معاون اول رییس جمهوری؛

دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی و دارو نداریم

1399/06/19 - 21:00 - کد خبر: 26686
اسحاق جهانگیری

نصر: معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی و دارو نداریم، گفت: برای عبور از مشکلات و دشواری‌ها وقت گذاشته و راه‌حل‌های لازم را پیدا کرده‌ایم.

به گزارش نصر، «اسحاق جهانگیری» عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح همزمان ۳۸۳ طرح تعاونی در سراسر کشور اظهار داشت: بخش تعاون کارهای ماندگاری برای کشور انجام داده است و امروز شاهد اجرای بخش دیگری از این فعالیت‌ها بودیم که با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای بیش از ۲۶ هزار و ۶۹۱ نفر  شغل ماندگار و تولیدی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: ما آرمان‌های متعددی برای اقتصاد و نظام خود داشتیم و داریم و فکر می‌کنم با همه مشکلات و سختی‌ها که بر مردم و کشور وارد می‌شود هیچ وقت نباید آن آرمان‌ها را فراموش کنیم.  یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های جمهوری اسلامی استقرار عدالت در کشور و رفع فاصله‌های نگران‌کننده طبقاتی بوده است تا مردم از رفاه و آسایش مناسب برخوردار باشند.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در هر شئونی از عدالت چه اقتصادی، چه اجتماعی، چه سیاسی و چه فرهنگی، شاید احساس کنیم که خیلی با آنچه می‌خواستیم، فاصله داریم اما  این نباید سبب شود از هدفی که داشتیم، منصرف شویم. بلکه باید با تلاش بیشتر به سمت آن حرکت کنیم.
وی در ادامه گفت: تعاونی در همه آرمان‌ها نقش جدی و تعیین کننده دارد و از هر بعدی که به تعاونی نگاه کنید اگر دنبال جمع کردن سرمایه های خرد برای انجام کارهای بزرگ هستید، اگر به دنبال این هستید که افراد همواره صاحب کارو کسب و درآمد باشند جای آن تعاونی است.  
معاون اول رییس جمهوری افزود: بخش خصوصی یک زمینه خوب و مثبتی است که باید حمایت شود و همواره مورد حمایت باشد اما این به آن معنا نیست که تعاونی را که می تواند علاوه بر سرمایه گذاری و تولید و ایجاد اشتغال، درآمد پایدار برای آحاد جامعه ایجاد کند به آن کم توجهی کنیم.
جهانگیری ادامه داد: سیاست‌ها و راهبردهای اخیری که رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند و در این چندسال اجرا کردیم نشان داد که جهت گیری‌ها و رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون قوی تر و پررنگتر است.
وی با گلایه از کسانی  که کمترین اطلاع از عملکرد اقدامات اقتصاد مقاومتی دارند و در جامعه اظهار نظر می‌کنند گفت: سبقت‌گیری در پمپاژ یاس و ناامیدی در جامعه متاسفانه زیاد شده است. افرادی که سابقه انقلابی دارند آنهایی که مسوولیت دارند و افرادی که وظیفه آنها این است که به مردم خدمت کنند و از این مردم دارند حقوق می گیرند که برای مردم خدمت کنند و مناصب مختلفی را هم اشغال کردند به جای این که مردم را در این شرایط سخت کمک کنند به زخم آنها نمک نپاشند مدام حرف‌های منفی زدن، جامعه را از آنچه که هست سیاه و تاریک تر نشان دادن و از آینده را تیره تر از آنچه که هست نشان دادند. این چه نفعی برای کشور دارد. کدام مشکل کشور را حل می کند.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: ممکن است ما با فردی مخالف باشیم بگوییم با این فرد مخالفیم چون با این فرد مخالفیم باید کاری کنیم که مردم و نسل جوان نسبت به آینده کشور، نظام و خود مایوسانه نگاه کنند و بگویند ما چه آینده ای داریم؟
جهانگیری تاکید کرد: اگر اجرای موفق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نبود هدفهایی که آمریکایی‌ها برای کشور ترسیم کرده بودند حتما به بخش عمده ای از آن دسترسی پیدا می کردند. آمریکایی‌ها فقط به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران نبود. دنبال فروپاشی اقتصاد، نظام بودند. حتی با نهایت پرویی گفتند چرا ایران باید کشور بزرگی باشد.
وی با طرح این سوال که چه مساله ای باعث شد که آمریکایی‌ها حتی در اولین هدف شان که فروپاشی اقتصاد بود موفق نشدند گفت: چرا که از ظرفیت های داخل استفاده کردیم. اگر اندکی سال گذشته گندم وارد کردیم نه برای مصرف برای این که ذخایر راهبردی گندم را افزایش دهیم و دو برابر کنیم که ذخایر مطمئن داشته باشیم تا در جامعه با کمبود گندم مواجه نشویم.  
معاون اول رییس جمهوری افزود: در همین سایه اجرای سیاست های اصل ۴۴ در گندم به خودکفایی رسیدیم و امنیت غذایی کشور تا حد زیادی تامین شد و در بنزین و گازوییل از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم.  
وی با بیان این که آمریکایی ها مکرر اعلام می کنند که ما جلوی صادرات نفت ایران را گرفتیم گفت: به هر حال اقداماتی انجام گرفته و با صادرات کالاهای غیرنفتی توانستیم تا حد زیادی نیازهای ارزی کشور را تامین کنیم. البته اگر صادرکنندگانی که ارزشان را کامل برنگرداندند، کامل به چرخه اقتصاد باز می گرداندند همین فشارهایی که الان داریم این فشارها نبود. اما با همه این مشکلات صادرات به همت صادرکنندگان و بخش خصوصی انجام می شود.  
جهانگیری در ادامه به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: وقتی که می گوییم درونزایی یعنی از همه ظرفیت های کشور استفاده شود. مهمترین ظرفیت های موجود در کشور نیروی انسانی، منابع طبیعی، ‌موقعیت جغرافیایی است.  
وی افزود: ظرفیت دیگری که در اقتصاد مقاومتی وجود دارد مردمی کردن اقتصاد بوده است. ما از ابتدا گفتیم مردمی کردن اقتصاد یعنی آنچه که در اختیار دولت است به بخش خصوصی واگذار کنیم. که به اعتقاد من مردمی کردن اقتصاد واگذار کردن به بخش خصوصی است ولی قسمت غالب در مورد واگذاری‌ها همین فعال‌کردن بخش تعاونی است که البته می‌دانیم بخش تعاون همواره از دولت مطالباتی دارند که با برنامه‌ریزی و تلاش این مطالبات برطرف خواهد شد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که شرایط ما شرایط خدمت است ادامه داد: به همه مدیران، استانداران، وزیران می گویم وقتی که مردم در این شرایط سخت و دشوار و پیچیده هم از جهت فشارهای تحریم و هم از جهت کرونا قرار گرفته اند وظیفه ما این است که اگر در گذشته ساعات مشخصی را برای خدمت به مردم اختصاص می‌دادیم امروز بدون توجه به حاشیه‌سازی‌هایی که برخی می‌خواهند ما را درگیر آن کنند، همه انرژی خود را برای خدمت به مردم اختصاص دهیم.
جهانگیری گفت: ممکن است راجع به هر کدام از ما نقدهایی صورت بگیرد که چرا این کار را کردید این کار را نکردید، ما با خدای خودمان عهد کنیم که آنچه که مصلحت مردم، نیاز کشور، شرایط کشور است آن را انجام دهیم و از منافع خود و جناحی به نفع منافع ملی کشور عبور کنیم.
وی با بیان این که  مردم الان در شرایطی قرار گرفتند که انتظار دارند مدیران با تمام وجود کار کنند و مشکلات را حل کنند گفت: قطعا در مشکلات کشور هم مسایل بیرونی و تحریم ها و هم ضعف مدیریت تاثیر دارد.  
معاون اول رییس جمهوری افزود: ما باید به مردم صادقانه بگوییم اگر ضعفی در مدیریت است این معنایش این نیست که مدیران ما در همه جا خوب عمل کردند ممکن است جاهایی اشکال داشتیم و جاهایی هم بهتر می توانستیم تصمیم بگیریم وعمل کنیم اما با وجود همه این موارد، حرکت دولت به سمت رفع مشکلات مردم بوده است.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: علیرغم همه مشکلات ما در زمینه تولید داخلی در سالی که سال جهش تولید است کارهای خوب و جدی انجام گرفته است. رشد تولید خیلی از محصولات هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعت و خدمات و صادرات قابل توجه است البته در برخی موارد به خاطر کرونا مرزهای زمینی کشور بسته شد که باعث شد صادرات کمی افت کند و واردات با مشکلات روبرو شود.
وی تاکید کرد: با اطمینان به مردم می گویم در تامین کالاهای اساسی،  دارو و بقیه نیازهای ضروری کشور دغدغه ای نداریم و تامین شده است البته با سختی های فراوانی که وجود داشته است. امروز هرکاری که می خواهیم برای کشور انجام دهیم به خصوص وقتی در فضای بین المللی قرار می گیرد با دشوارهای خود روبرو است اما مهم این است که برای عبور از دشواری‌ها وقت گذاشتیم و به دنبال راه حل بوده ایم.  
جهانگیری گفت: حتما در ماه های آینده تلاش‌ها بیشتر خواهد شد و روزنه های امیدوارکننده بیشتری مشاهده شده که امیدوارم در آینده شاهد تغییرات بیشتر و بهتری در وضعیت اقتصادی کشور شاهد باشیم و به دستاوردهای بهتری دست پیدا کنیم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: از همه استانداران می خواهم که به بخش تعاون کمک کنند و در اعتبارات استانی بیشتر به آنها توجه شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار