گزارش اختصاصی نصر از بازگشایی سال تحصیلی در سایه اپیدمی کرونا؛

دانش آموزان، اصلی ترین ناقلان ویروس کرونا معرفی خواهند شد؟

1399/06/15 - 20:45 - کد خبر: 26406
دانش آموزان

نصر: امروز شنبه، 15 شهریور ماه است؛ بالاخره رسید روزی که دلهره آور بود، برای اولین بار رئیس جمهور کشورمان زنگ آغاز سال تحصیلی 1399را به صورت غیرحضوری برای دانش آموزان حضوری به صدا درآورد و اینک سرنوشت یک ملت، تاخته به این زنگ شد.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، ساعت 8 صبح است؛ در بزرگ و سبز رنگ دومدرسه کنار یکدیگر که مقابل خانه ما هستند، باز است؛ فعلا صدایی بجز جیک‌ جیک گنجشک‌ های سحرخیز و صدای جارویی که پاکبان آن را بر گونه های سرد زمین نوازش می دهد به گوش نمی رسد. کمی منتظر می مانم تا ببینم چه کسی حاضر است جگر گوشه اش را در این وضعیت بحرانی به دست تصمیمات سران این مملکت بسپارد!

باباهای مدرسه ماسک بر دهان و محلول ضد‌عفونی به دست، دم در نشسته ‌اند تا از دانش ‌آموزان استقبال کنند؛ بالاخره ساعت هشت و نیم نخستین دانش ‌آموز می ‌رسد؛ پدری را می بینم که تن خواب ‌آلود پسرش را به زور دنبال خودش می ‌کشد، ماسکی که نصف صورت کوچک و لاغرش را پوشانده و دستکش ‌های پلاستیکی که برای انگشتان ظریف کودکانه ‌اش حسابی گشادند؛ بابای مدرسه کف کفشش را همان جلوی در ورودی با اسپری آب وایتکس شست ‌وشو می ‌دهد.

چند دقیقه ای می گذرد و رفته رفته بر تعداد والدینی که به همراه فرزندانشان راهی مدرسه شده اند افزوده می شود. برخی در خانه ماندند و بسیاری نیز به مدرسه رفتند و اما حال مادران نگرانی که دم در مدرسه ایستاده‌ اند تا ببینند چند دانش ‌آموز داخل می‌ روند و نکند مدرسه شلوغ باشد و کانون شیوع کرونا گرم و گیرا شود، چندان جالب به نظر نمی رسد!

تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس هفته پیش اعلام شد، اصرار مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر حضور دانش آموزان در اولین روز بازگشایی مدارس، با واکنش های مختلفی همراه شده بود و بر همین اساس رعایت پروتکل بهداشتی یکی از فاکتورهای اصلی بازگشایی مدارس اعلام شد ‏و عکس ‌ها و فیلم‌ های ضدعفونی‌ کردن مدارس در شبکه‌ های مجازی و رسانه‌ ها دست به دست شد تا ‏به اولیا اطمینان خاطر بدهند.

در حالی که از مدت‌ ها قبل مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا نسبت به وضعیت کرونا در فصل پاییز ابراز نگرانی کرده و اصرار بر رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در سطح جامعه دارند، اما حالا پس از کش ‌و‌قوس ‌های فراوان، امروز اولین زنگ مدارس به‌ صدا درآمد و 14میلیون دانش ‌آموز در سراسر کشور، اولین روز سال تحصیلی را در سایه پاندمی کرونا، آغاز کردند.

وضعیت کرونا در استان ها
بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت، 99 شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و 83 شهرستان در وضعیت هشدار بیماری هستند و مابقی شهرستان ‌ها نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید با خطر کم قرار دارند اما متاسفانه فعلا هیچ‌ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد.

درد و دل معلمان
در گوشه حیاط مدرسه چند خانم معلم ایستاده و با یکدیگر پچ پچ کنان صحبت می کنند؛ گویی که ناراضی از این وضعیت هستند. نزدیکشان می شوم و خودم را معرفی میکنم, همین که یکی از آنان فهمید که خبرنگار هستم گفت تنها یک جمله می گویم و به همان جمله اکتفا می کنم:« وقتی وزارتخانه پول مایع ضدعفونی را از مدارس گرفته، دیگر جای بحثی باقی ‏نمی‌ ماند!»
نظر یکی دیگر از خانم معلم ها را پرسیدم. وی گفت:«به ما گفتن اجازه برداشتن ماسک و درآوردن دستکش رو اصلا ندارین حتی حین تدریس و بچه‌ ها هم باید سر کلاس دائم ماسک رو دهن و بینی‌ شون باشه. معلمان و دانش‌ آموزان فقط با چشم‌ هایشان همدیگر را می ‌شناسند از آن طرف دانش ‌آموزان هم برای سؤال پرسیدن باید داد بزند تا معلم بفهمد موضوع چیست.»
یکی دیگر از معلمان که اضطراب خاصی در چشمانش موج می زد، گفت: «یکی از دانش ‌آموزانم زنگ زده میگه خانم من بابابزرگم، خاله و پسر خاله ‌ام رو کرونا کشته، من بیام؟ گفتم نه تو رو خدا! بمون خونه.»
وی ادامه داد: به‌ نظرم تمام مدارس می توانستند به آموزش مجازی کفایت کنند و نیازی به باز شدن مدرسه‌ ها با پذیرش ریسک بسیار بالا نبود؛ وضعیت آذربایجان شرقی و دیگر استان ها هنوز قرمزه و این کار اشتباه بود. مدرسه با این وضعیت امکانات میتونه کانون گسترش کرونا باشه. ترجیح ما هم اینه که بچه‌ ها نیان؛ گرچه ما خودمون چون مکلف شدیم در مدرسه حاضر میشیم.»

یکی دیگر از هانم معلم ها گفت: «يکي از ابتدايي ‌ترين الزامات حضور در مدارس در دست داشتن کتب درسي است اما به‌ نظر مي رسد آموزش و پرورش در اين زمينه نيز با مشکلاتي مواجه است، چرا که توزيع کتب درسي در تمامي مناطق صورت نگرفته است و بسياري از دانش ‌آموزان به‌ رغم اينکه قبول خرداد و جا به جايي منزل نداشته و حتي ثبت نامشان نيز به موقع صورت گرفته اما هنوز فراخواني از سوي مدارس براي گرفتن کتب درسي دريافت نکرده‌ اند.»

واکنش والدين به بازگشایی مدارس
يکي از سردرگمي خانواده‌ ها در روز اول آغاز سال تحصيلي 99-1400، حضور دانش ‌آموزان در شهرستان ‌هايي با وضعيت قرمز بود. تا چند روز پيش قرار بر اين بود که آن ها از طريق برنامه «شاد» روز اول را آغاز کنند.
واکنش خانواده‌ ها نيز در اين خصوص قابل توجه است و بسياري از آن ها اعتقاد داشتند که بي‌ سوادي بهتر از خطر کرونا براي فرزندانشان است.
در همین حال، خانواده‌ های زیادی حاضر نیستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و اصرار دارند که سال تحصیلی جدید غیر حضوری باشد.
با یکی از والدین سرصحبت را باز میکنم. دلش پر تر از تصوراتی که داشتم بود؛ به نظرم خیلی عصبانی از وضعیت حاکم بود. وی به خبرنگار نصر گفت: دخترم هیجان زیادی برای به مدرسه آمدن داشت و دیشب نخوابیده بود تا خواب نماند. به اصرار دخترم آوردمش ولی او بچه است و شوق بچگی معنی و مفهوم ویروس نمی شناسد.
وی افزود: همگان خوب می ‌دانیم کنترل وضعیت بهداشتی در مدارس دولتی، تقریبا صفر است، زیرا حجم زیاد دانش آموز و شلوغی کلاس‌ ها، این اجازه را به مسئولان مدرسه نمی ‌دهد که توان کنترل بچه ‌ها را داشته باشند.
وی ادامه داد: مدارسی که در تامین هزینه‌ های خود مانده اند، چگونه می ‌توانند نسبت به رعایت پروتکل‌ های بهداشتی و تهیه ماسک و محلول‌ های ضد عفونی و…، اقدام کنند؟!
یکی دیگر از والدین که ماسکی بر صورت ندارد، نظرم را جلب می کند؛ با او نیز هم کلام می شوم. وی گفت: از دیروز صد بار با مدرسه تماس گرفتم و مرتب مشغول بود. من فرزندم را به مدرسه فرستادم، چطور خانواده‌ ها در مواقع ديگر نظارتي بر حضور آن ها در جمع دوستان ندارند و فقط نگران مدارس هستند؟ بي سوادي همان مرگ است، پس اميدوارم در مدرسه پروتکل‌ ها را رعايت نمايند، چون اگر کلاس اول را در مدرسه نباشند، بي ‌‌‌سواد مي ‌شوند.

موقع برگشتن از مدسه یکی از همسایه هارا دیدم که اونیز فرزند محصل داشت؛ وی در پاسخ به سوالم که آیا فرزندش به مدرسه رفته است یا خیر گفت: من فرزندم را به مدرسه نفرستادم چون يک بچه 8ساله نمي‌ تواند پنج ساعت در کلاس درس ماسک بزند يا اگر مداد يا پاک ‌کن از دستش افتاد چطور مي‌ تواند آن را ضد عفوني کند؟ پسرم صبح به مدرسه نرفت، اما بسياري از والدين آن ها را فرستادند، آن ها مي ‌گفتند که از خانه ماندن فرزندشان خسته شده‌ اند!

رئیس جمهور: مدارس همانند پادگان های نظامی باشند
"حسن روحانی"، در مراسم آغاز سال تحصیلی که صبح امروز(شنبه) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه امسال با مسئولیت سخت‌ تر و سنگین‌ تر بار آموزش دانش آموزان سراسر کشور را بردوش می ‌گیریم، گفت: برای ما بسیارمهم است که درکنار حیات جامعه روند آموزش درکشور جریان داشته باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه همان طور که ثابت کردیم دوگانگی نان و جان، سلامت و دیانت دروغ است، افزود: دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه نیز نادرست است.
وی گفت: امسال رسالت سخت تری بر دوش کادر آموزشی کشور است. دغدغه اصلی آموزش و پرورش سلامت دانش آموزان است.
رئیس جمهور اظهارکرد: ایجاد نگرانی در ذهن دانش آموز، ایجاد نگرانی در میان خانواده ها مانع آن می شود که بتواند سال تحصیلی و کلاس‌ های درس را با قدرت، آرامش و دقت پیگیری کند.
روحانی با تاکید بر اینکه امسال سال انضباط دقیق دانش آموزان است، گفت: این نظم و انضباط چیزی شبیه پادگان های نیروهای مسلح است. همیشه در مدرسه انضباط یه اصل بوده است اما امسال مهمترین اصل است زیرا دانش آموز حتما باید فاصله را رعایت کند و در ورود و خروج از مدرسه نباید با تراکم مواجه شود.

وزیر آموزش پرورش: دولت در این ایام نگران سلامت دانش آموزان بود
"محسن حاجی‌ میرزایی"، در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت: تفاوت معناداری بین وضعیت‌ های مختلف سفید، زرد و قرمز نیست و می ‌گویند حتی از وضعیت سفید بیشتر نگران هستیم چون عدم رعایت پروتکل‌ ها موجب می‌ شود این مناطق به سرعت تبدیل به منطقه زرد و قرمز شوند و بر همین اساس باید همه مناطق را مناطق پرخطر دانست و رعایت پروتکل‌ها را در نظر گرفت. پس در تمام مناطق کشور، یک پروتکل رعایت شود.
وی افزود: همچنین آموزش و پرورش نگران بود تصمیم اشتباهی گرفته نشود که سلامت دانش آموزان را  به خطر بیندازد؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد که به تصمیمات وزارت بهداشت و درمان اعتماد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش در چارچوب اعلام شده ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص بازگشایی مدارس پیش می رود و تابع آنها است؛ از این رو در حوزه سلامت کوچکترین عدولی نخواهیم داشت.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: امیدواریم خانواده‌ ها به آموزش و پرورش اعتماد کنند تا این وزارتخانه با حساسیت های بیشتر مراقبت های لازم را اعمال کند.


مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌ شرقی: بازگشایی هشت هزار و 900 مدرسه در آذربایجان شرقی
"جعفر پاشایی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با سراسر کشور همه هشت هزار و 900 مدرسه آذربایجان شرقی از امروز 15 شهریور ماه پس از ماه ‌ها تعطیلی به علت شیوع ویروس کرونا امروز شنبه بازگشایی شدند و مدیران، عوامل اجرایی و معلمان در مدرسه حضور داشتند.
وی با بیان اینکه عجله ‌ای برای حضور صد درصدی دانش آموزان در روز شنبه نیست، گفت: بر اساس دستورالعمل ‌هازمان هر کلاس درس ۳۵ دقیقه و فاصله دانش آموزان از یکدیگر یک متر خواهد بود.


گزارش نصر حاکی از آن است که اصرار مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان در مدارس، قدری تعجب آور است. زیرا، در سال‌ های گذشته نیز که همه چیز عادی بود، اغلب مدارس با مشکلاتی برای شروع سال تحصیلی مواجه بودند و بعضا شاهد بودیم که برخی کلاس‌های درس هنوز معلم ندارند و…، اما اینکه در شرایط کرونایی چرا اصرار بر حضور دانش آموزان در مدارس است، سوالی است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ بدهند.
در همین حال، با موج دوم کرونا، به یکباره میزان ابتلای کودکان به این بیماری افزایش خواهد یافت و تمامی ذهنیت‌ های قبلی نظیر اینکه بچه ‌ها کرونا نمی ‌گیرند، رنگ باخت.
بعد از تمامی مسافرت ها در ایام تعطیل و همچنین برپایی مراسم هایی سوگواری، باید انتظار اپیدمی وحشتناک این ویروس بی رحم باشیم که در این میان حالا بچه‌ ها نیز به عنوان عامل انتقال بیماری و ناقل ویروس شناخته می ‌شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار