رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی؛

واکسن آنفلوانزا از ابتلا به کرونا پیشگیری نمی‌کند

1399/06/18 - 09:40 - کد خبر: 26551
واکسن آنفولانزا

نصر: رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا از ابتلا به کرونا پیشگیری نمی‌کند، گفت: این واکسن فقط از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری می‌کند و ارتباطی به کرونا ندارد.

به گزارش نصر، سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگویی با بیان این مطلب اظهار کرد: نقش حفاظتی واکسن آنفلوانزا 100 درصدی نبوده و این امکان وجود دارد که فردی با وجود تزریق واکسن آنفلوانزا به این بیماری مبتلا شود، در این حالت علایم فرد به دلیل دریافت واکسن، چندان شدید نخواهد بود.
وی تاکید کرد: همچنان تاکید داریم گروه‌های پرخطر در خانه مانده و از حضور در مکان‌های شلوغ و پرتردد و از مواجهه با افراد علامت دار خودداری کنند، امیدواریم با رعایت توصیه‌هایی مبنی بر رعایت فاصله‌ی اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی آن‌ها، ضمن مقابله با کرونا کم‌تر شاهد موارد بیماری آنفلوانزا باشیم.
وی با مقایسه‎ی علایم سرماخوردگی و علایم آنفلوانزا، بیان کرد: علایم سرماخوردگی خفیف‌تر از آنفلوانزا بوده و فردی که به سرماخوردگی مبتلا شده است، تب پایین‌تری داشته و چند روزی را با حال عمومی بد و درد بدن سپری می‌کند و علایم به تدریج تشدید می‎شود، اما در آنفلوانزا فرد به طور ناگهانی با تب بالا، درهای عضلانی و دردهای کمری شدید مواجه می‎شود.
خیاط‌زاده متذکر شد: با علایم مذکور شاید بتوان آنفلوانزا و سرماخوردگی را از هم تفکیکی کرد، اما امسال تفکیک این دو بیماری از هم بسیار سخت است، کرونا هم در برخی موارد علایمی مانند آنفلوانزا و تنگی نفس و درد شدید بدن را نشان داده و گاهی هم خودش را با علایم ملایمی مانند احساس خستگی و خمودگی و احساس دردهای عضلانی نشان داده و مانند سرماخوردگی، به تدریج تشدید می‎شود.
وی گفت: علایم کرونا می‌تواند حد واسطی از آنفلوانزا و سرماخوردگی باشد و این امر، کار تشخیص و تمییز این سه بیماری را از هم مشکل‌ می‌کند.
وی تاکید کرد: اکنون، درخواست واکسن آنفلوانزا در کل جهان افزایش یافته است، اما نمی‌توان به تعداد کل جمعیت جهان و 80 میلیون نفر جمعیت ایران، واکسن آنفلوانزا تولید و توزیع کرد. اینگونه نیست که بگوییم از کودک تا پیر همگی باید واکسن تزریق کنند، این مورد هم اندیکاسیون‌های خاص خود را دارد.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن مانند بیماری کلیوی، بیماری کبدی و مبتلا به دیابت گروه‌های سنی بالای 60 سال را در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا دانست و گفت: به عنوان مثال فردی که هم بالای 60 سال بوده و هم مبتلا به بیماری زمینه‌ای است، در اولویت تزریق قرار دارد. افراد مبتلا به بیماری‌هاتی مانند ام اس و بیماری‌های مزمن ریوی هم به تزریق واکسن آنفلوانزا نیاز دارند.
وی اضافه کرد: توصیه می‌کنیم، واکسن آنفلوانزا به برخی از کودکان زیر پنج سال و زیر 12 سال دارای بیماری زمینه‎ای نیز بنا به توصیه‎ی پزشک و همچنین به گروه‌های پرخطر که از رسانه‌ها نیز اطلاع رسانی می‎شود، تزریق شود، افرادی که بدون توصیه‌ی کارشناسان تمایل به واکسیناسیون دارند، در اولویت‌های بعدی قرار دارند.
وی متذکر شد: مادران بارداری که در ماه‌های اول تا سوم بارداری قرار دارند و نیمه‌ی دوم و سوم بارداریشان را در طول فصل پاییز و زمستان سپری خواهند کرد هم جزومواردی هستند که در اولویت قرار داشته و حتما باید واکسینه شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار