مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند خبر داد:

پیش بینی برداشت ۸۱ تن پسته از باغات پسته "یامچی"

1399/06/16 - 11:00 - کد خبر: 26419
پسته

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با بیان‌ این‌که شهر "یامچی" قطب تولید پسته شمالغرب کشور است، گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۸۱ تن پسته از باغات این شهر برداشت شود.

به گزارش نصر، علی صیادی در گفت‌وگویی اظهار کرد: مساحت کل باغات بارده و غیر بارده پسته در این شهرستان حدود ۳۵۷ هکتار است که از این مقدار حدود ۱۳۵ هکتار بارده و ۲۲۲ هکتار غیربارده است.
وی با بیان این‌که برداشت پسته در این شهرستان از اواسط شهریور آغاز و تا پایان مهرماه ادامه می‌یابد، گفت: ارقام پسته هم‌چون اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله قوچی، اوحدی و...که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردار هستند، به عنوان ارقام غالب در مرند به کار می‌روند.
وی در خصوص خسارت‌های وارد شده به محصول پسته شهرستان در سال گذشته، افزود: به علت عوامل خسارت‌زا از جمله عدم تلقیح به دلیل هم‌زمانی با بارش باران و تگرگ، و سرمای بهاره به میزان ۴۰ درصد کاهش محصول داشتیم.
صیادی با بیان این‌که عملکرد متوسط پسته مرند، ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، گفت: توسعه سطح زیرکشت پسته در شهرستان مرند از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیر کشت پسته در سال ۱۴۰۰_۱۳۹۹ نزدیک به ۲۰ هکتار افزایش یابد.
وی با اشاره به محدودیت‌های آبی منطقه و شوری خاک که امکان توسعه محصولات دیگر کشاورزی وجود ندارد، گفت: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب بر را به خوبی درک کرده و با جایگزینی روش‌های نوین کشاورزی به جای روش‌های سنتی، اقدم به تغییر الگوی کشت کنند.
وی افزود: با تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به این‌که کشت پسته به صورت ویژه در این شهرستان شروع شده و طی ۱۰ سال گذشته به صورت جدی رو به گسترش است، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاومتر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: محصول پسته شهرستان توسط یک ترمینال ضبط پسته مکانیزه و تعدادی دستگاه پوست گیری خانگی فرآوری شده و پس از بسته بندی به بازارهای استان و استان های همجوار صادر می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار