مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی خبر داد:

خودکشی هشتمین عامل مرگ و میر

1399/06/30 - 10:30 - کد خبر: 26983
خودکشی

نصر:مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: توجه و تمرکز جدی به پیشگیری از خودکشی، باید وجهه همت مسئولان و دست اندرکاران جامعه قرار گیرد.

به گزارش نصر،  وهاب اصل رحیمی در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه توجه و تمرکز جدی به پیشگیری از خودکشی باید وجهه همت مسئولان و دست اندرکاران جامعه قرار گیرد، گفت: دسترسی به امکانات یادگیری مهارت های زندگی تاثیر بسزایی در افراد دارد، چرا که اگر مهارت های زندگی از دوره کودکی به فرد آموزش داده شده باشند، می توانند نقش بسیار مهمی را در حفاظت از او در برابر خودکشی، حتی در زمان های بروز اختلال روانپزشکی و یا دچار حادثه شدن، ایفا کنند.
وی افزود: دسترسی به یک فرد ارائه دهنده خدمات سلامت روان، اعم از پزشک عمومی، مشاور، روانپزشک، روانشناس، همچنین وجود شبکه حمایتی قوی اجتماعی، مانند شبکه دوستان نزدیک یا اعضای خانواده، که می توانند در شرایط سخت به کمک فرد بیایند، می توانند تاثیر مثبتی داشته باشد.
اصل رحیمی با اشاره به اینکه اگر فردی افسردگی داشته باشد و اضطرب را هم تجربه کند، ریسک و خطر خودکشی در او افزایش می یابد: تصریح کرد: تقریباً 90 درصد افرادی که خودکشی می کنند افراد دارای تشخیص اختلال شخصیت مرزی و ضد اجتماعی، 60 تا 70 درصد تشخیص اختلالات خلقی و افسردگی دارند، 15 تا 20 درصد افراد دارای اختلال دو قطبی، 10 تا 20 درصد افراد با بیماری تک قطبی  و 10 درصد بیماران اسکیزوفرنی، سوء مصرف مواد و اختلال پنیک دارند.
 

وضعیت اقتصادی- اجتماعی از عوامل موثر در خودکشی
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه دو سوم افرادی که خودکشی منجر به فوت داشته اند، قبلاً هیچگاه اقدام قبلی به خودکشی نداشتند، تصریح کرد: 75 درصد از خودکشی کنندگان به احتمال بسیار زیاد طی ماه قبل با هر دلیل (دلشوره، کمر درد، سردرد و...)، به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کرده اند.
وی با اشاره به اینکه هر خودکشی حداقل برای 6 نفر دیگر تأثیر بدی دارد، اذعان داشت: تأثیرات روانشناختی، اجتماعی، و اقتصادی خودکشی بر خانواده و جامعه غیرقابل اندازه ‌گیری است و به طور کلی هشتمين عامل مرگ و مير می باشد.
اصل رحیمی در ادامه به نظریه "دورکهایم" در مورد علل خودکشی اشاره کرد و اذعان داشت: چهار نوع انگیزه، خودکشی فردگرایانه، خودکشی دگر خواهانه، خودکشی آنومیک و خودکشی جبرگرایانه، در افکار و رفتارهای منجر به خودکشی مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه انگیزه خودکشی آنومیک از نظر "دورکهایم" مربوط به تحولات و نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: وقتی در جامعه ای، عده ای یهویی صاحب ثروت های باد آورده می شوند، یا عده زیادی از مردم در اثر نوسانات و تلاطم های اقتصادی فقیر و ورشکسته می شوند، یا ارزش های اجتماعی دگرگون می شوند از ارزش های معنوی، اخلاقی و .. به ارزش های مادی و پول پرستی و ثروت تغییر جهت می دهد؛ در نتیجه ی چنین تغییر و تحولاتی، یک نوع آنومی و در هم ریختگی اجتماعی ایجاد می شود و عنصر مهم نظم و ثبات اجتماعی از بین می رود.
اصل رحیمی همچنین به انگیزه خودکشی جبرگرایانه اشاره کرد و افزود: بر اساس این نظریه، وقتی افراد در وضعیتی قرار می گیرند که امکان رشد و تبلور افکار و خواسته های حتی منطقی خودشان را هم ندارند، تمام فرصت های رشد و تعالی از آنها گرفته شده و در جامعه خیلی بسته ای زندگی می کنند و فرد محکوم است تا در طبقه و وضعیت اجتماعی و طبقه ای که قرار دارد، بماند و تا آخر زندگی، آن را تحمل بکند. نه فرصت شغلی بهتر؟! نه فرصت تحصیلی بالاتر، نه امکان فزایش ثروت و دارایی و... از این نوع خودکشی، تحت عنوان خودکشی جبرگرایانه هم نام می برند؛ که این نوع خود کشی، در جوامع بسیار سنتی و بسته اتفاق می افتد. مانند محدودیت تحصیلی برای دختران، محدودیت فرهنگی و سنتی که در آن افراد نمی توانند برخی شغل ها و رفتارهای فردی و اجتماعی را انتخاب کنند.   
این مقام مسئول در مرکز بهداشت استان در ادامه گفت: در یک محیط، یک سری عوامل وجود دارند که خطر خودکشی را بالا می برند و در عین حال عواملی نیز هستند که در صورت وجود تهدید خودکشی را می توانند پایین بیاورند؛ وضعیت اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی؛ وضعیت اشتغال، بیکاری، میزان درآمد، میزان شیوع مصرف مواد و الکل، فضای امید و نشاط در جامعه، نشاط معنوی و اعتقادی و پایبندی به اخلاق و معنویات و شعار دینی و.... هرکدام به عنوان عامل موثر و تعیین کننده در خودکشی هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار