خبر/

مجتمع معدن مس سونگون سالانه باید ۱۲۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی بدهد

1399/06/15 - 10:04 - کد خبر: 26346
مجتمع مس سونگون

نصر: نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: یک درصد درآمد سالانه معدن مس سونگون از بابت عوارض آلایندگی ۱۲۰ میلیارد تومان است که با صرف این مبلغ در جنگل های ارسباران می توان آن ها را از نابودی نجات داد و باید تلاش شود تا این مبلغ به استان تخصیص یابد

به گزارش نصر، اللهوردی دهقانی روز شنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به شهرستان ها و بخش های دارنده معادن واریز شود و باید دستگاه های ذیربط این مورد را پیگیری کنند تا در برنامه بودجه امسال تحقق یابد، زیرا در قانون برنامه و بودجه سال های گذشته مبلغ ناچیزی از آن اختصاص می یافت.
وی با گلایه از محیط زیست که معدن مس سونگون را از لیست آلایندگی خارج کرده است، افزود: وقتی در جایی زندگانی طبیعی، مرتع، جنگل و آب وجود دارد و یک واحد معدنی خاک و آب این منطقه را با مواد شیمیایی آلوده می کند، باید با آن برخورد قانونی شود.
وی با تاکید بر اینکه معدن مس سونگون واقعا آلاینده است، اظهار داشت: گرد و خاک حاصل از فعالیت های معدنی بر روی برگ درختان این منطقه می نشیند و روزنه های تنفسی آن ها را می بندد و با این روند به تدریج ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده جنگل های این منطقه از بین خواهد رفت.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: در این معدن حداقل ۳۰۰ هزار تن کنسانتره و ۸۰ هزار تن مس خالص تولید می شود که هر تن آن حداقل معادل ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بوده و اگر ۵۰۰ دلار آن را برای هزینه استحصال آن در نظر بگیریم مبلغی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می شود.
دهقانییادآوری کرد: شورای معادن استان می تواند تصویب کند که اگر آسیبی از این ناحیه وارد می شود یک درصد دیگر نیز از محل درآمد این معدن اخذ کند که مجموعا به ۲۴۰ میلیارد تومان می رسد و می توان این رقم را برای جبران عقب افتادگی استان و عوارض ناشی از آلایندگی هزینه کرد.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دهها کیلومتر مربع از جنگل های ارسباران از بین رفته است، گفت: منابع طبیعی چه اقداماتی برای بازآفرینی و توسعه این جنگل ها انجام داده است.
دهقانی، افزود: در سال های ۹۱ و ۹۲ دادگاه این معدن را حدود ۷۸ میلیارد تومان از بابت عوارض محکوم کرد که حدود ۴۰ میلیارد تومان آن را به خزانه واریز کرده اند و از این محل مبلغ قابل توجهی برای احیای این جنگل ها به استان بازنگشته تا اقدامات لازم برای بازآفرینی و توسعه جنگل ها برداشته شود.
وی یادآوری کرد: هم اکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان از بدهی این معدن باقی مانده است و سازمان های متولی باید با همکاری شرکت بهره برداری این معدن راهکاری برای هزینه کرد این مبلغ برای توسعه جنگل های ارسباران اتخاذ کنند.
معدن مس سونگون با بیش از یک میلیارد تن ظرفیت شناسایی شده در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان ورزقان و جنگل های ارسباران واقع شده است.
هر چند اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی فعالیت های این معدن را از نظر آلایندگی پایش و کنترل می کند، اما دوستداران محیط زیست می گویند ذات استخراج معدن در دل جنگل های ارسباران به عنوان بزرگ ترین پهنه جنگلی استان مخرب است و در درازمدت موجب نابودی آن می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار