه نیز هستیم.
حضرتی ادامه داد: برای حمایت از سلامت زنان، خانواده و نیز پرستاران هدفگذاری‌هایی در معاونت پرستاری وزارت تعیین شده که برخی از آنها عبارت از ارتقای سطح دانش و مهارت پرستاران و تربیت پرستاران ویژه و تخصصی، آموزش به بیمار و خانواده که از ارکان مهم پرستاری است و در ۹۹ درصد دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود، طرح پرستار پیگیری که در چند دانشگاه در دست اجراست و بنا داریم به صورت کشوری اجرا کنیم، تدوین آئین‌نامه مراقبت‌های طولانی‌مدت با تعرفه‌های مشخص، تدوین استانداردهای مراقبت در منزل و غیره است که تلاش می‌کنیم این طرح‌ها تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
او با اشاره به نقش زنان در خانواده و جامعه اظهار کرد: زنان به عنوان نیمی از جمعیت نقش مهمی در جامعه دارند و می‌توانند در تأمین ۶ نیاز خانواده سالم که عبارتند از صمیمیت و همدلی، استقلال اعضای خانواده، رضایتمندی، تأمین نیاز اعضا، انسجام و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی که از تأکیدات آموزه‌های دینی نیز به شمار می‌روند، نقشی اساسی ایفا کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار