خبر/

آنچه که باید درباره مواد ضدعفونی کننده بدانیم

1399/06/25 - 11:58 - کد خبر: 27011
ویروس کرونا، کرونا

نصر: عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی گفت: تماس مکرر ترکیبات ضدعفونی کننده با سیستم تنفسی یا اختلاط ناآگاهانه فرآورده‌های مختلف با یکدیگر و استنشاق بخارات مربوط به این فراورده‌ها، ممکن است موجب تنگی نفس و بروز اختلالات دیگر شود.

به گزارش نصر، ندا پورجعفری در گفت‌وگویی با بیان این‌که تمامی مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌های دارای مجوز و استاندارد در صورت مصرف بیش از حد و نادرست عوارضی را به همراه خواهند داشت، گفت: برای پیشگیری از این عوارض باید ترکیبات ضدعفونی کننده در محیط‌های دارای تهویه مناسب و همراه با ماسک و در صورت امکان دستکش استفاده شده و از ترکیب مواد ضدعفونی کننده مختلف با یکدیگر پرهیز شود.
وی در خصوص عوارض رایج مصرف ضدعفونی کننده و شوینده‌ها، اظهار کرد: متاسفانه عموم مردم سراغ هر نوع ماده ضد عفونی کننده رفته و استفاده از مواد مختلف را به صرف داشتن عنوان ضدعفونی کننده جایز می شمارند؛ از این رو باید طی یک فرآیند آموزش مستمر، انتخاب‌های مردم به سمت محصولات دارای مجوز و استانداردهای لازم برود.
وی گفت: نباید کتمان کرد که سطح آگاهی جامعه‌ی امروز در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار دارد، اما این هم قابل اغماض نیست که همچنان قشر بزرگی از جامعه در معرض آسیب‌های ناشی از مصرف مواد ضدعفونی کننده و شوینده‌های تقلبی هستند؛ بنابراین باید بعد از اطمینان از اعتبار محصول به مشخصات آن نیز دقت شود.
وی با اشاره به ضرورت مطالعه  توصیه‌ها و هشدارهای درج شده روی محصولات بهداشتی، تصریح کرد: روی تمامی محصولات نحوه نگهداری و اقداماتی جهت کنترل میزان آسیب در صورت تماس احتمالی با پوست،چشم و دهان توضیح داده شده که لازم است از قبل به آن‌ها دقت شود.
به گفته پورجعفری؛ ضروری است تا ماده ضدعفونی کننده را باتوجه به نوع مصرف آن تهیه کنیم؛ به عنوان مثال ماده ضدعفونی کننده‌ای که برای سطوح استفاده می شود مناسب دست‌ها نبوده و ماده‌ای که برای دست‌ها به کار گرفته می‌شود، مناسب شستشوی میوه و سبزیجات نیست. 
این استاد دانشگاه آثار سوء مصرف این مواد را در بلندمدت و کوتاه مدت مشکلات تنفسی یا مسمومیت‌های ناشی از استنشاق مکرر بخارات مواد ضدعفونی کننده و آسیب‌های پوستی مانند خشکی پوست و اگزما عنوان کرد و گفت: البته تمامی این عواملی در صورت مدیریت و مصرف صحیح قابل کنترل هستند.
وی با بیان این‌که با شیوع کرونا ویروس، خانه‌ها به نوعی تبدیل به آزمایشگاه شیمی شده است، عنوان کرد: نباید دو شوینده‌ با هم دیگر ترکیب شود؛ چراکه هر نوع شوینده و ضدعفونی کننده‌ها موارد مصرف خاص خود را داشته و ما نیز باید به عنوان مصرف کننده‌های محتاط و آگاه، حافظ جان خود و عزیزانمان باشیم.
متانول خاصیت ضدعفونی کننده ندارد
عضو هیئت علمی گروه علوم مهندسی، مهندسی شیمی و طراحی فرآیندهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ استان یادآور شد: متانول علاوه بر این‌که خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد، ترکیب سمی نیز بوده و می‌تواند جذب پوست شده و مخاطراتی برای سلامت ایجاد کند.
وی ادامه داد: مصرف خوراکی متانول منجر به کوری شده و حتی تا حد مرگ پیش می‌رود که متاسفانه در ماه‌های اخیر به تکرار شاهد این مسئله بوده‌ایم. 
پورجعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه ماده‌ای بهترین گزینه برای ضدعفونی کردن دست و شستشوی میوه‌ها و سبزیجات است؟، اظهار کرد: بهترین روش شستشوی دست، شستشوی کامل و صبورانه با آب و صابون بوده و در صورت عدم دسترسی به صابون از ضدعفونی کننده‌های حاوی اتانول 70 درصد استفاده شود؛ همچنین برای شستشوی سبزیجات و میوه‌جات نیز بهتر است از محلول‌های ضدعفونی کننده مخصوص این امر استفاده کنیم.
وی گفت: خاصیت از بین بردن پروتئین داخلی میکروب‌ها توسط الکل در بازه غلظتی مشخصی کارایی دارد؛ از این رو  رقیق کردن الکل تا حدود 70 درصد هم به لحاظ اثربخشی و هم به منظور صرفه جویی حائز اهمیت است. 
عضو هیئت علمی گروه علوم مهندسی، مهندسی شیمی و طراحی فرآیندهای دانشگاه فنی و حرفه ای استان، افزود: رقیق کردن الکل با غلظت اولیه معلوم به غلظت ثانویه کمتر یک سری محاسبات مشخص دارد که در مصارف روزانه تخمینی از محاسبات کفایت می‌کند؛ به عنوان مثال برای رقیق کردن الکل 96 درصد به 70 درصد، از یک پیمانه مشخص استفاده کرده و سه پیمانه الکل را با یک پیمانه آب مخلوط کنید. وسواس در اینکه نهایتا الکل شما 70 یا 75 درصد می شود مهم نیست. اینکه مخلوط آب و الکل را آنقدر به آب نبندید که غلظت به پایین تر از 70 درصد برسد، کفایت می کند.
وی در خصوص تفاوت‌های متانول و اتانول، عنوان کرد:  اتانول و متانول دو نوع ماده الکلی بی‌رنگ بوده و در ظاهر بسیار شبیه به هم هستند، اما خواص کاملا متفاوت از هم دارند؛ به طوری‌که اتانول را با عنوان الکل طبی و متانول را با عنوان الکل صنعتی می‌شناسیم و برای تشخیص این دو الکل از هم غالبا متانول را با رنگ نارنجی تولید می‌کردند که در ماه‌های اخیر با افزایش تقاضا نسبت به اتانول سودجویانی متانول بدون رنگ را در دسترس عموم قرار دادند که این امر منجر به ایجاد مشکلات متعددی شده است.
پورجعفری خاطرنشان کرد: تشخیص این دو ماده در شرایط آزمایشگاهی به سهولت انجام می‌گیرد، اما برای مصارف روزمره توصیه می‌شود اتانول را از داروخانه ها و فروشگاه های معتبر است؛ اگرچه با تست شعله دو الکل قابل تشخیص‌اند، به طوری‌که متانول با شعله‌ی سفید مایل به زرد و اتانول با شعله‌ی آبی می‌سوزد، اما  تست کردن از جانب اشخاص توصیه نمی‌شود.
این استاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای تبریز توضیح داد: متانول در تولید انواع چسب‌های صنعتی، انواع حلال‌ها و ضدیخ، تولید انواع پلاستیک، تولید رزین‌ها، در تهیه مواد منجر به آرام سوزی بنزین و بسیاری موارد دیگر کاربرد داشته و همچنین در تحقیقات اخیر متانول به عنوان سوخت پاک و یا برای تولید هیدروژن مصرفی پیل‌های سوختی مورد توجه است ؛ از این رو موارد مصرف را اگر دقت کنید عنوان الکل صنعتی را برای این ماده برازنده خواهید یافت و دور این الکل را برای مصرف روزمره خط می کشید.
انتهای پیام/

پژوهشیار