نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو خبر داد:

عزم جدی تبریز برای آغاز مجدد پروژه انتقال آب ارس با منابع داخلی

1399/06/25 - 09:58 - کد خبر: 27009
جلسه ستاد استانی کرونا، سید محمدرضا تاج الدینی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از عزم جدی مسئولان تبریز و آذربایجان شرقی برای آغاز مجدد پروژه انتقال آب ارس با استفاده از منابع داخلی خبر داد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاجدینی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص گفت: عصر دوشنبه، جلسه‌ای برای پیگیری پروژه انتقال آب ارس به تبریز در دفتر فرماندهی قرارگاه خاتم با حضور استاندار، مدیران حوزه آب منطقه‌ای و وزارت نیرو، کنسرسیوم این پروژه و آقایان پزشکیان و متفکرآزاد و بنده به عنوان نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو برگزار شد.
وی افزود: به دنبال مسئله کمبود آب تبریز در تابستان، راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت پیشنهاد شده بود، که پروژه انتقال آب ارس به تبریز با حجم پنج مترمکعب در ثانیه جزو برنامه‌های بلندمدت مطرح است.
وی ادامه داد: این پروژه پیش از این کلید خورده بود اما به دلیل بهره گیری از سرمایه گذار خارجی و عدم تامین منابع مالی، راکد مانده است؛ در این راستا پس از شروع دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شهرستان، جلسات متعددی با مجموعه‌های مختلف برای پیگیری این پروژه برگزار کردند.
حجت الاسلام میرتاجدینی گفت: در طی این جلسات با  کنسرسیوم پروژه به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم این پروژه پیشروی داشته باشد، باید قرارگاه خاتم نیز وارد میدان شده و لیدری این کار را برعهده بگیرد؛ در کنار این لیدر نیز باقی بخش‌ها دست بر دست هم داده و پروژه را تمام کنند.
وی اظهار کرد: عصر دوشنبه در اولین جلسه با فرمانده قرارگاه خاتم، مقرر شد تا ۱۰ روز آینده، قرارگاه خاتم به همراه مدیریت آب استان و وزارت نیرو جمع شوند و نحوه پیگیری قضیه انتقال آب ارس را طراحی کنند، در این میان اصلاحیه‌ای در قرارداد نیز انجام گیرد و به هیئت دولت فرستاده شود.
وی در خصوص اصلاحیه قرارداد این پروژه، ادامه داد: در قرارداد اولیه، از سرمایه گذار خارجی استفاده شده است، اکنون اما قرار شده تا با منابع داخلی این پروژه پیگیری شود به طوری که از طریق منابع مالی قرارگاه خاتم و ۱۵ درصد نیز با منابع تامین شده توسط استانداری به زودی شاهد استارت این پروژه باشیم‌. 
نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در خصوص جزئیات این پروژه، گفت: این پروژه ۱۴۰ کیلومتر طول دارد که ۳۵ کیلومتر آن در طرح دیگری به نام طرح "بهره برداری از آب ارس" از محل اعتبارات آب‌های مرزی اجرا شده و باقی مسیر متشکل از پنج کیلومتر تونل و باقی لوله گذاری‌ها هنوز مانده است که امیدواریم پس از ابلاغ از سوی دولت این پروژه به سرعت شروع شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار