خبر/

بیانیه هفت کشور جنوب اروپا علیه ترکیه

1399/06/21 - 10:49 - کد خبر: 26758
پرچم ترکیه

نصر: رهبران هفت کشور جنوب اروپا از ترکیه خواستند به آنچه که "فعالیتهای یکجانبه و غیرقانونی" این کشور در شرق مدیترانه خواندند پایان داده و گفتگو را با هدف کاستن از تنشها در منطقه از سر بگیرد.

به گزارش نصر،  رهبران کشورهای فرانسه، یونان، قبرس، مالت، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال در پی بالا گرفتن نگرانی ها از بابت وقوع درگیری به سبب عملیاتهای ترکیه برای گسترش منابع انرژی و نفوذ خود در منطقه، نشستی را در جزیره کرس فرانسه تشکیل دادند.
این کشورها در بیانیه پایانی اجلاسشان گفتند بر "حمایت و همبستگی کامل" خود در قبال قبرس و یونان که به گفته آنها "با اقدامات تقابلی" ترکیه مواجه هستند تاکید می کنند.
آنها تصریح کردند: از این که ترکیه به درخواستهای مکرر اتحادیه اروپا برای پایان دادن به فعالیتهای یکجانبه و غیرقانونی خود پاسخ نداده است متاسف هستیم.
این رهبران هشدار دادند: در غیاب پیشرفت در تعامل با ترکیه به سمت برقراری گفتگو و تا زمانی که این کشور به اقدامات یکجانبه خود پایان ندهد، اتحادیه اروپا آماده است تا در نشستی در اواخر ماه جاری میلادی فهریتی از تدابیر محدودیت آمیز بیشتر را تهیه کند.
آنها همچنین خواستار از سرگیری میانجی گری آلمان در این مناقشه شدند. روسیه نیز در روزهای اخیر پیشنهاد میانجیگری خود در قبال این مناقشه را داد.
این در حالی است که اخیرا فرانسه در راستای نشان دادن حمایتش از یونان و قبرس دست به اجرای گشتهای نظامی در منطقه شرق مدیترانه زده و اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی تحریمهای جدید علیه ترکیه است.
نخست وزیر یونان نیز اظهار کرد: اگر ترکیه واقعا خواستار یک گفتگوی صریح با یونان و قبرس و با اتحادیه اروپا است باید این تمایلش را به صورت عملی نشان دهد و فورا اقدامات یکجانبه را متوقف کند و نشانه هایی متقاعد کننده در خصوص احترام گذاشتنش به قوانین بین المللی را نشان دهد. آنها باید لفاظی های تهاجمی خود را محدود کرده و برای مذاکرات اکتشافی با یونان به پای میز مذاکره برگردد.
همچنین وزیر امور اروپایی دولت یونان نیز در صحبتهایش با قانونگذاران اتحادیه اروپا خواستار حمایت شرکای اروپایی از کشورش شده و گفت: تنشها بر سر حقوق انرژی به نوبه خود یک تهدید بزرگ برای معماری امنیت مشترک ما محسوب می شود.
او ترکیه را متهم کرد به اینکه فراتر از یونان را در نظر داشته و "یک فاکتور بی ثبات کننده در منطقه ای وسیعتر" با استناد به اقداماتش در لیبی، سوریه و فراتر از آن به حساب می آید.
این در حالی است که مقامهای نظامی ترکیه و یونان هم روز پنجشنبه در مقر ناتو نشستی را با هدف کاستن از ریسک درگیری مسلحانه برگزار کردند.
انتهای پیام/

پژوهشیار