مدیرکل میراث ‌فرهنگی استان اردبیل؛

نخستین موزه غارهای دستکند کشور در سرعین ایجاد می‌شود

1399/06/15 - 17:00 - کد خبر: 26400
غار، غار دستکند

نصر: مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: نخستین موزه غارهای دستکند کشور در محوطه باستانی روستای کنزق شهرستان سرعین ایجاد و راه اندازی می ‌شود.

به گزارش نصر، نادر فلاحی روز شنبه از اختصاص اعتبار مناسب برای ساماندهی و تکمیل محوطه تاریخی کنزق سرعین خبر داد و افزود: محوطه تاریخی کنزق ظرفیت‌های زیادی دارد که با بازسازی و تکمیل آن تعداد گردشگران سرعین افزایش قابل توجهی خواهد کرد.
او با بیان اینکه این محوطه باستانی با مشارکت و همکاری دهیاری کنزق و سرمایه‌گذار بخش خصوصی تکمیل خواهد شد، اظهار داشت:‌ پس از تکمیل، بهره‌برداری از این محوطه باستانی به دهیاری و سرمایه‌گذار واگذار و اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی استان فقط نقش نظارتی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود این طرح امسال به بهره‌برداری برسد، بیان کرد: مشکل اساسی این طرح رفع معارض با اهالی این روستا می‌باشد که در این زمینه هم تمهیداتی اندیشیده شده است.
فلاحی با تشریح جزئیات این طرح ادامه داد: زیرساخت‌های لازم مانند راه دسترسی و سرویس‌های بهداشتی توسط اداره کل میراث ‌فرهنگی استان در این منطقه ایجاد شده و عملیات کاوش و ایجاد بازارچه نیز بعد از رفع مشکل در آینده نه چندان دو شروع خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: علاوه بر نخستین موزه غارهای دستکند کشور، واحدهای اقامتی، رفاهی و پذیرایی هم در این محوطه  باستانی و تاریخی احداث خواهد شد.
روستای کنزق در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده‌ است. این  روستا دارای غارهایی با معماری بی‌نظیر و قدمت تاریخی ۲ هزار و ۵۰۰ سال مربوط به دوره اشکانیان است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده ‌است.
انتهای پیام/

پژوهشیار