گزارش اختصاصی نصر/

چالش «شاد» در خانه ها / شاد همچنان لنگ می زند

1399/06/20 - 12:02 - کد خبر: 26683
شبکه شاد

نصر: این روزها آموزش آنلاین و بهره گیری از اپلیکشین های موبایل محور به ویژه برنامه شاد به چالشی جدی برای مربیان و والدین دانش آموزان ایرانی تبدیل شده است.

به گزارش نصر، شبکه آموزش دانش‌آموزی که به اختصار شاد نامیده‌ می‌شود، پیام‌رسان اینترنتی رسمی وزارت آموزش و پروش است که برای آسان کردن ارتباط بین دانش‌ آموزان و آموزگاران طراحی شد و از فروردین امسال شروع به کار کرده است که برای سال تحصیلی جدید نیز از بازوان اصلی وزارت آموزش و پرورش برای تدریس مجازی خواهد بود.
آژانس خبری تحلیلی نصر با توجه به اهمیت موضوع در روزهای نخست آغاز سال تحصیلی، در مصاحبه با عاشور اکرمی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و تعدادی از معلمان و اولیا نگاهی به چگونگی استفاده از ظرفیت‌های این برنامه در امر آموزش مجازی پرداخته است.

از مشکلات نسخه اولیه تا به‌روزرسانی‌ جدید
گزارش‌هایی که از مشکلات نسخه‌‌های اولیه این پیام‌رسان در سال تحصیلی گذشته وجود داشته، سبب مشکلات جدی بین معلمان و دانش‌آموزان شد.
عدم نصب این نرم افزار در برخی دستگاه‌ها، مشکلات احراز هویت و ورود به شبکه، آپلود نشدن صوت و ویدیو معلمان و از همه بیشتر سرعت پایین پیام‌رسان، از جمله شکایات کاربران شاد بود. تمام این‌ها باعث می‌شد که در کنار شاد، پیام‌رسان‌های خارجی و به طور عمده واتساپ و نرم‌افزارهای اختصاصی مدارس هم مورد استفاده معلمان و دانش‌آموزان باشد.
در ۱۵ شهریور، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، نسخه به روز‌شده‌ی شاد برای دانلود کاربران در دسترس عموم قرار گرفت که به گفته‌‌ی عاشور اکرمی، ۲۵ قابلیت جدید به آن اضافه شده است و ۱۱ قابلیت دیگر نیز در حال پیاده‌سازی است و به زودی نسخه‌های به روزرسانی شده در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
از جمله قابلیت‌های جدید این پیام‌رسان می‌توان به بارگذاری همه نوع فایل‌ تا حجم ۱.۵گیگابایت، برگزاری کلاس‌های زنده با امکان ضبط، تماس صوتی و تصویری رایگان، سامانه حضور و غیاب، آزمون‌ساز خودکار و برگزاری آزمون‌های هماهنگ بین کلاسی و بین مدرسه‌ای، تلویزیون اینترنتی، ایجاد کارپوشه مجازی برای هر دانش‌آموز و اطلاع رسانی مستمر به والدین، اشتراک گذاری صفحه نمایش، پشتیبانی برای پاسخ به سوالات کاربران، به روزرسانی خودکار و قابلیت جستجو محتواهای آماده از سوی وزارتخانه و در آخر کانال‌های آموزشی مختلف اشاره کرد.
این گزارش حاکی است؛ اضافه شدن این امکانات جدید، شاد را نسبت به سایر پیام‌رسان‌ها برای امر آموزش تخصصی‌تر و رقابت‌پذیرتر می‌کند و اقبال عمومی را افزایش خوا‌هد داد، اما باید مدتی زمان بگذرد تا محاسن و معایب این پیام‌رسان بهتر مشخص بشود.

اقدامات آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید
 نگرانی‌های والدین درباره سلامت کودکانشان جدی است اما والدین در نظر داشته باشند که با این حال حضور در مدرسه اجباری نیست. اما سوال این است که در چنین شرایطی چگونه از برنامه شاد استفاده خواهد شد؟
عاشور اکرمی در پاسخ به این سوال گفت: اولویت آموزش و پرورش، آموزش حضوری با رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی، رعایت فاصله یک متر در کلاس و زمان محدود ۳۵ دقیقه‌ای برای هر درس است. برای رفت و آمد به مدرسه نیز، سرویس‌های ایاب و ذهاب موظفند با ۵۰ درصد ظرفیتشان کار کنند. در این شرایط شاد یک برنامه مکمل آموزشی است. اما در مناطقی که دانش‌آموزان به دلیل تشدید شیوع بیماری نمی‌توانند در کلاس‌ها حضور بیابند یا باید گروه‌بندی شده به مدارس بروند، برنامه شاد یک رویکرد اصلی آموزش خواهد بود.
 اکرمی افزود: آماده‌سازی مدارس، برنامه شاد و تلویزیون دولتی همگی از اقدامات آموزش و پرورش برای تحصیل دانش‌آموزان است. در کنار این موارد برای دانش‌آموزان کم بضاعت نیز درس‌نامه‌هایی تنظیم‌ شده‌اند تا بصورت خودآموز تحصیل کنند و با معلم خود با تماس تلفنی رفع اشکال نمایند.
وی در پاسخ اینکه در سه روز نخست آغاز سال تحصیلی، وضعیت حضور دانش‌ آموزان در مدارس استان چگونه بوده است گفت: ۸۲ درصد دانش‌آموزان ابتدایی و ۹۰ درصد متوسطه اول و دوم و ۵۰ درصد دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای، با رعایت گروه‌بندی در کلاس‌های درس حضور یافته‌اند. اینکه چرا درصد دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای کمتر است به کلاس‌هایی کارگاهی برمی‌گردد که خارج از مدارس اجرا می‌شوند.

زیرساخت‌های استفاده از برنامه شاد
عاشور اکرمی نیز در پاسخ به شرایط دسترسی به اینترنت در آذربایجان شرقی گفت: رایگان شدن اینترنت سامانه شاد که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده، در حال اجراست و با همکاری مخابرات، به مدارس ۸۰ درصد روستا‌ها و مناطق دورافتاده اینترانت ملی رسیده است که تا اوایل مهر امسال این طرح در استان ما به اتمام خواهد رسید.
وی افزود: ما در مدارس مشکل امکانات نداریم و اگر آموزگاری هم کامپیوتر و گوشی مناسب نداشته باشد می‌تواند از امکانات دولتی استقاده کند. پیش از شروع کرونا، تحت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هوشمند‌سازی مدارس و آموزش معلمان برای استفاده از امکانات نوین شروع شده بود و در بحران این بیماری هم دوره‌های آموزش مجازی برای معلمان اجرا گشت و ادامه نیز دارد.
اکرمی در پاسخ به ارائه سیم‌کارت دانش آموزی گفت: این طرح از سوی اپراتورها در حال پیگیری است اما هنوز سیم‌کارتی در استان توزیع نشده است.

برنامه‌های ملی و استانی برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت
اکرمی ادامه داد: سال گذشته طرح یاری‌گران آموزش به همت معلمان و همکاران بازنشسته، بدون دریافت هیچ ریالی، به اجرا درآمد و ۲۶ هزار دانش‌آموز در استان پوشش داد و یک نفر دانش‌آموز ثبت‌نام شده رها نگشت.
گزارش نصر می افزاید؛ بنیاد مستضعفان و اپراتور‌ها هم اعلام کردند که ۱۱ هزار تبلت رایگان مابین دانش‌آموزان محروم کشور توزیع کند.
از معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در خصوص این موضوع سئوال کردیم که وی پاسخ داد: هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است و ابلاغیه در دست نداریم، اما مواردی از نیکوکاری معلمان و خیرین استان به صورت داوطلبانه صورت گرفته که جای تقدیر و تشکر دارد.
گزارش نصر می افزاید؛ بی تردید شیوع کرونا عطش بهره مندی از ظرفیت های فناوری اطلاعات در حوزه آموزش را دوچندان کرد ولی به نظر می رسد هنوز شاد نتوانسته است شادی تحصیل در مدارس را به خانه ها ببرد و نیازمند تقویت زیرساخت ها و توجه به نیاز خانواده ها دارد.
ذکر این نکته ضروری است که تامین گوشی هوشمند برای بهره مندی از آموزش آنلاین دانش آموزان برای خانواده هایی که با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند بسیار دشوار است امیدواریم مسئولان امر در این خصوص نیز چاره اندیشی کنند.

گزارش از فرناز اسراری
انتهای پیام/

پژوهشیار