رئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی؛

آزمایشگاه رانشگرهای فضایی در تبریز راه اندازی می شود

1399/06/22 - 09:52 - کد خبر: 26788
بازدید

نصر: رئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی گفت: طرح آزمایشگاه رانشگرهای فضایی نخستین آزمایشگاه رانشگرهای الکتریکی در سطح کشور و حتی منطقه است که می‌تواند نیازهای اساسی کشور را در این حوزه تامین کند.

به گزارش نصر، رضایی حقیقت امروز جمعه در بازدید استاندار آذربایجان شرقی از از پژوهشکده رانشگرهای فضایی در تبریز، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از فعالیت‌های این مجموعه به عنوان پشتیبانی مهندسی جنگ و همچنین مرکز تحقیقات مهندسی، ماموریت‌های محوله در حوزه فضایی که در سه گروه پژوهشی عملگر، مکانیزم و رانشگرهای فضایی در حال اجراست را تشریح کرد.
 وی، چرخ عکس‌العملی و پین پولر را به عنوان اولین محصولات زیرسیستمی کشور نامید که در این پژوهشکده طراحی و ساخته شده‌اند.
حقیقت با اشاره به طرح‌های توسعه ماموریتی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و همچنین طرح توسعه زیرساخت تجهیزات آزمایشگاهی رانشگرهای فضایی، از  این طرح‌ها به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای فناوری‌های فضایی در شمال‌غرب کشور نام برد و خاطرنشان کرد: طرح آزمایشگاه رانشگرهای فضایی نخستین آزمایشگاه رانشگرهای الکتریکی در سطح کشور و حتی منطقه است که می‌تواند نیازهای اساسی کشور را در این حوزه تامین کند.
 وی افزود؛ در این طرح که در آینده نزدیک وارد مرحله ساخت و اجرا خواهد شد، از فناوری‌های پیشرفته پلاسما و ولتاژ بالا و خلاء‌های پایدار و دما پایین استفاده شده و استانداردهای به‌کاررفته در آن، مطابق با استانداردهای سخت‌گیرانه سازمان فضایی اروپا طراحی شده است.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در بازدید از پژوهشکده رانشگرهای فضایی در تبریز، با ماموریت‌ها، اقدامات و فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه این پژوهشکده آشنا شد.
محمدرضا پورمحمدی در حاشیه این بازدید که به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار انجام شد، با ابراز خرسندی از موفقیت‌ها و دستاوردهای محققان و متخصصان این پژوهشکده، گفت: خوشیختانه این پژوهشکده با طرح و اندیشه و برنامه و آینده‌نگری خوبی در حال فعالیت است.
 وی تأکید کرد: باید از مراکزی که پیشران توسعه هستند حمایت‌های لازم صورت گیرد و برای سرمایه‌گذاری در این زمینه برنامه‌ریزی شود.
پورمحمدی با اشاره به کاربردهای وسیع غیرنظامی حوزه فضا و ضرورت دست‌یابی به آنها، اظهار داشت: اگر امروز  قادر به طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره هستیم از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
انتهای پیام/

پژوهشیار