مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

تولید ۶۷۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

1399/06/18 - 09:57 - کد خبر: 26553
گندم

نصر: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امسال ۶۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شده است.

به گزارش نصر، جلال رحیم‌زاده در گفت‌وگویی گفت: در سال گذشته، ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت گندم رفتند که ۶۶ هزار هکتار از آن‌ها مزارع آبی و مابقی نیز مزارع دیم بودند.
وی افزود: از عمده شهرستان‌هایی که گندم و به خصوص گندم دیم کاشته می‌شود می‌توان به هشترود، چاراویماق، میانه، مراغه، سراب، بستان آباد، اهر و کلیبر اشاره کرد.
وی با بیان این‌که در آستانه آغاز کشت پاییزه محصولات در سال زراعی جدید هستیم، گفت: در راستای تامین بذور لازم کشت پاییزه سال زراعی جدید، ۱۰ شرکت تولید کننده بذر گندم در استان فعالیت می‌کنند که با همکاری این شرکت‌ها توانستیم تاکنون ۱۲ هزار تن بذر گندم را تامین کنیم؛ این بذور پس از مرحله ضدعفونی و آماده سازی به دست کشاورزان خواهد رسید.
رحیم‌زاده ادامه داد: تنوع ارقام محصول گندم دیم در استان خوب است اما در مورد گندم آبی این‌گونه نیست لذا برنامه ریزی کردیم تا امسال تنوع این محصول را نیز بالا ببریم و در سال زراعی آینده شاهد تنوع رقم گندم آبی در حد پنج رقم باشیم.
وی متذکر شد: آذربایجان شرقی می‌تواند نیاز گندم سالانه خود را تامین کند و در سطح کشور، از لحاظ تولید گندم دارای رتبه پنجم است.
وی در خصوص خسارت‌های وارد شده به مزارع گندم استان در سال زراعی گذشته، تشریح کرد: متاسفانه آذربایجان شرقی در مهرماه سال گذشته کمترین بارندگی را با حدود ۵۰ میلی متر در بین سایر استان‌ها داشت که این امر باعث کمبود بارندگی و آسیب به مزارع دیم شد؛ هم‌چنین در فروردین و اردیبهشت ماه در اثر افت دما، محصول گندم استان دچار سرما دیدگی و خسارت شد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: وزش باد گرم در خرداد ماه نیز باعث ایجاد تنش خشکی در برخی مزارع شده و مقدار محصول را کاهش داد.
وی ادامه داد: پیش از برآورد خسارت‌ها، پیش بینی می‌شد که امسال ۸۵۰ هزار تن تولید گندم داشته باشیم اما پس از وقوع خسارات و برآورد آن‌ها ۶۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شده و تعدادی از کشاورزان محصول خود را فروختند؛ امسال نسبت به دو سال گذشته میزان خرید گندم ۱۰ درصد رشد داشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار