احمد حمزه زاده؛

احیای مجموعه تاریخی حسن پادشاه رکن اصلی برنامه‌های میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی است

1399/06/17 - 11:48 - کد خبر: 26497
احمد حمزه زاده

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی، احیای مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» را رکن اصلی برنامه‌های میراث فرهنگی استان عنوان کرد.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در بازدید از مجموعه‌ی حسن پادشاه با اشاره به اینکه حفاظت و پاسداری از میراث تاریخی و فرهنگی گذشتگان جزو وظایف ذاتی و اهم ماموریت های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است، گفت: توجه و عمل به این وظیفه نه تنها برای تاریخ و فرهنگ این دیار گامی ارزشمند و مفید است، بلکه در میان مردم و شهروندان نیز انگیزه های دفاع و حراست از میراث گذشتگان را تقویت می کند.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت و جایگاه مجموعه تاریخی حسن پادشاه در تاریخ حکومتی تبریز به عنوان نخستین میدان حکومتی دوره آق قویونلو، قره قویونلو و اوایل دوره صفویه، گفت: احیاء مجموعه تاریخی حسن پادشاه، نقطه‌ی عطفی در حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان است و یکی از مهم ترین برنامه‌های اداره کل و معاونت میراث فرهنگی محسوب می‌شود.
حمزه زاده تاکید کرد: در این راستا همت تمامی فعالان و ذینفعان این حوزه تخصصی نقشی موثر در تحقق اهداف مرمتی و احیا این مجموعه خواهد داشت.
وی با بیان به اینکه فاز نخست عملیات حفاظت و مرمت مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» در حال انجام است، به اقدامات مرمتی انجام گرفته در این مرحله از مرمت و احیا این مجموعه اشاره و اظهار کرد: با توجه به عملیات مرمتی انجام شده در ۲ سال اخیر، شاکله و کالبد اصلی این بنا مشخص شده است.
مدیرکب میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در فاز نخست  مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» می‌توان به تکمیل مرمت مسجد مجاور مجموعه، پژوهش قطعات یافت شده و بازشناسی گنبدخانه این بنای تاریخی اشاره کرد.
حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز در این بازدید ضمن اشاره به اهمیت حفظ و حراست از آثار تاریخی، گفت: احیای مجموعه تاریخی حسن پادشاه یکی از مهم ترین برنامه‌های صیانت از مواریث و هویت تاریخی استان است که می‌بایست تمامی دستگاه‌ها در این راستا مشارکت لازم را داشته باشند.
مجموعه بزرگ و تاریخی «حسن پادشاه» یا میدان صاحب الامر تبریز با گستره ۱۶۰ هزار مترمربع جزو نادر آثار به جای مانده از دوران افتخارآمیز «اوزون حسن»، پادشاه قدرتمند سلسله آق قویونلو ها است که عظمت تاریخی آن بسیار فراتر و وسیع تر از میدان نقش جهان اصفهان بوده و بنا به دلایلی و در اثر حوادثی همچون سیل و زلزله و البته بی تفاوتی های تاریخی، اکنون این مجموعه بزرگ، گوشه هایی از آن عظمت را یدک می کشد.
این مجموعه ۷۰۰ ساله که در دوران پویایی خود در حکومت آق قویونلوها ۲ برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر همیشه پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و چنان روایت شده است که در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می رفته اند؛ بر اساس اسناد تاریخی این میدان به مدت ۴۰۰ سال، محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.
اکنون از این مجموعه بی نظیر متاسفانه محوطه ای کوچک با بنای مسجد مشهور و قدیمی صاحب الامر، مدرسه اکبریه و مخروبه ای از مسجد و مدرسه حسن پادشاه در ابتدای خیابانی دارایی دوم و ضلع شمالی رودخانه «میدان چایی» بر جا مانده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار