معرفی «برم هگزین» به عنوان دارونمای موثر در درمان کرونا

شکست انحصار داروی کوپامر صهیونیست ها توسط داروسازان تبریزی

1399/06/25 - 07:29 - کد خبر: 27005
داروخانه

نصر: بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی گفت: تحریم ‌ها، شیوع کرونا و مشکل نقل و انتقالات ارز از جمله موانع تامین مواد اولیه داروها محسوب می شوند.

به گزارش نصر، "محمدرضا سیاهی" عصر امروز به مناسبت هفته داروسازی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رشته ‌ی داروسازی تنها یک شغل نیست بلکه حرفه ‌ای است که به دانش و مهارت نیازمند است چرا که این حرفه با حوزه‌ های متعددی از جمله مشکلات مردم، بیماری ‌ها و حتی وضعیت اجتماعی ارتباط دارد.
وی با بیان اینکه اصلی ترین نقش دارو ساز حفظ و ارتقا سلامت مردم با اطمینان از اثر بخشی، ایمنی و سلامت است، افزود: داروسازی در چرخه سلامت یکی از پراهمیت ترین وظایف حیاتی را بر عهده دارد به طوری که ما شاهد ارائه مشاوره های دارویی به مردم در داروخانه ها هستیم.
وی افزود: تولید فرآورده‌ های دارویی مستلزم بررسی و اطمینان از کیفیت و سلامتی و اثربخشی و عدم ایجاد عوارض جانبی آن است؛ لذا مراقبت دارویی وظیفه‌ ی داروخانه‌ ها بوده و شرایط نگهداری و استفاده درست از دارو باید به بیماران گوشزد شود. مهم تر از همه فرهنگ خرید و استفاده از دارو نیز باید بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد.
سیاهی با بیان اینکه تبریز با چندین شرکت داروسازی به عنوان قطب دارو سازی کشور مطرح است، اذعان کرد: تبریز یکی از قطب‌ های بزرگ داروسازی ایران و تولید آنتی بیوتیک است. دومین دانشکده داروسازی کشور در تبریز تاسیس شده است که این استان در زمینه تولید دارو نقش برجسته و مهمی در کشور دارد. همچنین داروسازی ایران در بین کشورهای هم ردیف خودمان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و شرکت داروسازی مانند سیناژن در کشور ترکیه نیز تولید دارد.
رئیس مرکز رشد واحد فناوری های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه تعداد پرونده‌ های دارویی طی 10 سال گذشته بیشتر از 20 مورد نبوده، خاطرنشان کرد: این تعداد از شکایت ها نشان از فعالیت خوب داروسازن و کادر داروخانه ها است.
سیاهی گفت: دانشکده داروسازی تبریز، 71 سال قبل به عنوان دومین دانشکده کشور و صنایع داروسازی در سال 68 در این شهر تاسیس شده است؛ صنایع دارویی تبریز دارای بالاترین استاندارد بوده و شرکت ‌های داروسازی استان نیز جزو سه شرکت‌ برتر در کشور هستند.
بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید برخی داروهای کمیاب در کشور توسط شرکت ‌های داروسازی ایرانی هم پای شرکت ‌های خارجی، اظهار کرد: شرکت داروسازی زهراوی به عنوان دومین شرکت تولید کننده داروی کوپامر در جهان توانست داروی «کوپامر» را که از جمله داروهای راهبردی و ویژه بیماران ام. اس است را از انحصار صهیونیست ها بگیرد. فرم کپسول این دارو نیز در تبریز تولید می ‌شود.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص کمبود داروی بیماران کلیوی و انسولین قلمی در کشور و آذربایجان شرقی، بیان کرد: کمبود داروی سلسپت بیماران پیوندی، برطرف شده است، اما در خصوص انسولین ‌های قلمی وابسته هستیم، تکنولوژی انسولین ‌هایی که در قالب ویال هستند، در ایران وجود دارد، اما پس از قلمی شدن انسولین ‌ها در تولید آن مشکل داریم.
سیاهی، بیشترین قاچاق‌های دارویی را مربوط به مکمل‌های غیرمجاز و ورزشی دانست و گفت: متاسفانه برخی قاچاق‌ های قانونی توسط شرکت ‌های دارای مجوز انجام می ‌شود که تاسف آور است. در مورد مکمل ‌ها توصیه می ‌کنیم که از مکمل ‌های ایرانی که از کیفیت آن مطمئن هستیم، استفاده شود.
رئیس مرکز رشد واحد فناوری های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه به تازگی پژوهشگران تبریزی داروی «برم هگزین» را به عنوان داروی موثر در درمان کرونا مطرح کرده اند، تاکید کرد: از داروی برم هگزین بعنوان خلط آور و رقیق کننده ترشحات موکوسی و همچنین برای جلوگیری از نفوذ ویروس به سلول کار می کنند که مقاله علمی اش  مطرح شده در حال حاضر نمونه های خود را در حد کشوری توسعه دادند و در حال حاضر در مرحله دارونمای قرار دارد.
سیاهی با اشاره به اینکه 80 تا 85 درصد شرکت های داروسازی در کشور نیمه دولتی هستند، گفت: این امر باعث شده  عمر مدیریت در این داروسازی ها به یکسال هم نمی رسد که در بیشتر مواقع مشکلات زیادی برای این شرکت های داروسازی ایجاد می کند.
بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی در خصوص تاثیر طب سنتی در درمان کرونا بعنوان مکمل طب نوین، ابراز کرد: برای داروهای سنتی هنوز استانداردی تعریف نشده است. چیزی که ابوعلی سینا در کتاب خود نوشته با کلمه ای که ما برداشت می کنیم متفاوت است.
وی افزود: گاهی طب سنتی دکان و بازاری شده و کسی که شغل ندارد و با یک دیپلم، همه بیماری ‌ها را می ‌خواهد درمان کند! در رابطه با طب سنتی دانشکده تشکیل یافته و دوره چهار ساله تحقیقاتی می گذرانند اما اینکه هر عطاری ادعا طب سنتی کند، درست نیست.
بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی در مورد ادعای تغییر رفتار بیماری های ویروسی متناسب با آب و هوای هر منطقه و لزوم ساخت واکسن بومی گفت: بیماری های اپیدمی چنین رفتاری دارند اما کرونا ویروس پاندمی است و در همه جا بطور یکسان شیوع پیدا کرده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار