خبر/

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی تا اواخر هفته

1399/06/16 - 10:16 - کد خبر: 26421
کشاورزی

نصر: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های هواشناسی کشاورزی را برای کشاورزان استان ارائه داد.

به گزارش نصر، بر اساس این اطلاعیه، بهره برداران شیلاتی باید طی این هفته، سیستم فشار هوا و سیستم هوادهی استخر آبزیان را تنظیم کنند.
هم‌چنین کشاورزان استان نیز که در آستانه کاشت بذور گندم و جو در فصل پاییز هستند، باید بذور خود مصرفی را پیش از کاشت، ضدعفونی کنند. 
در این اطلاعیه، توصیه شده که بهره برداران، طرح‌های کشاورزی خود از جمله مرغداری‌ها، دامداری‌ها، گلخانه ها و سالن‌های پرورش قارچ را به سیستم برق اضطراری تجهیز کنند و تدابیر لازم جهت کاهش خسارات ناشی از وزش باد و رعد و برق اخذ شود.
همچنین احتیاط لازم در انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی در ساعات وزش باد و پایش و مبارزه با آفت زنجره مو در تاکستان‌ها و قطع شاخه‌های آلوده به تخم آفت و معدوم کردن آن‌ها باید توسط بهره برداران انجام گیرد.
در راستای مبارزه با آفت‌های مزارع و باغات، توصیه شده است تا کشاورزان از داروهای مناسب برای پیشگیری از بیماری‌های لوک، نوزما، کنه واروآ و کنه تراش‌های زنبورعسل استفاده کنند.
در خاتمه نیز برای مکان یابی و شناسایی اراضی مستعد (داشتن آب مطمئن) برای کشت کلزا، تداوم انجام عملیات خاک ورزی (شخم) پس از برداشت گندم و جو در زراعت آبی تاکید شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار