مدیر امور تعاونی‌های آذربایجان شرقی خبر داد:

ایجاد 6 درصد از سهم اشتغال آذربایجان شرقی توسط شرکت‌های تعاونی

1399/06/16 - 09:34 - کد خبر: 26411
منصور نیکخو

نصر: مدیر امور تعاونی‌های آذربایجان شرقی با بیان این‌که 6 درصد از سهم اشتغال استان، توسط شرکت‌های تعاونی ایجاد شده است، گفت: از طریق واحدهای تعاونی در استان به طور مستقیم برای ۷۸ هزار و ۷۱۷ نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گزارش نصر، منصور نیک‌خو در گفت‌وگویی، با اشاره به وضعیت واحدهای تعاونی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: سه میلیون و ۲۲۳ هزار نفر در سطح استان عضو تعاونی‌ها هستند که بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۹ درصد اقتصاد استان شامل بخش تعاون است، افزود: حدود چهار هزار و ۲۹۲ تعاونی فعال در گرایش‌های خدماتی، صنعتی، کشاورزی، مسکن، تولیدی، توزیعی فرش دستبافت، تامین نیاز تولیدکنندگان حمل و نقل، تامین نیاز صنفی معدنی، اعتبار عمران و سهام عدالت فعالیت دارند.
 وی تصریح کرد: ۱۷ اتحادیه فعال در سطح استان وجود داشته و سرمایه گذاری اولیه این تعاونی‌ها حدود ۱۰ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال است.
مدیر امور تعاونی‌های استان با بیان این‌که صادرات تعاونی‌ها در طول سال ۹۸ برابر ۹۹ میلیارد دلار بوده است، متذکر شد: همچنین در بخش مسکن از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۳۸ هزار واحد مسکونی برای آحاد مختلف فاقد مسکن تهیه و تحویل داده شده است و این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.
 وی در خصوص آسیب‌های وارده  کرونا به بخش تعاون، عنوان کرد: بخش تعاون استان مانند سایر بخش‌های اقتصادی متحمل ضرر وهزینه‌هایی شده که ازجمله تعاونی‌های وارد کننده و صادرات کننده به  دلیل بسته بودن مرزها مختل شده و با مشکلاتی مواجه شدند؛ همچنین تعاونی‌های حمل و نقل و مصرف نیز در فهرست تعاونی‌های آسیب دیده از کرونا قرار گرفته است.
وی گفت: از دیگر ضررهایی که تعاونی‌ها متحمل شدند، عدم امکان برگزاری به موقع مجامع برای تعاونی‌های بزرگ بوده که برای جبران آن نیز اجرای مجامع به صورت مجازی در دستور کار می‌باشد.
وی با اشاره به اقدامات لازم برای جبران این خسارت‌ها بیان کرد: برخی از تعاونی‌ها از جمله تعاونی‌های حمل و نقل و تعاونی‌های مصرف جهت استفاده از تسهیلات کرونایی به وزارت تعاون کار معرفی شدند از سویی نیز برخی از تعاونی‌ها از جمله تولید روکش خط تولید خود را عوض کرده و به تولید ماسک و دستکش پرداختند و تعاونی تولید دستکش طبی و ماسک در منطقه آزاد ارس ایجاد شده بود که با نهایت ظرفیت به کار تولید خود ادامه می دهد.
نیک‌خو افزود: همچنین یکی از تعاونی‌های دانش‌بنیان یک نوع پوششی را برای استفاده در لباس‌های بیمارستانی اختراع کرده که از نفوذ ویروس از منفذ لباس‌های بیمارستانی جلوگیری می‌کند.
 انتهای پیام/

پژوهشیار