استاد پیشکسوت دانشکده‌ی مهندسی عمران دانشگاه تبریز/

سیلاب‌ها نشان داد که وجود سدها ضروری است

1399/06/15 - 17:12 - کد خبر: 26402
سد

نصر: استاد پیشکسوت دانشکده‌ی مهندسی عمران دانشگاه تبریز با بیان این‌که فاصله بین علم، عمل و اجرا را باید به حداقل برسانیم، تاکید کرد: سیلاب‌ها نشان داد که وجود سدها ضرورت دارد.

به گزارش نصر، دکتر یوسف حسن زاده در نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران، با بیان این مطلب اظهار کرد: یافته‌های علمی باید در صنایع و برنامه ریزی در سازمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
وی افزود: طراحی هدفمند رساله‌ها و پایان نامه‌ها می‌تواند برای حل مشکلات جامعه ما بسیار مفید باشد؛ به عنوان مثال اگر به مقاله‌ای که عمق و وسعت جریان سیلاب در شهرستان آق قلا در آن پیش‌بینی شده بود، توجه می‌شد، شاهد حادثه‌ی تلخ سیل سال گذشته در این شهرستان نبودیم.
وی ادامه داد: نتیجه مطالعاتمان در سال ۹۶ نشان داد که اگر سیلابی در شهرستان آق‌قلا اتفاق بیافتد، کل محدوده این شهر زیر آب خواهد رفت و باید تخلیه شود، متاسفانه مسئولان، این مقاله و پژوهش را نادیده گرفتند و نتیجه‌اش را هم دیدیم.
براساس این گزارش، استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز گفت: سیلاب فروردین ماه سال گذشته شیراز، ۲۱ کشته و تخریب ۲۰۰ دستگاه خودرو را در پی داشت و ناشی از عملیات ناصواب و نادرست دست‌اندرکاران شهرداری و مهندسان مشاوری بود که طرح را ارائه کرده بودند.
وی متذکر شد: در این حادثه، مجرای عبور سیلاب به کانال کوچکی تبدیل شده و قسمتی از بستر رودخانه نیز به جاده سازی اختصاص داده شده بود که عدم توجه شهرداری و عدم لایروبی مسیل، تلفات جانی و مالی زیادی به بار آورد.
 وی در خاتمه خاطرنشان کرد: کنترل سیلاب بهار ۹۸ و اقدامات به جا و سنجیده در خوزستان از طریق دریچه‌ها باعث شد تا خوزستان حداقل خسارت را ببیند.
در ادامه‌ی این مراسم از دکتر حسن زاده به عنوان استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز و از دکتر ابراهیمی به عنوان حوزه پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری به عنوان فعالان حوزه آب و خاک تجلیل به عمل آمد.
بر اساس این گزارش، نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران به مدت دو روز به صورت مجازی در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.
انتهای پیام/

پژوهشیار