رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی؛

۲۷ درصد عسل کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

1399/06/24 - 10:46 - کد خبر: 26950
عسل، زنبورداری

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۲۷ درصد عسل تولیدی کشور به میزان ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن در این استان تولید می‌شود.

به گزارش نصر، رسول جلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این استان دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزارکندوی مدرن و بومی است که موجب اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده‌ است.
وی بیان کرد: میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۲۳۴ هزار کندوی مدرن و ۱۱۰ هزار کندوی بومی وجود دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۰ هزار کندو و تولید بیش از۱۰ هزار تن عسل، مقام اول استان را در تولید عسل به خود اختصاص داده‌است.
وی گفت: در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند، ۶ هزار و ۱۶۵ نفر بوده و تعداد بیش از پنج هزار نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه این استان امسال مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد، گفت: آذربایجان غربی با ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد.
جلیلی ادامه داد: زنبورداران استان با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند.
آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.
انتهای پیام/

پژوهشیار