خبر/

حضور رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در اتاق تبریز

1399/06/17 - 15:57 - کد خبر: 26534
محمد صبور حسین، اتاق تبریز

نصر: محمد صبور حسین رایزن بازرگانی سفارت جمهوری خلق بنگلادش درایران ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در اتاق تبریز، اظهار امیداوری نمود: با گسترش همکاری‌های دو جانبه از ظرفیت های تجاری و اقتصادی دو کشور بهره‌برداری مناسبی صورت گیرد.

به گزارش نصر، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران با اشاره به ظرفیت های اقتصادی این کشور یادآور شد: این کشور بعد از کشور چین، دومین کشور تولیدکننده و صادرکننده پوشاک در دنیا محسوب می‌گردد؛ به نحوی که صادرات انواع لباس و پارچه این کشور به جهان سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار است. وی صادرات چرم را از دیگر محصولات صادراتی این کشور خواند.
وی با اشاره به این نکته که کشور بنگلادش یکی از واردکنندگان گاز و نفت محسوب می‌شود از عدم صادرات گاز و نفت ایران به این کشور ابراز تاسف نمود و افزود: بیشتر واردات نفت این کشور از سنگاپور است که مطمئناً سنگاپور از سایرکشورهای تولید کننده، سوخت های فسیلی خریداری و در اختیار بنگلادش قرار می‌دهد.
رایزن بازرگانی بنگلادش با ذکر این نکته که حجم تجارت دو کشور ایران و بنگلادش با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست؛ از فعالان اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های برق، گاز، تولید پوشاک، و تولید ماشین‌آلات نساجی دعوت به عمل آورد.

صبور حسین در ادامه پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد ایران از جمله چابهار، انزلی و ارس را ارائه نمود. وی اظهار امیدواری کرد دو کشور ایران و بنگلادش از ظرفیت کشورهای گروه D۸ نیز در گسترش همکاری‌های دو جانبه بهره‌مند گردند.
تلاش برای همکاری‌های بانکی و گسترش همکاری در بخش کشاورزی بخصوص در زمینه  ماشین‌آلات کشاورزی از دیگر موارد مطرح شده توسط رایزن بازرگانی بنگلادش بود.
رضا کامی عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز خوش‌آمدگویی،اظهار امیدواری نمود: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، حجم تجاری مابین آنها از وضعیت موجود بهبود یابد.

وی با قدردانی از موضع‌گیری کشور بنگلادش در خصوص تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران، نقش رایزنان بازرگانی را در توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری مابین دو کشور مهم ارزیابی نمود.
عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان اظهار امیدواری نمود: با شناخت بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، بخش عمده‌ای از نیازهای وارداتی بنگلادش توسط صنایع استان تامین گردد.
کامی اعلام آمادگی اتاق تبریز به عنوان اولین اتاق تجارت ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه را مطرح نمود.
 
 
سید حسن پروینی، رئیس انجمن نساجی استان با اشاره به توانمندی‌های استان در زمینه نساجی و ظرفیت‌های موجود در این صنعت در کشور بنگلادش، از پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد ایران استقبال نمود و برای گسترش همکاری‌ها اعلام آمادگی کرد. 
در خاتمه جلسه، رایزن بازرگانی بنگلادش به منظور گسترش همکاری‌های دو جانبه، اعلام آمادگی سفارت بنگلادش در تهران برای صدور ویزا در کمتر از ۲۴ ساعت برای اعضای اتاق تبریز را مطرح کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار