مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خبر داد:

طلب ۲۰ میلیارد تومانی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌شرقی

1399/06/22 - 16:24 - کد خبر: 26839
حسن ربانی ارشد

نصر: مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش این مجموعه در صیانت از منافع ملی از طریق کمک به ارتقای کیفیت سازه‌ای طرح‌های عمرانی گفت: این مجموعه افزون بر ۲۰ میلیارد تومان از ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی طلب دارد.

به گزارش نصر، حسن ربانی ارشد روز یکشنبه با حضور در ایرنا مرکز آذربایجان شرقی با ارایه گزارشی از خدمات فنی و  مهندسی آزمایشگاه فوق، افزود: با وجود اینکه به دلیل حاکمیتی نبودن، هیچ گونه بودجه و اعتبارات دولتی نداریم، اما همواره در خدمت بخش دولتی و غیردولتی بوده و آماده همه گونه همکاری برای بهنیه سازی سازه های طرح های مختلف عمرانی هستیم.
به گفته وی بیش از ۹۰ درصد از مطالبات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی از نهادهای دولتی و شهرداری ها و بقیه از بخش خصوصی است.
ربانی ارشد با بیان اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال ۱۳۳۴ برای اولین بار با نام شرکت مهندسین مشاور جهت تحقیق و مطالعه خاک های ایران در ساخت راه های اصلی تحت عنوان آزمایشگاه خاک شناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: در حال حاضر نوع فعالیت های این آزمایشگاه بر درآمد و هزینه استوار است، اما با این حال به دولت نیز در قالب مالیات کمک می کند.
وی مطالعه خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خاک ها و مصالح و مصنوعات ساختمانی، انتخاب و تعیین روش های مناسب در انجام آزمایش های مربوطه، انجام آزمایش های فنی و کنترل عملیات اجرایی پروژه های عمرانی در حین اجراء، طراحی و اجرای برنامه آموزشی منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی و آموزش کارشناسان، تکنسین ها و متخصصین در جهت تکمیل کادر سازمان و تامین نیاز سایر دستگاه ها، آزمایشگاه ها و شرکت ها و محاسبه، مطالعه، طرح و همچنین نظارت و مشاوره در زمینه های مکانیک خاک و سنگ، ژئوتکنیک و راه را از جمله فعالیت های آزمایشگاه برشمرد.
ربانی ارشد اضافه کرد: تدوین استانداردهای مرتبط طی همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی کاربردی مرتبط، ارتباط با منابع علمی داخلی و خارجی به منظور تبادل اطلاعات و روش های جدید، عمل به عنوان بازوی اجرایی کارفرما در جهت ارزیابی مشخصات آزمایش های خارج از مشخصات و حضور در کمیسیون های تحویل موقت و  نظارت بر کار آزمایشگاه های خصوصی جهت کنترل کیفیت پروژه ها و کالیبراسیون تجهیزات و همچنین میزان انطباق با استانداردها از دیگر فعالیت های ماست.
وی کنترل کیفی را اولویت های اصلی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه های عمرانی اعلام و اضافه کرد: ما آمادگی کامل برای ارایه انواع مشاوره ها و آموزش ها به بخش های دولتی و خصوصی را نیز داریم.
ربانی ارشد با تاکید بر اینکه این مجموعه از تخصصی ترین، توانمندترین و مجرب ترین بدنه نیروی انسانی برخوردار است، از دارا بودن تحصیلات دانشگاهی بیش از ۹۰ درصد کارکنان آزمایشگاه در آذربایجان شرقی خبر داد و یادآور شد: تجهیزات و امکانات موجود در آزمایشگاه تبریز در سطح کشور بی مانند بوده و حتی در تعدادی از موارد از تهران نیز امکانات نرم افزاری  و سخت افزاری بهتر و به مدرن تری دارد.
وی شعار اصلی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی را " ارتقای سازه ها،حافظ منافع ملی" بیان کرد و گفت: معتقدیم آنچه که در حوادث طبیعی و غیرطبیعی همچون سیل و زلزله، ساختمان ها و سازه های فیزیکی را دچار خسارت می کند، غیراستاندارد بودن آنهاست که موجب نگرانی افراد جامعه می شود.
ربانی ارشد همکاری با شهرداری ها، دهیاری ها، نطام مهندسی و استانداری ها را لازمه تحقق شعار فوق دانست و با بیان اینکه هم اکنون آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی تعامل مناسبی با ادارات دولتی و بخش خصوص دارد، بر تقویت این تعاملات تاکید کرد.
وی مجموع درآمدهای سال گذشته  آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی را حدود ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد که به گفته وی تاکنون تنها حدود هشت میلیارد تومان آن وصول شده است و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۰ درصد درآمدهای پارسال محقق شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه آزمایشگاه یاد شده در تمام شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی واحدهای مستقر دارد، افزود: به عنوان مثال هم اکنون تعداد ۴ واحد آزمایشگاه به صورت شبانه روزی در پروژه راه آهن تبریز- میانه مستقر است.
ربانی ارشد از قطب بودن آزمایشگاه تبریز در حوزه قیر خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از آزمایش های مربوط به قیر از سراسر ایران به تبریز ارسال می شود و در حقیقت در این زمینه و سایر بخش ها به عنوان محور عمل می کنیم.
وی ادامه داد: در زمینه آزمایش های مقاومت الکتریکی زمین، داون هل، ژئوتکنیک و کشش میلگردهای سایز بالا نیز آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی به عنوان مرجع کشوری عمل می کند و در حقیقت این مجموعه در ایران  ه عنوان شماره یک شناخته می شود.
ربانی ارشد گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی جزو معدود مراکز در ایران است که استاندارد شماره ۱۷۰۲۵ را اخذ کرده است.

پژوهشیار