خبر/

بهبود رتبه دانشگاه تبریز از نظر شاخص‌های آموزشی، استنادی و بین‌المللی در نظام رتبه‌بندی تایمز

1399/06/16 - 13:58 - کد خبر: 26446
دانشگاه تبریز

نصر: رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز گفت: رتبه‌ی دانشگاه تبریز بر مبنای گزارش نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز 2021 از نظر شاخص‌های آموزشی، استنادی و بین‌المللی دانشگاه تبریز به نحو قابل‌توجهی بهبود یافته است.

به گزارش نصر، رسول زوارقی با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس نتایج رتبه‌بندی جهانی تایمز 2021، دانشگاه تبریز ازنظر شاخص‌های آموزشی با کسب امتیاز 8/32 به جایگاه جهانی 372 ارتقا یافت. ازنظر استنادی نیز این دانشگاه با کسب امتیاز 9/55 به رتبه جهانی 598 دست‌ یافته و از نظر چشم‌انداز بین‌المللی نیز با کسب امتیاز 9/27 به رتبه جهانی 1131 نائل شد. 
دبیر کمیته علم‌سنجی دانشگاه با اشاره به رتبه‌های 519، 747، و 1256 دانشگاه تبریز در شاخص‌های آموزشی، استنادی و بین‌المللی در نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز 2020، گفت: دانشگاه تبریز امسال با کسب رتبه‌های 372، 598 و 1131 در این شاخص‌ها به نحو قابل‌ توجهی جایگاه خود را ازنظر این شاخص‌های مهم بهبود بخشیده است و همچنین بر اساس این نتایج دانشگاه تبریز ازنظر شاخص‌های پژوهشی رتبه 664 جهانی و از نظر شاخص درآمد از صنعت رتبه 518 جهانی را به دست آورده است.
وی، با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز در مجموع با احتساب تمام شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، استنادی، چشم‌انداز بین‌المللی و درآمد از صنعت توانست رتبه 601 تا 800 جهانی و رتبه دوم دانشگاه‌های جامع ایران را به خود اختصاص دهد، گفت: بر اساس نتایج این نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های تهران و کاشان به‌صورت مشترک رتبه اول دانشگاه‌های جامع ایران و رتبه 501 تا 600 جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و دانشگاه تبریز در کنار دانشگاه‌های شهید بهشتی، کردستان، محقق اردبیلی، و یاسوج رتبه دوم دانشگاه‌های جامع ایران و رتبه 601 تا 800 جهانی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایسنا، روابط عمومی دانشگاه تبریز، زوارقی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های شیراز، و شهید مدنی آذربایجان نیز با کسب رتبه جهانی 801 تا 1000 و رتبه سوم دانشگاه‌های جامع ایران را خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس این گزارش، رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها است که اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیو.اس. تحت عنوان رتبه‌بندی "تایمز- کیو اس" و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری موسسه تامسون رویترز منتشر شد.
منبع اطلاعاتی مورداستفاده پایگاه رتبه‌بندی تایمز در حال حاضر پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس (SCOPUS ) است و برای رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۵.۷ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.
در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱، تعداد ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان از ۹۳ کشور رتبه‌بندی شدهاند. در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱، دانشگاه آکسفورد برای پنجمین سال متوالی رتبه اول را از آن خود کرده است و دانشگاه استنفورد و هاروارد به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
انتهای پیام/

پژوهشیار